Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 807 ggr
Trixter
0

Mush Vaisto frågor

Jag skulle vilja testa mush vaisto på min goldenkille för att se om hans allergisymptomer blir bättre, men när jag läser på deras hemsida så står det att för hundar som inte ätit barf tidigare så rekommenderar dom starter formula. Den innehåller dock nötkött vilket vi misstänker att vår hund är känslig mot och jag vågar inte ge den till honom.

Måste man börja med starter formula eller kan vi gå direkt på all breeds formula?

Hur gör vi för att fasa över från torrfoder till mush?

Behöver vi tillsätta vitaminer/mineraler i maten?

JoannaLi
0

Nej, nog tycker jag att ni borde kunna gå direkt på den vanliga maten,det jag har fått för mig att skillnaden är att startern har mindre ben (?) men jag har inte en aning. 

När jag gick över till färskfoder så gick jag över till VOM. Har en väldigt stålmagad labbe, så jag gick över väldigt hastigt, men principen är väl att du först ger en liten klick barf (en halv köttbulla kanske), och sen ökar du sakta men säkert proportionerna tills du ger 100% barf. 

Men man kan också ge neutralt rått kött som förberedelse, t.ex. fick Arrak smaka lite kyckling, fisk, fläsk och nöt - puts från det vi skulle äta - lite här och där innan jag gick över till färskfoder. Där är det ju väldigt snällt mot magen, iom att det inte är några inälvor eller ben. 

Mush ska vara ett helfoder (om du ger Vaisto) så då behöver du inte lägga till något, om inte din hund behöver något speciellt. T.ex. vill Arrak ha en äggula ibland eftersom att han kan bli lite torr i pälsen, och vill gärna ha ett ben för skojs skull, men det beror ju på honom som individ :)

[Vanilla~]
0

Nej, du kan gå direkt till den sort som du vill ge.

Vi bytte rakt av vilket funkade super för min.

Mush Vaisto är redan färdig komponerat så du behöver inte tillsätta något :)

Trixter
0

Tack så mycket för svaren! Jag var iväg och köpte en 800g påse med All breeds formulan, så from nästa vecka ska vi försiktigt börja fasa in det. Han har ganska känslig mage så vi tar ganska lugnt.