Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2635 ggr
LinaLj
2015-09-10 19:12
2

Så många val

Jag är ju mitt uppe i planerna att skaffa hund. Det känns så underbart att efter ha väntat i år på att det ska stämma äntligen kommit till den punkten att en hund faktiskt passar in i mitt liv.

Men samtidigt så är det ju så enormt många beslut som ska fattas. Jag är en person som gillar att planera och gör efterforskning om allt. Så naturligtvis gör jag det även när jag ska skaffa hund (för många år i skolbänken som sätter sina spår antar jag 😃).

Jag har i alla fall lyckats fatta det största beslutet: jag har valt ras 👍. Efter mycket velande blir det en eurasier. Trodde verkligen att det skulle bli en bruksras men faktum är att eurasiern verkar passa som handen i handsken. Så det blir en ny erfarenhet, har aldrig haft en spets eller urhund förut och har ingen i bekantskapskretsen som har en heller.

Men nu kommer allt det andra. Vilken uppfödare? Jag har varit i kontakt med ett par och de flesta verkar vara trevliga och vettiga hundmänniskor. Men jag skulle gärna vilja ha någon i närheten. Jag skulle vilja prova på att ställa ut hunden och skulle gärna få lite stöttning i det eftersom jag aldrig har gjort det tidigare.

Sedan är det om man ska ha hane eller hona. Jag har tidigare nästan bara haft honor. Men min sista hund gick bort i livmodersinflamation vilket har gjort mig lite harig. Kattmänniska som man är så är ju kastrering ett naturligt val, men inom hundvärlden är det ju inte alls samma sak och då är utställningsbiten utesluten om jag förstår det hela rätt. Så kanske borde man satsa på hanhund. Men då ska man räkna in att jag är omgärdad av tikar i grannskapet och det känns lite grymt att sätta in en hanhund bland alla dessa tikar när de löper. Det är ju väldigt individuellt hur mycket en hane reagerar på löpande tikar. Kanske ska man chansa på en hane och om det blir för illa så får man kastrera. Jag sätter ju hundens väl före mina eventuella önskemål om utställning och tävling. I övrigt så skulle jag nog hellre ha en hanhund tror jag.

Sedan kommer ju alla smådetaljer. Vad vill jag göra med min hund, hur vill jag uppfostra den och allt annat. Naturligtvis har jag en ganska bra ide men ju mer jag läser ju mer vill jag prova. Som sagt utställning är en sådan sak. Men jag är lite rädd för det samtidigt. Jag älskar att delta i kattuställningar och när jag hade katter som gillade det så var det ett av mina största fritidsintressen. Jag har alltid fått höra av sådana som ställer både hundar och katter att "vi i kattvärlden har det så bra för alla är så trevliga och snälla och hjälpsamma och det är precis tvärt om i hundvärlden". Jag som tycker att vissa delar av kattvärlden kan vara hemska när det kommer till nykomlingar och utställningar så blir jag väldans nervös inför hundutställningar.

Sedan finns ju de mer träningsinriktade aktiviteterna. Just nu känns det som att spår, drag och kanske rallylydnad står högst på "prova på-listan".

Ja jisses så många val och allra helst skulle jag vilja börja nu, hämta en valp i morgon och sätta igång 😃. Men is i magen är vad som gäller. Så innan jag faktiskt får hämta valpen så kommer jag nog ha hunnit ändra mig fem gånger till.

Em_
2015-09-10 19:26
2

Utställningsfolket skiljer mycket mellan olika raser tycker jag. Men det går lite prestige i att bli ombedd att vara mentor tror jag, så den biten verkar inte vara något problem. 

Hane eller tik är en smaksak tycker jag. Finns för- och nackdelar med båda. Har man inga andra hundar i hemmet att ta hänsyn till kan men lika gärna gå på personlighet och vad som finns i kullen. Jag ville ha en tikvalp och hittade en superfin tik som skulle bli mamma, men det blev fyra hanar och en tik i kullen och hon var inte till salu. Så det blev en hane i stället.

Sporterna kan man ta lite som de kommer. Vardagslydnaden ska sitta hyfsat först och den går sällan spikrak. När jag väl stått där och valt mellan aktiviteter har jag gått mycket på vilka instruktörer jag gillar, tid, plats och pris.

LinaLj
2015-09-10 22:06
2

#1 Du har så rätt, det mesta kommer förmodligen falla på plats helt naturligt när man hittar rätt uppfödare, får besöka valparna och lär känna sin hund. Jag tror helt enkelt att jag har väntat så länge på det här så jag känner mig lite som ett barn som släppts löst i en godisbutik 😂.