Inte ha sele på dragiga hundar?
Har hört folk säga att de inte har sele för att deras hund drar mer, vilket är ett jättekonstigt argument? Det ska ju inte spela någon roll om man har sele eller halsband, det går ju lika bra att lära hunden och sluta dra? Sen vid träning om hunden drar lite så är det ju bättre med sele eftersom den avlastar? Hunden kan ju få diskbråck osv 😕Hur resonerar ni egentligen? Och vad är detta påstående att hunden bara ska ha sele när den drar/spårar? 😮Är jag extrem som tycker halsband på dragiga hundar kan vara livsfarligt…🤦♂️
Tycker bara det är ok med halsband om man har en stark hund som man inte orkar hålla..det är ju viktigt att hunden inte kommer lös och kan hoppa på andra hundar/människor. Eller där man ser att hunden släpar ägaren över halva gatan (vart med om det själv 😟)
Jag tycker att det informeras för lite om vilka effekter halsband kan ha på en hund. Även en hund som inte drar kan bli rädd och få ett kraftigt ryck I halsen…om jag ska vara helt ärligt förstår jag inte grejen med halsband. Varför man utsätter sin hund för det. Förutom I extrema fall då man inte orkar/kan hålla I hunden så klart….
Jag som har haft hundar länge har prövat allt möjligt, men nu 2015 när man vet vilken skada halsband kan ge kommer jag alltid bara köra med sele på mina hundar :) Hoppas det finns fler som gör som jag!
Jag tycker det till exempel borde vara en skyldighet att på valpkurs informera om vilka skador halsband kan ge. Fick själv en valpägare att byta till sele idag för hon hade ingen aning om att halsband är farligt på en valp som drar! Sådant känns ju jätteviktigt att lära sig som nybliven hundägare..
Ja jag har sele stort sett alltid på mina hundar. Så långt det bara går
Och anser med att dragiga hundar = sele bättre för detär mycket skonsammare för dem än att dra i halsbandet. Anser med att det går att lära att gå fint i koppel oavsett om de har halsband eller sele.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är dock stor skillnad på min tik med halsband (starkast i), sele och VGW. Vgw kan jag hålla i henne hur lätt som helst vad hon än gör, vanligt sele får jag anstränga mig, men i halsband är det illa. Min hund har vgw eller vanligt sele på sig. Beroende på vad vi gör och hur lat jag är :) Hon drar inte i kopplet längre, inte sens VGW selet och mycket träning
#2 Har aldrig själv prövat VGW på stor hund, men det kanske kan vara lättare att hålla med en sådan då hunden måste vända på sig hela tiden :)
#3 Det blir inte så mycket vändning på min tik faktiskt, men hela selet blir liksom enklare eftersom det är kopplat där fram tar det stopp, medans om man kopplar på ryggen eller halsen så får dom alla kraft med sina kast framåt. :)
För mig är det en fråga om vilken hund man har. Min förra hund fungerade sele inte alls på, så det var halsband som gällde. (Det fanns en anledning till det, men den tar jag inte här, ) Jag har även fått lära mig att sele triggar dragreflexen hos hundar. Med min nya hund är det tvärtom. Sele fungerar mycket bättre för honom. Eftersom jag vill att han ska lära sig att gå med halsband också så använder jag halsband vid dagens tredje promenad.
#5 Varför skulle en sele trigga "dragreflerxer" på hunden? Kan vara förståeligt om ni tränar drag annars, gör ni det? Eller finns det någon annan anledning?
#6 Jag tränar drag, och det triggar inga dragreflexer. (Dock är det en labb också, så dragreflexer har han inte direkt, men har kört H-sele i omgångar med jämthundar, men ordentligt dragreflexer, utan problem.)
Vet inte varför det skulle trigga såna reflexer, för att det gör mindre ont att dra i en sele kanske?
Jag har i princip alltid sele, förutom sista rastningsrundan när jag är lat och bara tar halsband - och så tyvärr när vi möter hundar. Han kan göra ordentliga utfall, och för att inte skrämma den andra hunden allt för mycket, så har vi halsband så att han blir lite mer lättstyrd, tyvärr. :/ Menmen, har vi tur så försvinner det snart.
