Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1187 ggr
anettebrostrom
0

Tovor i pälsen

Min blandrastik är nu snart 9 mån. Hennes päls är full av tovor. När man borstar henne yr det av fint ulligt hår. Hon har tidigare inte fällt någonting. Hon är en blandning mellan Shih Tzu och Malteser/Havanaise. Ska jag klippa henne kort eller stå ut med det eviga borstandet och hår som flyger? Hon kliar sig en hel del där det bildas tovor. Vissa tovor går inte att borsta ut utan jag får klippa bort dem. Några goda råd och tips?

smellcaramell
0

klipp henne kort tills "tonårspälsen" är borta, min hund var lika dan strax innan hon blev ett, sen gav vi upp och klippte ner henne och efter det har hon fått mycket bättre päls :)

isblixt
0

Det är antagligen valppälsen som hon fäller nu. Vill du inte klippa i pälsen så köp en bra utredningsspray och borsta ofta. Jag brukar använda mig av k9 dematter spray och borsta.

LinaK
0

Den ökända tovåldern har nog din hund kommit in i. Dessutom kan det förvärras när det är tre olika pälsraser i din hund. Jag tycker du ska klippa ner hunden, både den och ni mår nog bäst av det. Givetvis måste du borta hunden iallafall men blir inte i samma utsträckning. Lycka till :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

anettebrostrom
0

Jaha, nu är hon klippt. Sparade svansen, lite på benen och huvudet. Blev söt🙂