Valp osäker för andra hundar
Min valp på 3 månader är väldigt osäker på andra hundar han morrar, skäller och hoppar mot vissa hundar vi möter. Igår var jag hos en vän för att min valp skulle få träffa hans hund som är jätte snäll, vi gick en promenad och i början var min valp lite galen så att säga som sedan släppte och sedan släppte vi ihop hundarna Och min kompis hund brydde sig inte så mycket om min men sen när han bara skulle komma fram och hälsa började min valp skrika till och bara la sig ner medan den andra hunden var jätte försiktig och bara nosade och gick sedan därifrån. Hur ska jag träna det här? Meningen är självklart inte att han ska hälsa på alla vi möter utan kunna möta dom utan att börja morra, skälla och hoppa.
de är bara att träffa hundar, min hund va likadan när han va valp, väldans osäker på människor och hundar, han gömde sig bakom mig, att du låter valpen hålla sig i bakgrunden medans du klappar en främmande hund eller bara låter en främmande hund nosa på din hand kan göra mycket.
#1 okej! Hur är din hund nu? Jag hoppas bara inte min valp fick men för livet igår efter den träffen..
Jag hade helt sonika låtit bli att hälsa/träna att hälsa på hundar. Om hunden nu är rädd/osäker, varför tvinga den? Låt den få bestämma när den vill hälsa och tvinga inte fram något.
Kanske kan du få valpen till att associera andra hundar med godis, dvs någon slags skvallerträning a lá "Kolla du såg en hund och du var lugn, här får du en godis!" börja givetvis på långt avstånd så hunden inte behöver gå i upp i varv och måste freda sig.