Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 886 ggr
[Honesta Amore]
0

Min tik valp haltar

Hej nu är det så att min lilla tik på 5 å en halv månad har börjat halta. Hon har inte ont då hon stödjer leker å äter som vanligt. Hon gnäller heller inte när man håller på med det benet. Min fråga är kan det vara växtvärk? Eller har hon bara överansträngt sig vid lek med min andra tik?? För hon har haltar mest när hon nyss har vaknat efter ett tag så ger det med sig men man ser alltid lite av en viss haltning i vänster bakben.

Kallaterrier
2

Om hon alltid haltar lite måste du kontakta veterinär och jag tycker att du ska ringa med en gång på måndag morgon. Det går inte att säga vad det kan vara, hundar får inte växtvärk som vi människor utan det är lika bra att en veterinär får titta på det så det inte blir värre och ett stort problem som blir besvärligt att lösa. Det är ju inte normalt med en haltande valp och det kanske är något lättfixat, men fixas bör det.

Dumpuck
1

Vad är det för ras?

Vill bara påpeka att man aldrig ska acceptera "växtvärk" som diagnos från veterinär, därmed ska man heller inte intala sig själv det. Är många fall där veterinären satt detta som diagnos i alldeles för tidigt skede, de kollar lite och säger att det bara är växtvärk och så stannar utredningen upp där. Vilket gjort att man i en hel del fall missat viktiga saker som orsakat onödigt lidande och även medfört både större och mindre problem i senare livet. 
Så undersöker du valpen och de kommer fram till en diagnos, be de förklara vad diagnosen innebär - givetvis ska man alltid göra det, men ändå. Har själv varit med om där de valt veterinärspråket och därmed också haft ett "specialnamn" för växtvärk.

Turast
0

Min valp började halta vid 6 mån ålder och det visade sig vara OCD så rekommenderar att kolla upp det snabbt!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Dumpuck
0

#3 Var också min tanke, att halta efter vila är ett rätt typiskt symtom för OCD…

Turast
0

#4 ja speciellt vid den åldern :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Changrila
1

Hittar inte veterinär något, kolla med en fysioterapeut så fort som möjligt, så som du beskriver det så kan det även vara en muskelskada och sådant missar ofta veterinärer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
0

Det är inte normalt att en valp eller hund haltar. Kontakta vetrinär och gör en grundlig undersökning. Hundar sägs inte få växtvärk sist  jag hörde att en vetrinär sa det till en person vars 7 mån gammla schäfertvalp hade det visa det sig att höftkulorna var helt kassa.😕 Nu har hunden genomgått 2 oprationer och dom har gått bra, men hunden är 1 år och 9 mån så hur det ser ut om någora år är osäkert. 

Kan säga att ägaren gick till en annan vetrinär och fick då helt annat bud samt sövdes unghunden för att kolla hur det låg till. Därav fick hon snabbt svar varför hunden haltade.