Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 750 ggr
[Froggiii]
0

Plockar upp bruna mördarsniglar

Hejsan! Jag var precis ute med min hund på promenad, han stannade till för att lukta så såg jag att han tuggade på något. Han var så snabb när han märkte att jag såg det så jag hann inte ta ut det från hans mun. Sen helt plötsligt plockar han upp en brun mördarsnigel! Jag vet inte om han spottade ut den för att det inte var det samma som han åt innan eller för att jag blev arg. Är det farligt? Jag tror verkligen inte att det han åt innan var en annan snigel men jag vet ju inte! Jätte orolig nu! Men han beter sig som normalt och äter sin frukost nu..

Blötnos
0

Nej det är inte farligt! bara lite äckligt, haha :)

Blötnos
0

Du jag tar tillbaka det där. Sniglarna o sig är inte farliga, men har för mig att de kan vara värdar åt parasitdjur som inte är bra! Ring vet och rådfråga.

lisa90
0

En kompis till mig hade en hund som slickade på mördarsniglar och fick lungmask, så som #2 skriver - de kan vara värdar för parasiter. Jag hade också ringt vet och hört med dem.

russin
0

Tyvärr är sniglar inte roligt alls och jag vet av erfarenhet. Dom kan bära på lungmask och tyvärr även på den i Sverige mer ovanliga franska hjärtmasken, som min ena hund drabbades av och nästan strök med då dom inte hittade problemet först. Hon har fått kroniska skador på sina lungor pga detta.

Vet man om att hunden gärna slickar på sniglar, äter sniglar osv så ska man ha det i bakhuvudet OM hunden får konstig andning/annorlunda andning, hosta osv. Det kan ta flera månader innan symptom uppstår, men om så är så kan man skicka in träckprover till SVA för analys. Risken att hunden blir smittad är inte stor, men den finns.

[Froggiii]
0

Tack så jätte mycket för era svar! Jag ringde till våran veterinär och dom sa att det inte var farligt och att det värsta som skulle kunna hända OM det nu var en snigel som han åt på innan han plockade upp den andra, var att han kunde bli lös i magen. Men jag ska hålla koll på honom och se så att han inte får några andra symptomer. Han har aldrig plockat upp sniglar innan men ska hålla koll nu när vi är ute och går.