Hjälp
Hejsan! jag har letar över allt, sökt massor men kommer inte fram till något och tänkte ni kanske kunde hjälpa mig. jag söker en energi full hundras, kärleks full och älskar bada/springa mycket och oftast går ihop med andra hundar. Det största grejen är att jag ska utbilda hunden till servicehund och vet inte vilken ras jag ska välja. Det ska bli en diabetehund men som jag även kan ha kul med. Min familj har andra hundar så är van med både stora och små men jag älskar stora/mellan hundar och det är gärna det jag vill ha . Men det finns hur många stora raser som helst. Jag är villig allt som önskas åt hunden och hoppas ni kan hjälpa mig hitta en bra ras. Men tror ni border collie skulle funka ?
#0 tror egentligen inte att BC är den bästa rasen till det du vill göra, tycker personligen att BC borde skaffas till att valla med, självklart är det en duktig hund på så mycket annat men om du inte ska valla finns det så många andra raser som passar det du söker efter :)
Labrador evt? ofta väldigt badglada 😃
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Labbe har ja hört är duktig osv, men vet ni Ng annan ras ?
Labbe, Golden, Flat, Spaniel hundar, Kanske Spansk vattenhund?
Bekant till oss har en pudel som är diabeteshund, tips är http://diabeteshund.se/ finns olika flikar att läsa och där står det under fliken Vilka hundar kan bli diabeteshundar?
Svar: Alla raser kan provas in till utbildningen, då vi tittar på den enskilda individens lämplighet. Hunden ska vid ansökningstillfället vara mellan 1 och 3 år.
Jag har alltid älskar raserna, Leonberger och alaskan malamute, Vad tror ni om dem som service hund ? Skulle det inte funka alls ? Vill bara ha ett svar vad ni tror tack snälla!
Alaskan malamuteär ju avlade för att dra, i så fall skulle man behöva tillfredsställa det behovet också. Jag tror någon av de någon, pigga, smarta raserna skulle passa bättre, typ sheltie eller pudel skulle passa dig bäst. Leta efter uppfödare som gör mer med hundarna än att ställa ut, så har du större chans att få en valp med tillräckligt bra mentalitet för arbete.
5 tja varför inte enligt den länken så kan alla raser passa, är målet att det ska vara diabeteshund så skulle jag personligen välja en mer lättlärd ras men det ska inte avgöra ditt rasval. Skulle hur först kontakta personerna man kunde på den sidan jag länkade några inlägg upp för få mer tips från dom.

Det mesta kan väl passa, personligen hade jag undvikit raser med mycket vakt och försvar samt en hund som inte är allt för känslig för ljud och lätt går upp i stress. En servicehund ska ju kunna hantera miljöer, situationer och inte vara allt för reserverad. Det svåra med hundar är att du aldrig kan veta innan hur den kommer bli. Du har inte funderat på en vuxen? Jag hade nog kollat på retrivers och spaniels!