Är det okej?
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men slänger väl upp det som det är.
Min hanhund tycker det är dötrist att bara sitta still, då piper/skäller han riktigt gällt och tycker hela världen är dum. Vi har ju tränat passivitet, men i nya situationer vill han helt enkelt inte vara stilla. Han stressar inte upp sig eller så, men är det inte han som valt att stå still är det inte roligt. Han accepterar det i typ 10-20 minuter, sen skäller han super gällt.
Fick tipset av uppfödaren att ta med honom till t.ex bullrig miljö, där det är måånga saker och då göra honom "överväldigad" så att säga - funkar inte. Han vill kolla in allt och tycker det är superskoj.
I hemma miljö klarar han ju betydligt längre, men jag vill kunna åka till brukshundsklubben med honom och bara vara… Är det alldeles för elakt att ta med honom dit? Han skulle ju i så fall bli ett enormt störelsemoment för alla andra.
Har också haft ungefär samma problem. Min hund var så när jag fick hem henne, redan nästan från början efter ca 1 1/2 vecka fick hon börja följa med till hundstallet & vi hade ju träningar med hund. Tränat miljöträning med henne, börjat med att sitta långt ifrån folkmassan/bullret & sedan fortsätt successivt att sätta sig ännu närmare. Har dock turen att ha en likadan hund av samma ras men en lugnare sådan så han överförde lugnet på henne när vi är bland folk & andra hundar.
Sedan är det viktigt att vara lugn som ledare också, att känna sig självsäker när man är med sin hund & vara positiv, samt inte dra i kopplet på hunden eller vara allmänt stel, för då blir hunden bara ännu mer jobbig.
Jag tycker du kan testa att ta med honom dit, visst kan det kanske vara ett störande för vissa andra hundar, men det är ju viktigt även för dem att bli van olika slags hundar, speciellt eftersom att många hundar på brukshundsklubben brukar tävla & då är det ju extra viktigt att de hundarna är van att jobba lika bra även fast det är rörigt runt omkring.
Man försöker ju vara så lugn som möjligt, men nog känns det lite pinsamt när man har en hund som skäller så det skär i öronen. Man känner sig duktigt uttittad. 😭
Är lite rädd att om jag skulle åka till BK skulle dom skicka iväg mig, så det är det jag bävar för.
har ytterst svårt att se att du skulle bli ivägskickad från BK om du kommer dit och vill passivitetsträna. Såvida du åker när det är öppen träning förstås :)
Du kan väl förklara situationen och höra om det är OK med dem som är där. Säga att de ska säga till om det blir för mycket o.s.v.
Har till slut insett att det bästa sättet att klara av en pinsam situation (i allmänhet alltså) är att säga som det är och på så sätt ta kontroll över situationen. De andra kommer att bli positivt inställda iom att du är artig och frågar om lov och behöver deras hjälp. Att du säger att de kan avbryta din träning om det blir för jobbigt gör att de också känner att de har kontroll. Så alla känner sig i kontroll och med lite tur kanske det smittar av sig på hunden. 😃
Tror det kan vara till nytta att åka till hundklubben för att träna. Det är inget ovanligt att hundar har svårt att koppla av, och du kommer säkert inte vara den första på h-klubben med komma med en hund som skäller. lycka till med träningen :)

En bra brukshundsklubb ska välkomna alla typer utav hundar! Ska du gå kurs så rekommenderar jag att du pratar med kursledaren och förklarar läget men ska du bara upp och träna själv så är väl bk lika mycket till för dig med problem? Du kanske inte behöver åka dit när det är kurs utan åk upp någon dag/kväll när det är lite lugnare. Var inte heller rädd för att prata med de som redan tränar, vi har alla haft problem med något och bara man är trevlig och visar respekt så brukar man bemötas lika trevligt tillbaka! Jag har mött alla typer av hundar på en brukshundsklubb, skälliga, stressiga, utåtagerande osv, aldrig har jag upplevt att dessa stör. Vill man ha det lugnt och utan störning så är inte brukshundsklubben rätt ställe! Däremot kan det såklart vara jobbigt om det är pågående kurser så välj som sagt inte en dag då det är full kursverksamhet :)
Vi har samma problem med vår collie hane. Men vi sätter oss ner och låter honom skälla tills han skällt klart. När han slutar så får han göra massa roligt. Det har tagit tid men funkar gör det.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
När vi tränat på BK har all störning varit välkommen, så även "sjungande" hundar. Visst, jobbigt för en annan att lyssna på (man blir ju rätt trött i huvudet av ljudet), men de hundar som tränats _ska_ klara av att sortera bort den störningen och utföra uppgiften på bästa sätt oavsett. Så hör av dig till närmsta BK och kolla hur de ställer sig, har svårt att se att de skulle neka er att komma dit (möjligtvis vid tider då det är valp, unghunds- eller problemhundskurs).
Tack för svaren! Det känns lite bättre nu. 🙂
Han skäller mest när han vill att något ska hända, så att bara sitta och glo är inget han uppskattar. Som sagt, inte uppstressad eller något - han kopplar av bra men han vill ju upptäcka saker.
Får höra av mig till BK och prata med dem och sen får vi åka dit och "bara vara".
11, På den klubben vi åker till och går olika kurser samt tränar är det i regel alltid någon som blir lite uppspelt och skäller, att vänta på sin tur kan vara lite svårt. 😉
Hur gammal är han? Kompisens hund var precis likadan och satte igång så fort man stod still någonstans, men hon har varit noga med att alltid ignorera honom när han låter, och att berömma så fort han är tyst. Det har gett resultat och han är mycket bättre. Kan fortfarande gnälla, men skäller sällan när han har tråkigt. Vad gäller brukshundklubb så kan det ju variera mellan olika klubbar, men de flesta förstår att man är där för att träna. Och träna måste man göra, annars löser man inga problem. Min klubb är riktigt bra. Det gör inget om hundar smiter eller låter. Bara man som ägare i alla fall försöker ta ansvar. Sedan kanske man inte alltid lyckas, men det är orelevant :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#12 Ja, att vänta på sin tur kan vara myyycket svårt. 😉
#13 Han är 11 månader nu. Annars gör jag precis som din kompis, belönar när han tystnar, men ibland tar det ju sin tid innan han tystnar… Det låter som du har en bra brukshundsklubb 🙂Av det jag sett och hört är min BK rätt schyssta också, iofs så var de det när vi var där på valpkurs.
#14 Om han bara är 11 månader så tycker jag att du ska fortsätta som du gör. Det absolut viktigaste är att han får noll respons av dig när jag låter.
Kompisens hund är nu 18-19 månader, och det har nästan helt gett med sig :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
14 bara köra på linjen och träna på :)