#7 Jo precis, man kan ju ha två olika selar, en "nu ska vi jobba sele" och en sele för promenader…
Det SKA vara mer bekvämt att dra I sele. Här gäller det ju att ta tag I problemet och träna, istället för att sätta på hunden någonting som är obehagligt/farligt 🤦♂️
Självklart förstår jag dig som har halsband om du inte orkar hålla din hund, någon annan här pratade om VGW sele, kanske vore något ? 🙂
På vår collie hane som kan dra endel har vi för det mesta helstryp. Vi har kört med vanlig sele och halvstryp med han tar sig ur allt. Vgw tar han sig inte ur men min sambo vill helst inte använda det. Helstryp är då tvunget. Gick vid en bilväg en gång med halvstryp och han stannad tvärt varav halsbandet åkte av. Nu kom inga bilar just då men fick panik ändå.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#9 Det finns selar hunden inte kan ta sig ur, man kan beställa specialsydda också. Har två knäppen under magen, omöjligt för hunden, googla lite är säker på att du hittar något som passer dig! 🙂
#10 Dem är svindyra. Han har så extremt mycket päls så svårt att tro att den skulle sitta bra. Inte ens vgw selen sitter helt bra pga av all päls han har på bringan. Så jag använder vgw när vi ska åka kommunalt eller bara jag och han är iväg. Annars är det halsband som gäller. Tror nog han får mer kraft med en vanlig sele dessutom.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#10, sådana selar, med två remmar runt magen, är dock skitsvåra att få tag på. Ruffwear har en modell som säljs i några affärer, men jag vet ingen som specialsyr sådana selar längre, tyvärr! Jag själv har sådana selar och är mycket förtjust i dem.
Nu för tiden använder jag oftast halsband ändå, det är för att jag bara har hunden kopplad i början och i slutet av promenaden, övrig tid går hon lös och det är lättare att få ner halsbandet i fickan än en hel sele ;) När vi går koppelpromenader, då är det sele som gäller.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#11 Fast det är mer värt att lägga ner pengar på en sele än att ha en hund som kan skada sig. Om han får mer kraft I sele eller halsband borde inte ha någon betydelse? Har ni problem med att hunden drar så loser man det inte genom att sätta på ett halsband som skapar obehag och får hunden att dra mindre?
Här kör vi både sele och halsband - då halvstryp. Svårast att kontrollera är han faktiskt i halsband då jag inte kan styra up hela kroppen. Med min hund - som har kopiösa mängder utav päls (har också LH collie men relativt korthårig ändå) så har det varit svårt att hitta en sele som sitter bra och inte bara glider runt på all päls. Vi har testat Hurtta (som spände ut sig en hel del och satt illa) och Rukka den bara gled. Bäst hittills har Julius K9 IDC funkat.
Därav, tycker jag inte man ska skrika nej och fy om någon har halsband istället - för mycket päls funkar inte alltid med selar.
#14 Det finns selar för långhåriga hundar också, H-selar fungerar bäst för mig. Har själv haft väldigt långhåriga raser…man får pröva sig fram :)
#16 Jag tycker det. Är det inte så att hunden drar I kopplet, kan det hända att den blir rädd/du råkar ge hunden ett ryck osv. Man måste komma ihåg att ETT ryck räcker så kan hunden bli skadad. Jag tycker det är en onödig risk att ta.
Sen hjälper det inte att många använder halsband för att hunden "blir stark" och drar I sele. Även om många som har hundar som kan gå I Koppel använder halsband också :)
#18 Jag tänkte mest eftersom 17 tyckte alla borde ha det! Så var tvungen att fråga, men jag tänker såklart fortsätta ha vad som funkar för oss - jag vet ändå bäst när det kommer till min hund. 🙂
#20 Det är Inga pekpinnar. Självklart FÅR man ha halsband. Man FÅR även ha stryp om man vill det. Däremot är det bra att upplysa folk och få igång en diskussion/tankeställare om vad som är mest ergonomiskt för hunden.
Jag hoppas ingen känner sig "utpekad" för det var inte meningen med det här inlägget, utan bara ge en tankeställare och få igång en diskussion om VARFÖR man väljer att använda någon som kan skada hunden dagligen.
Gäller att hitta sele som sitter bra på hunden med, inte alltid så lätt, vet speciellt på min ena : / så får ha halsband i regel på henne just nu. Hon går även bättre med det för tillfället eftersom det sitter bättre
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 En hund som har halsband och inte drar skadas inte. Däremot kan det hända att matte/husse råkar rycka till eller att hunden blir skrämd och då kan den skadas. Menar självklart inte att en hund som har halsband automatiskt skadas, däremot finns det risker med halsband som är onödiga tycker jag!
Jag försöker inte tvinga någon att byta till sele, däremot är det bra att prata om vilka effekter halsband kan ha för det kan vara så att alla inte tänker på det 🙂
Ena hunden går lös, på andra hunden varierar jag mellan sele och halsband. Hade nog använt selen mer om hunden inte tyckte så fruktansvärt illa om sele.
