Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3925 ggr
hemul
0

Kisskydda golv

Det är så här att jag har trägolv i alla rum. De är slitna och eländiga, så jag bryr mig inte så mycket om ytan. Men de är också väldigt gamla med på sina håll nästan halvcentimern breda springor mellan plankorna. Kisset kommer att rinna rakt ner i trossbotten där det kommer att ligga och lukta.  Kommer det mycket är det risk för fläckar i taket hos grannen under. Det är inte fyllt med något sugande material utan mest grus. Jo, man byggde så en gång i världen.

Min plan är valphage på natten och annars när jag inte kan ha total koll (korta stunder alltså, medans jag duschar och så). Men vad fasiken ska jag ha under hagen för att skydda golvet? Tänkte först på sån där tjockare pressening. Men det visade sig var svindyrt och svårt att hitta på metervara. Sen kom jag och tänka på nåt billigt plast/linolumgolv. Kanske kan man få tag på spillbitar? Fast allt verkar krångligt. Byggplast tror jag är lätt att krafsa hål på, det är ju både billigt och smidigt annars.

Nån som haft samma problem eller bara har en bra idé? 😕

AnnaFagerell
0

Är inte jättedyrt att köpa golv man lägger permanent, golvmattan du vet. Köp sådan hos mattaffären så får du den skuren i den storlek du vill ha

Medarbetare på djurskydd.ifokus

russin
1

Under en valphage skulle jag köpa typ vaxduk - går att få tag i billigt

hemul
0

Håller vaxduk då? Den jag har på köksbordet är ganska tunn.

Kollade på golv på olika byggvaruhus på nätet och det var rätt dyrt. Men jag kanske inte hittade rätt i djungeln. Får väl ringa nåt ställe och fråga.

Missade världens tillfälle. Är många nybyggnationer häromkring. En kompis till mig plockade till sig flera presseningar, såna där tjocka, ur en container. Han sa att det fanns massor. De slänger tydligen istället för att laga bara det är minsta skada på dem. Nu är containrarna borta. Kompisen visste ju inte att jag ville ha.

russin
1

Det beror givetvis på vad för valpar du har - små, mellanstora eller stora. Det finns ganska grova vaxdukar som håller för mycket.

Skarvsladd
0

jag klippte isär en svart sopsäck och hade på golvet i valphagen där han är på nätterna! har tidningar över plastsäcken också :)

jag har ränder så som alla tigrar har

hemul
0

Jaha, gick det så är det ju inga problem! Jag kanske förstorar upp problemet, tänker mig att valpen ska krafsa och kanske bita i plasten. Då kanske en sån där billig plastpressening skulle funka också. De är ju så stora så det räcker till flera lager. :-D

poodlelicious
0

Beror på hunden. Min valp skulle absolut inte kunna ha plast och tidningar där han sov. Det hade han bitit sönder direkt.

hemul
0

Jaha, där sprack det.😛

Lon@
0

Vi körde med byggplast på rulle. Hur stor ska hagen vara och hur stor är valpen? (Det kommer betydligt mer kiss ur en mastiffvalp än ur en Chihuahua om man säger så…) Om den gräver/krafsar så kanske man kan ha plast/presenning i botten och en billig träskiva eller något + utbytbara tidningar ovanpå? Träskivan lär ju bli äcklig men den kan du slänga sedan. Det finns också gummimattor på metervara hos en del biltillbehörsaffärer som KAN funka, dock lyckades kompisens terv att peta in en kant i bilturen och tugga sönder i alla fall. Men om man ser till att den ligger plant och går en bit utanför gallret så borde det funka, tycker jag.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[HundochKatt]
0

Plastad frotté hade jag under tidningarna. Då sög det också upp det som ev. gick igenom tidningarna. Bara att slänga i tvättmaskinen och torkar rätt så snabbt, men två bitar är nog att föredra när man ska göra rent.

poodlelicious
0

#8 Valpar är så olika. Min förra valp tuggade inte på nånting nån gång. Hade kunnat ha vad som helst till honom. Den här är en riktig liten terrorist så jag vet inte om han är representativ ;) Jag fick med mig såna här underlägg från uppfödaren som man lägger i gamla människors sängar. Suger upp kisset jättebra så att det inte luktar och kladdar.

[Daniela1983]
0

Sådana tunna vadderingar som säljs för valpar då? Vi hade såna, minns inte vad ett pack kostade.

hemul
0

Inte bestämt mig för ras än, men det lutar åt drygt 10 max 20 kg. Som vuxen alltså. Kan bli mindre också men inte större. Tror jag kommer att få problem med rumsrenheten dock, så valpen hinner nog växa till sig innan han är torr. Jag bor högst upp utan hiss och sover som klubbad. Vaknar inte av lite gnäll jag inte.

Plastad frotté lät faktiskt inte så dumt! Två bitar då, som du säger. Skulle ju t.o.m. kunna ha byggplast under frottén, lite större bit då, ifall det rinner över. Lätt att hantera också, inte tungt och styvt som andra grejer jag tänkt på.

[Wilbur]
0

Du kan inte köpa stolsunderlägg? Inte så dyra och tål krafs mm :) http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/44881100/

hemul
1

Smart! Behöver faktiskt ett nytt tills stolen jag sitter på, så det kanske får bli två då. Fast IKEAs är kanske lite litet?

Vilka bra förslag jag får i den här tråden. Toppen! 😃

hemul
0

Fick ett tips av en äldre newfoundlandsägare jag mötte i en park ikväll. Han och hans fru hade alltid haft två newfoundland. När den äldsta dör införskaffar de ny valp. Så han borde vara erfaren. Tipset var ivf byggpapp, sån där man köper på rulle. Ytan är tydligen plastbehandlad. Han garanterade att det inte går igenom. Han brukade lägga längder omlott över golvet och sen tidningar i en hörna. Jo, han körde tidningstoalettmodellen, men det är ju en bisak.