Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1708 ggr
Blötnos
0

Osäker och vaktig valp

Hej. Jag har en liten fråga som jag vore tacksam om någon kunde svara på. Min valp skäller och reser ragg åt alla förbipasserande när vi är ute på altanen. Hon är annars ganska reserverad och osäker. Jag brukar ställa mig framför henne och hålla upp handen (som betyder "sitt") När hon börjar skälla. Så fort hon tittar på mig får hon beröm och belöning. Frågan lyder: finns det inte risk att hon misstolkar, att hon tror att hon får belöning för skällandet? Överallt där jag läst står det att man ska avleda och belöna.. men det känns som hon får ny kraft och bara blir kaxigare…

Tanjis
0

Så kan det absalut vara. Jag skulle nog bara ignorera beteendet och miljöträna henne mycket, alltså ex åka upp till stan och bara titta på folk. :)

Blötnos
0

Jag provade det också, att ignorera alltså. Men hon springer längs med staketet och tror väl antagligen att det är hennes förtjänst att dom passerade och inte kom närmre, vilket jag är lite orolig för ska stärka beteendet. Miljötränar gör vi, hon skäller mest när vi är hemma..

CayKantos
1

Hade nog gjort som dig, utan belöningen, men gör då sitt några gånger helt plötsligt, typ när du sitter i soffan och hunden gå runt, ställ dig då upp och be hunden sitta, och då ge belöning, hunden skall också lära den inte får belöning VARJE gång. Så ge bara belöningar på sitt (eller annan kommando) när valpen inte skällt eller annat innan, och kom ihåg att göra dessa kommandon/träningar utanför "träningsessionen" så det inte bara blir "åh på träningsessionen ska jag göra det här, men utöver behöver jag inte" :) Om du förstår, om du inte förstår PM mig ;)
E dålig på att förklara :S

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Blötnos
0

Tack för svar! Tror jag förstår vad du menar, vi tränar det lite nu och då, både när vi är ute och inne och hon är väldigt lyhörd och gör allt för godis, haha. Men när det dyker upp något som tar hennes fokus är hon liksom okontaktbar. Suck. Men jag fortsätter som jag gjort fast utan belöningen och provar det ett tag :) Hon är en liten spets så hon har lätt till skall det lilla fjunet! :)

[HundochKatt]
0

Jag har en spets som är sådär och det blir ju "vinst" varje gång när hon tolkar det som att hon skrämmer bort förbipasserande. Jag har gjort så att hon får gå in när hon skäller på folk och det har blivit bättre med tiden, för hon vill ju inte gå in. ;)

Men fortfarande kan hon givetvis börja skälla på folk men det tillåter inte jag. Men är man en spets så är man, ganska envis alltså.

[Kaoskaos]
0

Jag hade skvallertränat :) när folk går förbi kommer ett regn med godis :) Jag hade först börjat med planerade träningar dvs att någon bekant går förbi så du är beredd att slänga godis och inte ha hunden på gården utan tillgång till godis Då kommer du få en hund som ser det possetivt med att folk går förbi och kommer till slut söka upp din kontakt för att få godis istället för att skälla ut folket som går förbi :)

Blötnos
0

Ja, det verkar vara en bra metod, kaoskaos. Problemet är bara att hon inte bryr sig om godis i de lägena, hon är som sagt näst intill okontaktbar. :/ Jobbar på att stärka hennes självförtroende då jag är säker på att beteendet grundar sig pga osäkerhet. Sen är det möjligt att hon svarar bättre på den metoden…

CayKantos
0

#4 Få hnne evt att sitta och "släng" in henne så hon lär om du skall sitta härute är man tyst, om du skäller får du vara inne ensam.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
0

Jag har belönat ett skall. 

Hunden får skälla en gång, och sen avbryter jag snabbt som attan och berömmer och ger godis. 

Om du känner att det är tillfälle kan du försöka ta bort det skallet också, men det har gett oss en hel del att ge dem uppgiften att varna matte, men att ta bort uppgiften att skrämma bort inkräktare. :)

Blötnos
0

CayKantor, det är absolut inte ett alternativ då jag jobbar med en osäker valp! JoannaLi, det ska jag fundera över! Tack för tipset! :)