Är min valp överaktiverad?
Hej! Jag skulle behöva lite råd angående min Aussie valp på 6 månader. För tillfället är han oftast med en dagmatte under dagarna då jag jobbar. Nu är jag väldigt rädd att han håller på att utveckas till en överaktiverad hund. Dagmatten är ca 4 timmar med honom då jag jobbar och under den tiden sover han aldrig utan brukar gå på 1 timmes promenader (vilke jag anser vara för mycket!) träna tricks och leker non stop. Jag vet att dagmatten inte brukar låta honom bara vara och inte göra nåt hon underhåller honom varje minut vilket jag inte tycker är bra!! Snart är det dags för honom att komma med mig till jobbet varje dag där han kommer att måsta ta det betydligt lugnare och nu är jag rädd att han inte kommer att klara av detta! Har prövat ett par dagar nu att ta med honom och resultatet har varit att han är helgalen hela kvällen antagligen eftersom han mest tar det lugnt på mitt jobb och inte får sin 4 timmars långa underhållning han är van vid. Jag kan alltså inte aktivera honom mer än under min paus. Utöver dagmattens aktiviteter så går jag själv såklart ut med honom på morgon och kväll (typ 15-30 min) och kissrunda senare på kvällen Vi leker också och tränar men absolut inte timtals. Han är alltid med men flrsöker också öva att han ska vara passiv. Nu undrar jag om han har aktiverats för mycket i för tidig ålder under dagarna och hur kan jag minska detta energibehov under dagarna? Om han inte får 4 timmars aktivitet under dagen så förvandlas han till ett monster på kvällen som inte slappnar av utan river i kläder och skäller (vilket han normaltsätt aldrig gör). Jag vet att aussien har ett stort energibehov och vi kommer att börja med agility och trekking men först då han är äldre.
Det är en ung hund, att komma till en ny miljö kan göra att de går upp i varv, det behöver inte ha något med aktiveringen att göra. Ge hunden rejäl tid på sig att vänja sig vid den nya miljön och de nya rutinerna. Läste lite slarvigt, förtydligar: unga hundar är oregerliga, men naturligtvis är det så att om hunden legat stilla en hel dag så behöver den få utlopp under kvällen. Det finns inga sex månaders unghundar av aktiv sort som har en bra balans på av och på, det kommer långt senare.
Jag säger som #1. Och kan du inte prata med dagmatten om detta och säga att du inte vill att hon håller på så mycket med honom?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Dagmatte är en god vän som jag försökt förklara till flera gånger att snälla aktivera honom inte för mycket :( samt att en aktiv ras inte skall aktiveras och promeneras med för mycket i ung ålder, men det går inte hem! Och det är såklart väldigt snällt att hon hjälpt till men å andra sidan tror jag det varit för mycket av det goda!
#3 Hon kanske inte förstår vad du menar med aktivera? Säg "du får inte leka supermycket med honom, träna honom och gå gärna några korta promenader ibland istället för en lång". SÄtt upp ett schema med vad hon får och inte får göra med honom?
Och försök att förklara att om hon håller på med honom allt för mycket så kan det bli problem. Alltså såklart inte typ "då blir det problem för dig så passa dig" utan mer att det kanske inte är så lyckat direkt.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Kan inte vännen få som uppgift att träna passivitet? Då kanske hon också förstår problemet.
ja, ska försöka med passivitetsträningen kanske det skulle kunna fungera!