Osäker valp, tips?
Hej. Jag har en liten valp på 15 veckor som kom hem till oss för 4 dagar sen. Hemma går allt bra, äter, sover och leker bra. Det är att gå ut som blivit ett litet problem. 1. Hon hatar att ta på sig halsbandet, hon springer och gömmer sig, fast jag lockar med godis och leksaker. (När det väl är på märker hon det knappt) När det kommer till kopplet är det också ren fasa. 2. Hon är rädd för nästan allt när vi är ute. När det har varit vindstilla, soligt och tyst ute går det bättre, hon leker lite och tycker inte att det är jobbigt med kopplet. När det regnar eller blåser gnäller hon och bara sitter. ALLT är jätteläskigt! Jag försöker göra varje promenad rolig och positiv, ger henne massa godis och beröm så fort hon är lugn och sansad och när hon leker och är nyfiken. Men hela tiden dyker det upp nåt nytt, grannarnas barn är ute och skriker, andra grannars hundar skäller, traktorer och höga ljud från bondgården osv. Jag försöker att bara ignorera allt läskigt och fortsätta som jag tänkt från början. Men ibland går det bara inte. Hon skakar och tjuter. Jag vet att det bara gått 4 dagar och att allt är nytt för henne, men jag blir ändå lite orolig. De valpar vi har haft innan har aldrig haft dessa "problem". Överös mig gärna med massa bra tips på hur vi ska lösa först och främst koppelfrågan och även hur vi ska bete oss mot hennes rädsla. Gärna även bra kontakt- och självförtroendeövningar. /
Som sagt - det har bara gått 4 dagar och allting är nytt, det luktar främmande och säkerligen har det gått främmande hundar i området som den känner doften av.
Inga promenader skulle jag säga, utan endast gå ut och vara på samma lilla fläck varje dag en tid. Bara vara där, låta valpen undersöka i sin takt och låta den vänja sig i sin takt. För många valpar är doften (än mer hundskall) av främmande hundar ett stort hot och väldigt skrämmande - det brukar gå över efter en tid om den bara får vänja sig långsamt. Andra ljud osv beror även på vad den fått uppleva hos uppfödaren. En 15 veckors-valp som inte hört tjutande barn, inte hört bilar kan uppleva detta väldigt skrämmande. Alla valpar är olika och känsligare individer behöver längre tid på sig att vänja sig.
Tack för svar! Vi har bara varit i trädgården fram tills nyss då vi tog en 10 minuters promenad i skogen, hon var som en helt annan hund! Inte det minsta rädd eller försiktig.. :D Vi bor vid vattnet och det är bara åkrar runt omkring, jag tror hon upplever det som skrämmade.. finns liksom ingen stans att söka skydd. Som sagt i skogen var det annorlunda. Känns bara så svårt när det heltiden händer något nytt skrämmande runt huset. Vill ju helst avsluta utevistelsen positivt.. men ja, självklart ska jag ge det tid! :)
Försök låta valpen få något varje gång ni är i trädgården där det är mest läskigt - kanske en godisbit som tar en liten stund att äta upp, så den börjar förknippa den platsen med något trevligt - och att äta är lugnande 🙂