#6 Jag kan inte svara på den frågan. Jag minns inte heller var jag har fått informationen.
Om sele är skonsammare än halsband beror även på hur selen sitter - det finns så många hundar som går med selar som inte alls sitter bra.
Själv har jag ofta sele på den ena hunden och väldigt sällan på den andra - på den andra för att hon avskyr sele oavsett sort och vill ha halsband.
Vad kan halsband göra som är så farligt? :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
jag använder bara sele, han avskyr halsband men ska han med till tvättstugan enbart får de bli halsband, tycker selet funkar hur bra som helst, han drog mindre i den, man får påminna lite ibland när han blir dragig för han bara måste sniffa på en specifik fläck eller bara måste så fort som möjligt över gatan in till parken.
#6 Cesar Milan hävdar att man inte ska ha sele på hundar, för då drar de.
Jag pysslar med drag, både barmarks och dw på en av mina hundar. Han vet precis när det är jobb, och då drar han. På promenader kan jag dock ha promenadsele eller halsband, vilket som, och han drar inte alls
Men på riktigt. Vad spelar det för roll om hunden ändå går fint?
Hur stor risk är det att man som ägare 'råkar' rycka till? Jag kör halsband och tycker det fungerar utmärkt. För min valp drar inte. Skulle han börja dra av någon anledning så tränar vi på det. Jag föredrar halsband för att de är lätta att stoppa undan och ta av och på.
När han blir större kommer vi börja använda retrieverkoppel när vi får in en rutin där vi går på promenader. Tanken är att han ska gå som om han var lös, vid min sida och retriever kopplet ska hänga superlöst men sitta där just för att det är koppeltvång i min kommun. Så det är mer för syns skull än en funktion på våra promenader.
Dock säger jag inte att sele är dåligt. Men jag har valt halsband och det är det jag ska ha. Förutsatt att min valp/hund klarar av att fortsätta gå i det även när han är vuxen.
Medarbetare på bildredigering! :)
På min fungerar inte halsband. Hon blir som tokig och drar så hon får hosta. Med selen drar hon ingenting, oavsett om vi har koppel eller flexi-lina.
Cesar milan tycker även det är ok att sparka hunden, rycka den i halsen och tillfoga den smärta. Hur man kan ta efter något sådant förstår jag inte. Självklart ska man ha en välanpassad sele. Risken med att hunden blir rädd finns ju alltid, hur fint era hundar än går i koppel. Sen så kan det hända att man halkar på vintern och råkar rycka till eller liknande. Som jag skrev tidigarr räcker ETT ryck så har ni en skadad hund.
#33 Nej, det behöver inte alls räcka med ETT ryck för att man ska skada sin hund. Det KAN räcka, men det är inte en naturlag. Det gäller att vara nyanserad i det här tycker jag för annars orkar inte människor lyssna.
#33 Huruvida människor tar efter honom eller inte, så är han en av dem som förespråkar halsband i stället för sele.
Håller med #34 , det gäller att vara nyanserad. Förr användes ryck i kopplet på alla lydnadskurser. Strykplänk och ryck. Alla hundar blev inte skadade av det. Ibland går hysterin lite väl långt
Jag tycker inte det är någon hysteri att man har kommit så pass långt att ryck,slit och stryp inte förespråkas längre. Eller att sparka sin hund som CM gör.
Ni som har halsband tar ALLTID en risk där hunden kan skadas, men är ni ok med detta så fortsätt använda halsband. Man får välja själv om man vill utsätta sin hund för det eller inte 🙂
Jag menade inte att hysterin kommer sig av att man inte förespråkar ryck, slit och stryp, däremot att man mer eller mindre hotar de som använder halsband, att de inte är rädd om sin hund
#36 Hundar kan ju även skadas i sele, det är ju inget undermedel på det viset. Andra skador, men visst kan olyckor hända, att man har sele är ingen garanti. Det är inte så snyggt att antyda att det enbart är ägare som har halsband på sina hundar som kommer att få skadade djur. Återigen, nyanser, det är väldigt få saker som är svarta eller vita.
Det här med skador och halsband och skador och sele är faktiskt svårare att utröna än vad man tror.
Enligt en studie (Pauliet.al., 2006) så ökade ögontrycket hos hundar med halsband, men enligt samma studie så visade det sig att även vissa typer av selar ger samma negativa effekt på ögonen. Så i den frågan gäller det att hitta rätt sorts sele för att undvika dessa effekter.
