Vad?
Vad ska man tänka på när man ska köpa hund?
Hur ska man ta hand om den?
Hur ofta ska man gå ut med den?
Kan man ha hund i en lägenhet på nedersta våningen med uteplats (En 4:A)?
:)

oj en fråga till :)
Vilken ras ska man välja om man är nybörjare?

"Att skaffa valp" heter en artikel här på första sidan. Den kan du läsa 

det man ska tänka på när man skaffar hund är att kanske låta den vänja sig vid miljön innan du börgar gå ut med den. i början ska du ta ganska korta promenader. sen är allltid en valp lite busig o det är när den är valp du ska uppfostra den så såfort den gör den minsta lilla morning ska du nästan drra upp den i nakskinet o värkligen låta arg jag vet att det kanske låter lite hemskt men tror mej det hjälper i början kan du gå ut med hunden kanske tre promenader men inga långa. sen när hunden blivit lite större kan du börja gå ut längre promenader kanske 4-5 gånger om dan asså och ras det ee helt olika men jag själv har en pudel och pudlar är så himmla lättlärda och när vissa tänker på pudlar tänker dom hundar med stora bollar så ere inte milou da asså min hund han är lurivg så aa pudlar kan se olika ut men ialf du kan självklart ha den i lägenhet ,men om du har en liten uteplats sätt ut som galler så hunden kan få va lite ute o då kanske du kan gå ut lite längre promenader när den blivit stor eftersom det kanske ee lite trångt o tråkigt i en lägenhet men ialf hoppas det går super bra med att skaffa hund 
Artikeln som Nicki nämnde är jättebra.
Du som är så ung måste först och främst ha fullt stöd från dina föräldrar, det är dom som kommer att måsta ta det sörsta ansvaret för hunden och betala alla veterinärbesök samt foder & utrustning.
Det är ett jättestort ansvar att ta hand om en hund.
Det där "stinasus" skrev om att dra upp den i nackskinnet tycker jag att du inte ska ta till dig och använda om du skaffar en hund. Det är bara onödigt och det finns mycket bättre metoder än det. Dessutom, när du håller på att göra valpen rumsren så gäller det att springs ut och in mycket med hunden och berömma hunden när den kissar och bajsar ute. Om den råkar göra ifrån sig inomhus så är det bara att städa upp det. Man ska aldrig fya en hund som kissar/bajsar inne.
I början får man gå ut en gång i timmen ungefär, och efter varje gång den lekt, sovit och ätit.
Man behöver inga hårda metoder, det kan gå fel och får hunden att tappa respekten för dig.
Mycket har redan skrivits, finns förövrigt både massa bra böcker och filmer om just att skaffa hund.

ok jag fattar vad ni menar asså jag menar inte direkt att man ska göra illa hunden men att visa vem det ee som bestämmer men jag fattar vad ni menar