Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 885 ggr
Dumpuck
0

Veterinärkontroll tävling/prov/MH

Hur vanligt är det egentligen med kontrollerna och görs det något mer än att känna igenom och eventuellt kolla mun? Tänker blodprov för att kolla eventuell doping, hur vanligt är det? Aldrig sett nämligen. Tycker ni det bör bli mer kontroller eller är det bra som det är?

Dumpuck
0

Tänker alltså på de mer ingående kontrollerna och inte bara vaccinationskoll.

Kallaterrier
0

Tävlar inte, men är doping ett så stort problem att blodprov bör tas under tävling? Utan misstankar alltså?

Dumpuck
0

#2 Ingen aning, men tänker på att många som medicinerar inte alltid kollar upp eventuell karens. Vilket då räknas till doping. Inte alltid det är märkbart synligt.

Kallaterrier
0

#3 Jag tänkte bara att det är ju en ganska stor procedur och skulle kunna ställa till det för hunden och hundägaren och sabba tävlingen och man därför inte gör det utan misstanke.

Majken!
0

Jag har aldrig varit med om en veterinärkontroll på tävling och jag ser varken vits eller behov utav det heller.

Catta-
0

Jag vet att det brukar göras stickprov på stora tävlingar/utställningar men det är även relativt ovanligt. Arrangörerna måste väl betala det själva?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lon@
0

Har bara varit med om urinprov, på SM (bruks/lydnad/agility). Där kollade en veterinär hundarna också lite mer ingående, tror att det var stickprov + de som hamnade på pallplats. Minns det eftersom vi hade dispens på vår hund (diabetes) och de kollade den och hunden mer noggrant än vanligt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Dumpuck
0

#5 Vad är det som gör att du inte ser vits med vet.kontroll? Tänkte om det var något speciellt bara.

#6 Ja, de måste betala själva och det är heller ingen liten summa.

#7 Ja, de kanske tar urinprov och inte blodprov? Tänkte jag inte ens på…

Changrila
0

Jag tror inte det är något utbrett problem, därför ser jag inte heller vitsen med sådana undersökningar. Kan dock tänka mig att när det förekommer, då är det säkert på större tävlingar (SM och  motsvarande eller större). Tvivlar på att det dyker upp någon dopad hund på tex nybörjarklass i rallylydnad ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lon@
0

Fast om man ska gå efter hur folk pratar så är det väl lite si och så med karenstider… Inte helt ovanligt att någon missat att det är karens på till exempel sedering för HD/ED-röntgen eller på antibiotika och smärtstillande - eller faktiskt struntar i det. Fick onekligen höra med båda mina medicinerade hundar som inte fick tävla att "skriv inte att de äter medicin på din blogg eller FB så är det ju ingen som vet…" Däremot tror jag att det är sällan som folk verkligen dopar sina hundar för att få bättre tävlingsresulta. På utställningar har det tagits en del pälsprover emellanåt, för att kolla otillåtna substanser som färgning, stylingprodukter med mera. Det är ju dock knappast något hunden LIDER av.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Majken!
0

#8 mång anledningar, bland annat att doping inte ger ett bättre resultat i hundsport (draghundar fråntaget). Men också för att jag anser att människor som är vuxna också ska ta eget ansvar, man särskilt till så man följer reglerna och att djuret man tävlar med är friskt. Att leta efter sånt som inte finns tycker jag inte är väl förvaltade pengar heller, bättre med kontroll på mästerskap och däremellan efter eventuella tips. Annars tror jag nog att vi klarar oss bra på egen hand, precis som inom hästsporten.

Dumpuck
0

"Tvivlar på att det dyker upp någon dopad hund på tex nybörjarklass i rallylydnad ;)" - samtidigt behöver inte doping innebära att hundens prestation/uthållighet ökas, om det var det du menade på. Det kan ju handla om att hundens ens ska klara av att kunna åka med bilen dit, eller liknande och att den fortsätter vara påverkad under dagen/dagen efter. Nu tänker väl jag kanske mer på exempelvis MH där hundens mentalitet beskrivs, har man då gett hunden något för att lugna den för resan eller liknande så kan ju även det påverka hunden under beskrivningen. Är hunden stressad som individ så kan ju detta dämpas mer eller mindre mycket beroende på hur hunden svarar, då ger det ju fel bild av MH:et med?
Notera nu att det är rena spekulationer, jag bara tänker högt.