En annan studie (Hallgern 1991) tittade på relationen mellan ryggskador och helstryp. Av de hundarna som hade ryggskador upplevde 91% av ägarna att hundarna någon gång utsatts för häftiga ryck med helstryp. Men samtidigt så upplevde 87% av hundägarna för hundar som inte hade ryggskador samma sak. Därför drogs slutsatsen att skadorna kan ha samband med styphalsbandet men att det inte går att säkerställa att det är den enda orsaken eftersom då alla hundar som råkat ut för det skulle ha fått skador. Även Lindsay (2005) kom fram till liknande resultat.
Mungford (2007) forskade på selar av olika slag och kom fram till att selar som inte sitter rätt eller som används på felaktigt sätt kan orsaka allt från skavsår till nervskador främst på nerver i framben.
Så vad kan man då dra för slutsats? Jo att både sele och halsband har sina för och nackdelar. Oavsett vilket man väljer att använda så måste man förstå hur man ska använda det och vilka risker som finns. En felaktig sele är sämre än ett halsband som används på rätt sätt, likaså är ett halsband som används felaktigt sämre än en välutprovad sele.
#39 Tack! Kanonbra genomgång av forskningsläget.
Jag har helt vanligt halsband på min hund, hon drar inte, så det blir inga ryck. Tycker det är svårt med sele när man använder täcke ibland, när det regnar eller är kallt. Hur gör ni andra då?
# 42 Vårt regntäcke från Hurtta, "Storm" har en öppning för ringen till en sele, så det funkar fint. Med vintertäcket får vi köra halsband, det funkar det med.
Bara för att man använder sele betyder det inte att det per automatik är bättre, vet inte hur många jag sett som använder antidrag/VGW sele och där hunden lärt sig dra i selen. Fruktansvärd snedbelastning med låsningar och smärta som följd, kommer av det! Eller där selen spänns åt för hårt, vilket också ger smärta efter några användningar. Och låsningar därefter.
Min poäng är att istället för att förbjuda/klaga på allt för att det inte passar, lär ut. Det är väl ändå själva användandet som är boven, inte utrustningen. Sen är det, tyvärr, bara att acceptera det att det finns folk till allt. Folk kommer att använda utrustningen fel, vare sig det är koppel, halsband, sele m.m. folk kommer att skaffa fel ras, använda för hårda metoder och för "lama" metoder m.m. Vet inte vilket ord som passar bäst, därmed " tecknen.
Jag känner mig inte ett dugg hemsk som dessutom har kedja på min (som för övrigt inte drar), speciellt inte när jag ser hur många som använder selen fel m.m.
#44 Jag föresrpåkar inte VGW sele, men använder man en sådan borde man ha hunden på olika sidor under promenaderna så att den inte snedlebastas.
Halsband ÄR faktiskt "Boven". Även om hunden går jättefint kan den bli rädd/matte/husse kan halka och råka tycka till I kopplet…då kan hunden få sig en riktig skada.
Jag antar att använder man en sele så ska den passa hunden bra och vara så bekväm som möjlig, alltså ingen gå fint sele eller liknande. Man ska utgå ifrån att OM hunden drar/rycker så ska det vara skonsamt.
Det finns massor med forskning som påvisar hur halsband kan skada hunden, tycker det är märkligt att man ändå vill använda det. En sele som PASSAR och är ergonomisk har Inga som helst negativa effekter för hunden.
#45 Eftersom #39 redovisar forskning som inte alls påvisar säkra samband mellan halsbandsanvändning och skador, kan du då leta fram den forskning som du baserar din uppfattning på så att man kan ta ett eget beslut utifrån vetenskapliga grunder?
Jag tar aldrig på min hund någonting jag själv inte vill ha på mig. Om jag hade varit hund, vad hade jag velat ha då? Ett snöre som satt fast i ett trångt halsband på mig eller en sele som fördelade trycket? Tror de flesta vet svaret.
Jag har dessutom lärt mig att det inte är lönt att försöka övertyga andra om sådant här över internet, då man bara blir irriterad. Jag tycker precis som du TS, men att folk har halsband på deras hundar är deras val. Tror dock inte dom hade valt samma om dom vore hundar, men men.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#46 Det ska jabg absolut göra, du kan få en hel rad med studier av mig :)
Men har tenta nu så hinner inte sätta ihop allting tyävrr men det kommer i helgen för de som är intresserade! Sen så har jag inte tittat på studien du hänvisar till, det finns mycket man ska ta hänsyn till innan man kan giltighetsförklara en studie. Så den behöver absolut inte tyda på att halsband och sele är lika skonsamt.
#47 Håller med dig, tycker det är tråkigt att folk har en inställning till att inte vilja sin hunds bästa. Man behöver, precis som du säger, inte ens läsa några forskningsrapporter för att förstå detta..
