Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1550 ggr
[Hästhoven]
2015-09-16 23:54
0

Söka efter?

Hej! Min tik är väldigt duktig på uppletande av föremål & människosök, men jag hade velat få tips på föremål man kan söka efter, samt träningar. Har aldrig gått någon utbildning, men hon har gått spårkurs hos tidigare ägare, samt rapport utbildning. Vad brukar man främst leta efter på spår/sök kurserna på hundklubbarna? Något vi har märkt är att hon är extremt snabb på att söka upp fågel i skogen & har fått höra av jägare att hon har potential att bli en bra fågel hund… Vill helt enkelt ha tips på träningar man kan hitta på själv, samt tips på föremål att leta efter.

[Hästhoven]
2015-09-16 23:55
0

Ursäkta om inlägget blev något rörigt!

Joyous
2015-09-17 00:06
0

Jag brukar trampa upp ett område och lägga ut lite leksaker här och där, sen får Humla köra uppletande. När hon kommer in med en leksak leker vi en stund och sen skickar jag henne att hämta nästa. Vet inte riktigt om jag förstår, vad är det för speciella föremål du vill ha tips om? Du kan väl lära hunden att hitta vad som helst? :)

Arashi
2015-09-17 03:59
0

I Uppletande i brukset brukar , de vara ett föremål som luktar människa, som heller inte är för stort t.ex. en plånbok, handske mm. Men precis som 2 säger du kan lära hunden hitta vad som helst, brukar också köra med leksaker =)

[Hästhoven]
2015-09-17 09:39
0

#3: Okej, har börjat lägga ut föremål från människa t.ex. en strumpa, en sko, en t-shirt på olika stället i skogen & på ängar/fält, diken.

[Forest]
2015-09-17 09:59
0

3 så långt har inte jag tänkt på att lägga ut flera saker och göra flera utskick. Tackar för den har en hund som hittar snabbt och med detta skulle hon få mer att leta efter :D 

TS vad som helst kan den leta efter, här brukar jag ta med vante,mössa,leksak eller något ätbart. Gör som tre beskriver trampar upp "starten" för markera och sen går spåret, ju säkrare hunden är ju svårare läggs spåret. Först rakt kort spår sen långt och mer svängar tas korsar inte spåret. Sen låter jag även spåret vila mer när hundarna är säkrare på spåra. Ena hunden är kanon bra på spåra medans ena inte är bra på detta utan tappar intresset för snabbt så våra spår läggs ut lite olika. 😉

[Hästhoven]
2015-09-17 12:43
0

Hon brukar hålla relativt bra fokus när man väl har gett henne uppgiften, men ibland ( dock inte så ofta) kan hon tappa fokus & börja ta upp pinnar istället & vara allmänt busig, hur ska man träna så hon bara håller fokus på arbetsuppgiften & inte börjar bita på pinnar?