Taste of the wild.
Hej!
Vet att ett foder ni brukar rekommendera är bl.a. taste of the wild.
Har googlat runt lite eftersom jag då ska byta foder. Men när jag söker på amerikanska sidor så kommer det upp allt annat än bra kommentarer.
http://www.consumeraffairs.com/pets/diamond_dog_food.html
http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/taste-of-the-wild-dog-food-dry/
Därför undrar jag om ni som matat era hundar med det här fodret haft några problem.
Nu har ju vi visserligen bytt pga att det krånglade flera gånger när vi skulle få tag på fodret (ofta slut, just det vi skulle ha). Men vi använde det i över ett år och var väldigt nöjda med det, hundarna fungerade bra på det och åt med bra aptit (bra omdöme enligt vår kräsne hane).
Synd att det är svårt att få tag på foder ibland. Och skönt att din hund mådde bra på det!
Nu är jag på deras facebook och jag blev helt mörkrädd, jisses…😕
Jag ger mina tre hundar och fem katter + tidvis kattungar totw och alla mår super! De har ätit fodret i ca 2 år och gammel hunden som tidigare åt fodertillskott och hade problem med pälsen har aldrig varit piggare/finare i pälsen och får inget utöver torrfodret. Jag beställer från nätet men det brukar även finnas i butik, billigast på XXL (som säljer kläder mm).
Min ena hund äter det och funkar jättebra på det. God aptit, fin päls, bra avföring.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Tillverkaren hade återkallningar av TOTW under lång tid för ett par år sen. Det gällde inte bara TOTW utan många fodersorter av samma tillverkare. Man kunde läsa om många hundar som blev dåliga av fodret. Återkallningarna gällde fodersäckar som sålts framför allt i USA, men även på svenska hundforum skrev folk om hundar som blivit dåliga av TOTW.
Vi hade TOTW som godisfoder en gång, men min kräsna tik spottade ut det. Hon ville inte ens smaka på det och det är ovanligt. Nya smaker brukar vara intressant åtminstone i början.
Våra hundar har ätit olika sorter av Acana (Acana aldrig haft några återkallningar, vad jag vet) under flera år och magar, päls och allt har fungerat jättebra. För den kräsna har jag varierat och bytt sorter inom Acana. Den andra hunden har börjat äta ett liknande brittiskt foder, Simpsons, och det verkar fungera bra. Simpsons är betydligt billigare än Acana.
Jag har TOTW som "akutfoder" ifall färskfodret/barfen av ngn anledning skulle ta slut fortare än väntat eller att det inte tinat i tid. Mina 'älskar det och är bra i magen av det :) Har det även som promenadgodis ibland och det är uppskattat!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#5 Jo, hittade ganska nya kommentarer om blod i avföringen och kräkningar. Sen när man kikade runt på deras fb så lägger folk upp bilder på mögel, metallbitar och andra saker de hittat i påsarna. Och det är ju ett relativt dyrt foder, tycker inte riktigt att de ska ha så pass mycket problem. Acana verkar vara ett bra foder har inte hittat så mycket dåligt alls med det. Simpsons lät bra, lutar verkligen mot det! Om du kör med 80/20 vilken tog du? Mix eller fisk?
Det är inte alltid lätt at le vackert!
Jag har aldrig haft problem med det fodret, annat än att det var produktionsstopp på just den sorten jag använde för några år sedan. Hundarna gillade det, de blev fina i pälsen osv. Men detta var några år sedan och jag antar att det kan ha hänt en del sedan dess. Just nu använder jag Acana istället, det fungerar bra.
Jag körde på Simpsons ett år ungefär, var jättenöjd. Hade först Duck and potato och sedan Lamb and potato då jag upplevde att hunden hade lättare att inte gå upp i vikt på den (labbe under konvalescens…). Smaken kan jag inte säga så mycket om, Nikka äter typ allt, men ankan såg ut och luktade godare om jag relaterar till vad våra mer kräsna hundar brukar tycka.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7 Simpsons Lamb & Potato. Finns här:
Här omdöme om ett av Simpsons foder:
http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020
Kör också på simpsons lamb and potato, funkar prima för min känsliga hund som inte funkat på något av de tidigare foder vi haft till honom (RC, Brit premium, Standardt och Standart/Brit premium blandat med Bravo färskfoder).
Tass Josephine
#9 Att han inte gick upp i vikt är ju bra! #11 Jag funderar på deras 80/20. Men är det bättre för hundar att äta fisk? Med tanke att det är snäppet dyrare. Så antar att potatis inte gills som spannmål. Men är det någon större skillnad på 80/20 och de andra sorterna? Det är verkligen en djungel.. :/ Vill nämligen byta till ett sånt foder, för just nu äter han bozita (skäms…)
Det är inte alltid lätt at le vackert!