#48 Det blir bra och oroa dig inte, jag har full koll på hur vetenskapliga studier funkar.
Det är knappast så att folk inte vill sin hunds bästa, man är däremot inte alltid överens om VAD som är det bästa. Det är det som diskuteras här och de flesta försöker göra det utan att anklaga andra för att missköta sina djur.
#49 Jag har aldrig aklagat något för att missköta sin djur, det kommer från dig I så fall. Om man vill sin hunds bästa utsätter man medvetet den inte för någonting som kan skada hunden.
Dock tror jag att de flesta bara är dåligt pålästa och hade de satt sig in lite bättre I ämnet skulle man bytt bort halsbandet mot en sele.
#50 Vi kan diskutera vidare när du haft tid att plocka fram ditt material. Lycka till med tentan.
#45 Givetvis ska man variera sidorna, dock ger det ändå en snedbelastning för hunden. Enda som blir är att det inte går lika fort, skulle vilja veta den som håller exakt 50/50 med variationen 24/7..
Det är, hur du även vrider och vänder, hanteringen av utrustningen som gör det farligt. Sedan passar vissa saker vissa hundar bättre, en hund som slänger sig i sele kan få rejäla skador med när kopplet tar slut. Likväl som den kan få rejäla skador av halsband.
#42 När jag går ut när det regna så har jag Vgw på och en regnjacka, och eftersom vgw kopplas där fram blir det kopplat igenom halsöppningen :)
Och som många andra skrivit här, man köper inte vgw eller antidrag verktyg och bara låter hunden lära sig dra, Man använder funktionen och utnyttjar den till att lära hunden gå fot. Min hund kan gå fot tackvare vgw, medans andra hundar med vgw lär sig att dra och ägarna bryr sig inget vidare. Det handlar alltid om vad man lär, inte alltid om verktygen. För mig funkade inget annat än vgw dock. 3år av rent helv*te hade jag haft när jag hittade vgw.
#53 Många tränar aktivt med sina hundar i VGW selen, och de drar ändå. De hundar som fortsätter lägga sig i selen lär sig väldigt fort hur de ska lägga sig för att kunna dra mer, problemet där är inte att man inte tränar. Problemet där är att en del inte vet när man ska plocka bort selen, och de fortsätter använda selen i god tro. Det krävs inte ens att hunden drar, det räcker med att den bara ligger i selen lite lite för att snedbelastning ska bli.
#54 Självklart, men vissa hundar som sagt funkar det att träna med VGW, vissa funkar det jätte bra i vanligt sele, vissa stryp, vissa halvstryp, vissa vanligt halsband. Det jag försökte få fram var bara att det hjälpte mig och min hund jätte mycket med VGW då det vart en stor chock ifrån vanligt sele/halsband till vgw och hon faktiskt sökte kontakt med mig istället för att dra. Nu som jag skrivit tidigare drar hon inte i vanligt sele heller, så för just mig och min vovve funkade VGW jätte bra :)
#55 Då hänger jag med! Tolkade lite som att problematiken enbart uppstår för att folk bara låter hunden gå, de tränar inte. =)
#39 Tack för informationen!
Det är ju en bra avlastning både för hund & ägaren med sele, använder själv sele på våra hundar & föredrar det mycket mer än halsband. Men använder dock halsband också.
Två veterinärer jag träffat med min mammas dvärgpudel har sagt att det är mycket bättre (om man har dragiga småhundar) att använda sele, så halsen inte belastas, speciellt när dom är äldre och vissa muskler i halsen och kroppen kan bli slappa. Har någon annan hört något liknande?
Jag har inga problem med att hundar drar när jag går med dem så jag kan tänka mig att ha vad som helst på den egentligen men en hund som drar ska inte ha sele. Sjävklart är det skonsammare, det är just därför de inte ska ha det! Sele ska användas när de tränar dragning och sånt, inte annars. Det ska inte vara skonsamt för hunden att dra i kopplet för den ska inte dra. Om man har problem att få pli på hunden och den dessutom inte får något som helst obehag av att dra så kommer den aldrig sluta. Alla mina hundar har halvstryp om jag inte får för mig att sätta på ett av de finare halsbanden och de som har dragit i början har snabbt slutat när de upptäckte att det inte var särskilt kul. Hundar ska inte dra och ska inte heller kunna dra utan några konsekvenser alls. En stor labbe till exempel som drar och då får en sele som den obehindrat kan lägga all sin vikt i när den drar kan rent ut sagt bli farlig om den sliter sig och far i väg bland bilar och folk.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid