Räddningen från allergisprutor!
Allt började hösten förra året, 2014 alltså. Då var han nästan 2 1/2 år. Någonstans mellan oktober och november började min hund Yax klia sig och gnaga bort päls. De blev fula sår och såg inte bra ut. Vi provade att schamponera med Klorhexidin och spray. De blev inte bättre. Så vi fick rådet att byta foder. Han åt då samma foder han tidigare ätit i hela sitt liv (Royal Canin Mini Adult) utan problem. Vi gick då över till ett färskfoder (Vom Og Hundemat). På något vis så hjälpte det. Han blev symptomfri och fick tillbaka sin päls igen.
Han mådde bra fram tills i början på detta året. Under våren kom hans symtom och kliande tillbaka. Den här gången åkte vi till veterinären rätt så omgående. Där fanns det hopp om att det inte var något allvarligt. Vi tog lite skrapprover och de konstaterades att han hade hudsvamp. Vi blev hemskickade med hopp om att få bukt på det. Det gick bra ett tag, han fick tillbaka päls osv, men så fort vi slutade behandla så kom det tillbaka. Så vi tog ännu en tur till veterinären i slutet av maj.
Den här gången gjorde vi ännu ett skrapprov, som dock inte visade några hudsvampar alls. Så varför kliade han sig? Vi skulle nu gå mot nästa steg och ta reda på om det visade sig vara en allergi trots allt. Utredningsprocessen för allergi är lång! Vi blev hemskickade med ett Allergenic-foder som vi nu skulle prova i hela åtta veckor. När dessa veckorna hade gått och inget hade hjälpt var de dags för ännu ett prov.
De tredje skrapprovet gjordes som konstaterade att hans svamp var tillbaka. Men trots den skulle vi genomföra nästa steg. Blodprov. Den eviga väntan gick långsamt. Medan vi väntade behandlades han fortfarande mot svampen.
Det visade sig vara kvalsterallergi. Främst mot förrådskvalster, sånt som uppkommer i foderpåsar osv. Men provet gav även utslag på pollen och de flesta luftburna allergener som de testades emot. Vi provade med ett nytt foder (Acana Lamb & Okangan Apple), med hade det i frysen konstant så att de inte skulle uppkomma kvalster.
Vi fick recept på kortison och ett schampo samt balsam. De här skulle hjälpa oss reda ut om han kunde leva på att till slut endast badas plus det nya fodret som vi skulle prova. Det fungerade inte så länge. Så nu var de dags för nästa steg. Ny medicin. Vi fick Atopica utskrivet, ett läkemedel som sänker imunförsvaret. Detta var sista steget innan vi skulle behöva ge honom allergisprutor, som man gör nästan vad som helst för att undvika!
De fungerade ett tag också. Men till slut så behövde jag ge honom kortison varannan dag, och det kan han inte ta hela livet. Så vårt sista hopp innan det skulle bli sprutor var att ge ett färskfoder ett nytt försök. Jag letade runt och ville ha något som var lätt att utfodra samt att de skulle vara lätt att få tag på och köpa. Det skulle inte heller finnas fisk, vilket många tyvärr hade. Det var då MUSH kom in i vårat liv. Jag läste och kikade på er hemsida och pratade med bekanta - det var värt ett försök!
Jag köpte MUSH Vaisto's två påsar utan lax på 3kg. Inte nog med att han älskar det, innehållet är fantastiskt. Han har nu ätit det i ca 10 dagar, och under dessa dagarna har jag ALDRIG behövt ta in kortisonet. Det här kan faktiskt vara vårat säkra kort mot ett friskt hundliv utan sprutor. Jag är så tacksam, både för min och hans skull att det här fungerar, och hoppas det ska fortsätta så.
Så gilla gärna våran story på Mush hemsida, HÄR! Du klickar på den blåa gillaknappen längst ner. Tack så mycket!
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
En fel och otillräcklig kost ger atopi. Rätt foder ger en frisk hund :-) jag vet flera fall där folk fått en kvalsterallergi diagnos av veterinär och efter omlagd kost har dessa hundar blivit friska. Har själv fått en frisk hund med hjälp av en mer näringsrik och balanserad kost :-) och min hund har nu varit utan kortison i 4 månader. Tyvärr går många folk på veterinärens påståenden om att de har en allergisk hund vilket leder till att man väljer fel behandling, tex kortison och sprutor som leder till att hunden aldrig blir frisk istället utan lär behandlas med detta skit livet ut. Dessa allergi tester är allt annat än tillförlitliga. Grattis till en frisk hund :-)
Vi har gjort ungefär samma resa, förutom att vår hunds allergi var så lindrig att vi inte behövde medicinera henne utan klarade oss med att plocka undan ett gäng textilier här hemma, byta hennes dynor till konstläderbäddar, schamponeringar med klådstillande schampo emellanåt och enbart färskfoder. Det fungerar jättebra för vår hund och jag är oerhört tacksam för vår veterinär som hjälpte oss genom det hela. Inte alla veterinärer är helt inkompetenta när det gäller allergi hos hund, tack och lov!
Grattis till er och er hund!
Haft liknande erfarenhet fast började med att byta foder innan vi började medicinera. Han får VoH och är helt 100 på att han hade behövt medicineras annars, hunden innan hade samma symptom och han behövde hypoallargener och kortison livet ut.
En av mina hundar gjorde ungefär samma resa, och när jag provat hyposens-behandlingen i 8 månader utan att det blev bättre, bytte jag från torrfoder till färskfoder, och hon blev bra. Nu har det gått tre år och hon behöver inga mediciner eller nånting, hon äter färskfoder och mår prima :)
Ja tänk vilken stor förändring det kan bli på hundens välmående bara genom att ändra kosten :-D Oftast beror allergisymtomen på obalanser i kroppen som även kan påverkas av hormonella störningar. Det är därför som en hund oftast får dessa symtom när de är mellan 1 och 3 år för det är då som kroppen behöver som mest energi och näring. 99 av 100 fall är inte allergi :-)