Drag
Hej. Har precis testat på drag med min hund och blev helt fast var så kul.behöver dock hjälp. Hur börjar man? Har en nett riesenschnauzer, tips på sele? Magbälte och Lina vad ska man ha? Något man ska tänka på? Har svårt att hitta på draghemsidan men kan man tävla inofficiella tävlingar? Hur låna är barmarksdraget?
Kan inget om tävlingar, men kan hjälpa dig med utrusningen.
Själv har jag en björkis-sele och är mycket nöjd. På hemsidan kan du skriva in hundens mått och få hjälp att hitta rätt storlek. Vet att Zero-dc faster också är en populär dragsele som många är nöjda med.
Jag har baggens midjebälte som jag är jättenöjd med, har köpt till bensnören för att hålla bältet på plats. Eftersom jag har så smal midja jämfört med höfter så vill det gärna glida upp annars. Expanderkoppel har jag från Neewa, 1,5 meter långt är perfekt för oss när vi springer i stan eller springer över huvud taget, han behöver inte vara längre bort än så. När jag åker skidor eller cyklar å brukar jag sätta ihop expanderkopplet med ett vanligt koppel så det blir lite längre. Är linan för kort när vi åker skidor/cyklar så vågar han inte sakta in när jag ber om det eftersom skidorna/cykeln kommer för nära och han riskerar att bli påkörd.
Hoppas jag kunde hjälpa dig lite iallafall 🙂
Edit: Jag började att springa/gå med honom och peppa honom till att dra, det var inga större problem för oss. Kommandona jag har är:Höger, vänster, stanna och kör. Han kan dom inte helt men min hund väger bara 14 kg så jag har kontroll över honom ändå, skulle dock vara noga med att lära in åtminstone stopp om jag hade en stor hund. Börja lär in kommandona när ni går/springer :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Å vad kul det ser ut! Är det en border?
#2 Nej han är hälften mudi och resten är okänt, vi tror inte att det finns BC i honom :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#1 Hur har du lärt honom att hålla fokus?
Jag är van vid hundar som drar med eget driv och bara vill komma framåt, men labben har inte riktigt driv framåt, och vill därför gärna fara iväg i dikena eller nosa istället, och i och med att jag vill dra ordentligt med både cykel och skidor så känner jag mig inte trygg med att han ibland kan få för sig att bara fara ut i diket. :)
Dra fattade hon. Har sedan innan ett springkommando o uppmuntrade när hon drog och ett sakta. Men fattar de efter ett tag att de ska dra?
#4 De gånger jag ser att Trassel är påväg mot ett dike så brukar jag använda kör-kommando och peppa honom till att fortsätta framåt, det funkar oftast. Jag brukar inte göra en sån stor grej av att han springer mot diket, säger inte till honom/skäller på honom utan jag brukar istället peppa honom till att fortsätta. Typ påminna honom om att det är kul att dra och att det är det vi ska göra nu och det brukar han acceptera. Det funkar bäst på min hund men han går sällan till diket utan håller oftast fokus framåt så jag vet inte om det skulle funka på din hund :(
#5 Min hund har iallafall förstått vad dragselen har för innebörd. Det har gått automatiskt för oss, han blir jätteglad när dragselen åker fram och drar direkt. Ibland slappnar han av och slutar dra och bara springer, då brukar jag peppa honom genom kör-kommandot och då kommer han igång och drar igen.

Vi kör drag med våra 10 siberian husky, en grönlandshund, 2 gamla alaskan husky (som är pensionerade egentligen) och när hon vill, även vår golden. Vi kör lite DW på promenader, drag med cykel/sparkcykel, men mest blir det barmarksträning med större spann på hösten med ATV, på vintern kör vi släde.
När vi har grundkurs drag, börjar vi alltid med att gå genom utrustning, visa hur en sele ska sitta, förklara skillnader på olika sorters selar, linor och fordon, när man ska använda vad od. Hundarna får sen prova att dra en trasmatta. Den låter inte så mycket när den släpas, särskilt inte på gräs, och den stannar när hunden stannar. Det finns hundar som tycker bara detta är lite läskigt, då får de ha tolklina till förarens tolkbälte istället, och bara lägga tyngd i selen, innan de får prova mattan.
När det går fint, får de prova att dra ett däck, som låter lite mer, men fortfarande stannar när hunden stannar. När hunden fattar detta, vet den att den ska lägga tyngd i selen, att föraren är en bit bakom och att det är bra att lystra till kommandon som höger, vänster, stanna osv.
Sen är det dags att prova att cykla, och då är det bra att ha någon före att jaga. Bara korta sträckor första gångerna, så att hunden känner att det är roligt när man slutar.
Vi har antingen nomesele eller kombisele på våra. Kombin är lämplig då det går att dra med skakel samt köra lite DW med den, medan nomeselen är enbart för drag med lina (skidor, cyykel, canicross, släde). Tolkbälten finns det en hel del olika tillverkare av. Baggen har expander i sina, medan de stumma kräver att du har expanderande lina. Ska du tävla måste tolklinan vara expanderande. Den ska vid skidåkning och cykling vara 2,5-3,5 m i max utdraget läge, vid vcanicross kan man ha en kortare lina.. Den får inte ha någon del av metall förutom haken närmast hunden. Detta för att om den lossnar från människan/fordonet, och har en metallkrok ed, kan hunden skadas om denna snärtar till den.
Ska man tävla officiellt krävs grönt kort och tävlingslicens. Det kan vara bra att anmäla sig till motionsklass nån gång först kanske, för att se om det är något man vill satsa på. Här en lista på tävlingar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Barmarkstävlingar är sällan så långa, där är loppen oftast bara någon km, kortare när man springer, 4-6 km när man kör cykel/vagn/skoter. På snö finns det från 4-5 km till 60 mil eller mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Oj!!! Så kort är ute i ca 6 km när jag är ute. Så ca 2-3 km när man springer. Tack för all hjälp ska börja kolla på selar nu känns som det är riktigt viktigt så hon inte felbelastar. Tack för all hjälp 💖