Finsk lapphund
Hej! Det är så att jag är nyfiken på Finsk lapphund. Dock vet jag inget mer än vad man kan googla sig fram till om dem, som rasstandard från skk osv. Skulle mer än gärna höra ifrån er som vet något om dem, ni som har en själv, har haft eller har en i er närhet! =) T.ex, hur är de fysisk och mentalt, hur mycket kräver de? Är de en frisk ras? Om inte, vad för sjukdommar kan förekomma? Stämmer de att de inte gillar att va ensamma eller i hundgård? (Alltså kan man inte lämna de för en kortare stund?) Tips på bra och pålitliga kennlar? Pälsvård, är den omfattande? Lite såna saker, allt vad som rör en finsk lapphund ungefär! Otroligt tacksam för svar, allt är av intresse då jag vill veta mer! =)
Min erfarenhet är att dom hårar och skäller mycket, haha. :D
Hej hopp!
Fantastiska hundar. Om du vill veta mer och få ungefär en miljon svar så rekommenderar jag att gå in i gruppen Finsk Lapphund på FB. Där finns det många aktiva och kunniga.
Det bästa du kan göra är att försöka träffa en eller ett gäng. Det var det som hjälpte mig att bestämma mig. Det och att man kan tjata öronen av ägaren. 😉
De kräver en del. De vill gärna vara med överallt och de är lätta att ta med sig. Jag tycker beskrivningen aktiv sällskapshund passar dom bra - det är inte rasen du skaffar om du vill vinna en massa tävlingar på högre nivå, men det är inte heller rasen du skaffar om du bara vill ha en hund som ligger i soffan och som du tar ut på dagliga promenader.
I runda slängar går jag med min 5 - 8km om dan uppdelat på 3 promenader. Utöver det tränar vi, min är en unghund med ludd i öronen så just nu så vi kör mest grundlydnad, tex inkallningsövningar, kontaktövningar och sådär. Vi ska börja med agility igen, vi har gått en nybörjarkurs och det passade oss jättebra.
Att de inte vill vara ensamma i hundgård är inte för att de inte kan vara ensamma. Det är för att de vill vara med. De trivs bäst när hela flocken är samlad. De kan absolut vara själva hemma. Det gäller ju bara att man passivitetstränar/ensamhetstränar dom. Som vilken hund som helst. Min har jag aldrig haft några problem med att lämna själv.
När det gäller kennlar är det bäst att du själv läser runt. Vad är viktigt för dig?
Sjukdomar: Höfter, armbågar (helst), ögon (PRC-A), pompes ska vara testat. Utöver det förekommer det allergier/magproblem, rädslor/mentalitetsproblem och tex Addison. Kolla noga på föräldrarna, och se gärna att de är mentalitetstestade. Det ÄR en frisk ras men det är det här du ska kolla efter. Alltså, friska testade föräldradjur.
Pälsvård? Vad är det? 😉När vi ställde ut mycket så borstade jag min någon gång i månaden, sen fluffade upp lite inför utställningen. Pälsen sköter sig själv väldigt bra, speciellt efter att valp/unghundsfällningen har varit. När de fäller så fäller de verkligen och då kommer det mycket, mycket lösa hår.
Det som folk reagerar på är att de kan vara skälliga. De har nära till skall. Det man får tänka på är att de har ett väldigt speciellt skall - jag upplever att jag får mer skit för att min är skällig än folk med hundar som skäller värre, enbart för att min HÖRS verkligen när han skäller. Vet du inte hur ett lapphundsskall låter så kolla youtube. 😎
Allt som allt, de är mjuka hundar och behöver en mjuk hand. Vi brukar säga att vår är en "öm själ". Världens finaste.
På hillevill.wordpress.com bloggar jag om mig och min hunds äventyr. Nu är ju min unghund så jag sliter ofta mitt hår. Annars FB-gruppen som sagt.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Här har jag skrivit lite om hur jag upplever rasen. http://skullebo.se/lappogon.html
Jag har träffat en hel del skälliga lapphundar. Mina är dock allt annat än skälliga, och jag har haft fyra vuxna, varav tre inte är släkt med varandra. Så jag anser att det har väldigt mycket med ens eget sätt att vara. Jag vill inte att mina hundar ska skälla alls (d v s inte om det ringer på dörren eller liknande, dock är de så klart inte alltid förbjudna att skälla. Det är ju okej t ex vid lek med andra hundar), så jag ger dem helt enkelt ingen anledning. Jag ger dem heller ingen tomt att vakta. Deras del av tomten är på baksidan av huset så att de inte ser folk på gatan utanför. Det här har fungerat utmärkt med alla mina lappisar, dock inte med mittelspitzen. Hon är en skällgalning trots att jag har gjort precis likadant med henne…
Har haft en hund tidigare utav bruksras typen och då gick/sprang vi väl ca 5-10km om dagen fördelat på 1-3 gånger samt vanliga rastningar och vara lös på gården. Även daglig psykisk träning höll vi oss till, allt ifrån kurser, kontakövningar,vardagslydnad, miljöträning, passivitetsträning och sådana saker, finns hur mycket som helst att radda upp.. ;D Men såklart anpassat efter vad hunden behövde, samt att det även skulle kunna finnas en vilodag då och då med total vila. Vill ha en hund att arbeta med fysiskt såväl psykiskt, men är inte särskillt tävlingsintresserad. Utställning kan hända. =) Vill ha en bra balans mellan aktivitet och vila. Har fastnat ganska rejält för finsk lapphund och tror att det kan vara rasen för mig! Dock har jag inte möjlighet att skaffa någon hund alls nu pga jobb, är borta hela dagarna och det passar sig inte så bra med valp då tyvärr.. Men det gör ju inget att lära sig mer om rasen och samla på sig fakta inför framtiden då möjligheten finns! =)