Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 919 ggr
Jasmiiine
0

HJÄLP

Kom nyss hem och insåg snabbt att hunden satt i sig 3 kyckling filéer, råa… Vad ska jag göra?

Frida B
0

Ring veterinär och rådfråga. I och med att de är råa är det ingen större risk för ben som punkterar, men har hon svalt benen med kan det fastna. Så ring vet och rådfråga :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
1

Du behöver inte göra något. Hunden kan bli dålig i magen eftersom den inte är van vid det.

Frida B
0

Fast om hunden svalt hela ben tycker jag man bör ha lite vetkontakt… Om den nu har det, vilket ingen vet förrutom TS.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

peafie
6

Nu är jag ju vegetarian och har i princip aldrig ens tagit i kyckling (så reservation för korkad fråga), men är inte filéer benfria?

Bloggen     ○    Instagram

Frida B
0

Oj haha läste inte fileer! Då är det ju ingen fara :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
1

Kycklingfile innehåller inte ens ben, så det värsta som kan hända är att hunden kan bli lite dålig i magen om den inte är van. Mina äter ofta rå kyckling 🙂

Karmatarerskanise
0

#3 Kycklingfilé har inga ben. Och om dom hade haft ben är det ingen fara eftersom dom var råa. Det är tillagade ben som är farligt.

[Forest]
0

här äter hundarna varannan dag rå kyckling med ben inga problem och det låter som det inte rör sig om ben öht då fileer är benfria. Antar att hunden mår fint fint i ditt läge skulle jag inte göra ett dugg men tänka på att stoppa in dom i ugnen nästa gång dom är på upptining för slippa vara utan kyckling 😉

Frida B
0

Som jag skrivit i #5 läste jag helt fel :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
1

#9 Det hade ändå inte varit farligt även om det var ben.

kattöga
3

Jag tror din hund vill ha Barf-mat efter detta!  :)

Jag tror att din hund bara är glad och lycklig över att ha fått ett riktigt "naturligt skrovmål" till middag! Kanske lite "lös i magen" om han/hon inte är van att äta rå mat, annars är det ingen panik, tvärtom! Kolla Barf.ifokus.se så tror jag att du blir lugnare.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Frida B
1

#10 jo, det hade kunnat fastna. Om hunden inte är van vid det slukar många gärna i sig, och ben kan fastna.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

12. Oja finns dom som får jätte brådis med slänga i sig maten snabbt och sätter då maten fel. 

TS hur mår hunden?

Karmatarerskanise
0

Benen som sitter vid kyckling filé är väldigt mjuka :)

Jasmiiine
0

Hunden mår bra i dagsläget. Dock så har hon vart lös i magen idag innan hon satte i dig kycklingen så nu blir de nog inte bättre 😉 men tänkte mest att vi människor kan få någon sjukdom av rå kyckling, ifall hundar också kan få de då?

Frida B
0

#15 nej, det är i sådana fall om kycklingen skulle vara smittad med salmonella men är det svensk kyckling är det ingen större risk för det.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

15 nej att hundar får det är mycket ovanligt. Synd att jag har formaterat om datorn hade ett bra klipp där vetrinären tar upp det och hon säger att dom inte kan få det, därmed säger jag mycket ovanligt 😉