Orolig, hjälp!?
Det är en grej att min tik stjäl trosor och strumpor och mer eller mindre äter upp dom ibland.
Nu på morgonen låg jag vaken av att hennes mage bubblade och kurrade, så jag tog en tidigare morgonprommenad. Hon sprang ganska omgående och för att bajsa, men jag lade märke till att hon blev sittande ganska mycket längre än vanligt. När jag går fram till henne ser jag att det hänger som en "tråd", fast mycket tjockare då, med bajs i som hon försöker få ur sig.
Så jag tar en bajspåse och försöker försiktigt dra ut den, men det gick av och en fjärdedel blev kvar och åkte tillbaka in igen!
Nu har jag ju hört massor om grejer som snurrar sig om tarmarna och grejer och är jätterädd att det ska vara mer än bara "bajsproblem" hon har.
Är det någon som har erfarenheter eller vet vad jag ska göra?!
Om inte annat får någon gärna komma med förslag om vad jag ska göra med det där förbannade tros- och strumpätandet. Hon passar ju på och lyckas slita fram ett par när ingen är hemma och ser henne. Hur väl man än gömmer kläderna hittar hon alltid någonting.😕
Först och främst se till att hunden inte får tag i kläder att äta. Aldrig något framme, utan i skåp eller tvättkorg med lock.
Vad gäller nu, så försök motionera hunden så magen kommer igång ordentligt. Är hunden som vanligt kan du avvakta, men verkar den ha ont i magen och t ex försöker bajsa utan att det händer något så sök veterinär.
Ja, hade jag märkt att det var värre än såhär hade jag åkt in till vet betydligt tidigare. Nu ligger hon och sover här och allt är annars som vanligt. Jag vill bara få ut det där snusket ur henne så fort som möjligt. 😕
Jag går en längre sväng med henne nu då.
Det kanske är till tröst att det inte behöver gå illa. Jag hade en hund som var precis likadan. Han snodde just trosor och strumpor när han var ensam. Det var väl tryggt att ligga och nosa på något med mycket kroppsdoft och så ledde det ena till det andra och han åt upp dem.
Jag hade honom med på jobbet och där fick han ibland vara bunden vid staketet i långlina. Staketet var fullständigt kantat av mina utbajsade trosor viade det sig på våren när snön smälte! Där fanns ett lager där många lådor packades upp så det låg avskurna snören överallt. Snören smakar ofta lite sött, så sådana slank väl ned ibland också. Hade samma upplevelse som du med att vara tvungen att dra ut ett snöre en gång men jag fick ut det.
Han slukade även en halv tub Kalles kaviar, den större modellen. Han hade bitit av den en fem cm under korken och svalt toppdelen. Minns även en chokladkaka i folie, med folie och allt.
Nästan ett under han han inte fick problem av något av det där, men så var det. Så det behöver inte gå illa. För det mesta går det nog faktiskt bra, tror jag.
Få igång hundens magen genom att springa med hunden, du kan även prova ge lite smält smör. Prova även att massera magen. Skulle avvakta i Max ett dygn, om inte tillståndet förbättras så skulle jag åkt till veterinären. Men ett tips är att rådfråga veterinären.
Tack för svar!
Det är helt otroligt hur hon alltid lyckas hitta någonting olagligt att trycka i sig,hur mycket jag än gömmer och låser in saker. :/
Vi har prommenerat massor idag, hon har ätit och druckit som vanligt och varit pigg annars. Nästan ovanligt pigg när vi tränat, så jag tror inte det är så stor fara. Håller ändå koll såklart men det känns ganska lugnt. Bajsa har hon dock inte gjort.
Hoppas på att det kommer ut imorgon med allt annat bajs.
Jag har alltid microlax hemma. Funkar jättebra när min tik äter upp skydden på natten när hon löper.
Microlax ska jag införskaffa då! Man vet aldrig när sånt kan komma till hands. :)
Idag tog jag en lång morgonprommenad, och på hemvägen kom den ut! Fint färgad och grejer. 👍 hahah..
Tack för lugnande ord, tips osv! Nu ska jag skaffa hänglås till tvättkorgen. 🥵
Ett tips som kanske funkar. Vi har (haft) problem med pälsängrar här i huset och det gillar ju smutstvätt och de gillar mörkt som det blir under en korg. Först ställde jag upp korgen på en pall. Sedan blev jag ännu smartare och fixade några säckar för smutstvätten som jag slänger uppe på garderoben där det i mitt fall är gott om utrymme. Det funkar nog lika bra på hundar som på pälsängrar! Har du inte utrymme där eller ovanpå nåt annat skåp kan du kanske hänga upp säcken på väggen.
Nu har pälsängrarna äntligen flyttat ut, men jag fortsätter med mina säckar. Jättepraktiskt att ha tvätten sorterad redan från början (en säck för vitt, en för färgat och en för svart/mörkt har jag).
#8 det var smart!
Det ska jag nog testa, var köpte du säckarna? :) jättebra ju!
Det gjorde jag inte. Det var under ett av mina anfall när jag får för mig att jag ska lära mig sy. Köpte en billig maskin på Lidl och tyg på IKEA. Men har du redan maskin så blir det billigt. Sy säckar klarade t.o.m. jag. Sydde två örngott också. Sen gav jag upp och den billiga maskinen tappade alla märkningar runt ställvreden.
Ser snyggt ut faktiskt. Sydde som såna där gymnastikpåsar fast större, med ett band i så man kan dra åt. Olika tyg i glada färger så det är lätt att skilja på dem också. När jag gjorde det där hade jag inte tvättmaskin än och tvättade i källarn. Jättesmidigt faktiskt att bara kunna ta sina påsar och gå. Och det blir rymligare på golvet också när man slipper korgen.