Stör mig...
Har länge stört mig på detta och undrar nu om jag överreagerar. Det är så att grannen har fem hundar. Två chihuahuaor och tre Sibirien Husky. Dom är aldrig ute på promenader med dom tre huskysarna men dagligen med dom andra små hundarna. Dom tre stora hundarna sitter jämt i en inhägnad och ylar så dom andra grannarna blir irriterade. Det jag reagerar på är att grannen är ute med dom två små hundarna på promenader iaf två-tre gånger om dagen men aldrig med dom stora. Det är som om grannen verkar tycka att det borde räcka med att dom får vara ute jämt i inhägnaden. Jag har själv hundar och ger dom långpromenader iaf två gånger om dagen, skulle få jätte dåligt samvete om jag inte gav dom promenader. Kan tillägga med att grannen brukar "cykla" med dom stora hundarna men det är väldigt sällan. Alla hundar kräver stimulation och motion. Men stora hundar ska väl ändå ha det extra mycket än små hundar!??!
Om du tror lagbrott sker kan du kontakta länsstyrelsen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Framförallt huskys som älskar att springa och jobba… Stackarna
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Iofs tror jag inte att grannarna gör ngt olagligt även om hundarna inte får promenera. Men man kan ju fundera varföe de har Huskys, när de bara vistas i hundgården.
Understimulerade draghundar lär ju dra något förbannat i kopplet när dom väl får gå ut och ägaren orkar väl inte med det.
Och nej, jag tycker inte att du överreagerar.
feral jesus
Hur vet du att de aldrig är ute? Sitter du och bevakar dina grannar..? ;)
"På natten är alla katter svarta"
Man kan faktiakt undra, #5 :) Det är vad en del grannar gör. Mina grannar ansåg att jag förvarade hundarna i garaget, trots att de aldrig varit där. Gäller förstås troligen inte här, men grannar kan vara gulliga!
Ibland är det bra att grannar är vaksamma
Det finns människor som missköter sina djur och också får djurförbud pga misskötseln.
Har du pratat med dina grannar om din oroa för hundarna? Eller var det lättast att bara skriva en tråd här?
#8 Man kanske vill ha lite "kött på benen" innan man agerar. Är väl inte så konstigt att man hör sig för innan.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har en granne som har en finsk lapphund, som min andra granne (som jag umgås en del med) påstår ALDRIG får komma ut. Att den ständigt står och skäller på balkongen bara.
Grejen är att jag möter ovan nämnda hund VARENDA GÅNG vi är ute och går. Och jag tror jag har sett den på balkongen en gång under de tre år jag bott här. Jag visste inte ens att den hunden bodde där innan min kompisgranne började prata om den. Så det kan ha med timing att göra helt enkelt.
Klart man ska vara observant på om det uppstår missförhållanden, men det jag menar är att man sällan har 100% koll på sin granne (förhoppningsvis - i så fall är det nog du som ska fundera på hur du beter dig och skaffa en annan hobby). Anmäl om du misstänker att hundarna har det dåligt så kollar någon förhoppningsvis läget.
En anonym anmälan gör ingen skada (men får upp ögonen på ägaren om den agerat fel), så det tycker jag du kan göra om du känner att något inte är rätt. Jag har anmält en person för att hon misskötte sin hund och det blev genast mycket bättre efter det att hon fick påhälsning av en kontrollant.
Jag tycker du kan skicka in en anmälan :) Så att det blir lite uppmärksammat. Länsstyrelsen ger inte djurförbud hur som helst, dem som får det förtjänar det!
@adventuresofnavi | instagram
Om man har haft djurförbud en gång gäller förbudet för all framtid?
Finns det någon orsak att förbudet kan hävas?
Nej, självklart sitter jag inte och bevakar dom dygnet runt. Tycker bara det är konstigt att man hela tiden ser dom i inhängnaden. Dom är också väldigt understimulerade, vilket märks. Dom ylar dagligen och dom rymmer ofta. Och jag skrev här för att få andras åsikter.
Det är bra med grannar som håller koll, annars skulle människor som vanvårdar sina hundar inte upptäckas.
Vem vet, det du ser kanske är toppen på isberget, hundarna kanske lever i misär inne i huset.
Människor med vanvårdade djur har säkerligen väldigt lite begrepp och uppfattning om hur illa det är.
De kan vara så att dessa är tävlande draghundar som bor ute året om. Om så är fallet så brukar många ägare välja att inte göra någonting med hundarna fören mot kvällen/natten då de är svalare ute.
Jag var hus/djurvakt en gång i tiden och på denna gård fanns det tre huskyblandningar som aktivt tävlades på vinterhalvåret. Jag blev förbjuden att gå ut på promenad med dom eftersom dom var i vila och egentligen bara går ut när dom ska tränas, då endast med ägarna. De enda jag fick göra var att släppa ut dom i en större inhängnad så dom fick springa av sig.
Men kolla bara på alla tävlinghundar (drag då!) som är hundgårds hundar, de är inte många som promeneras. väldigt väldigt få egentligen.
#14 Min åsikt är att du ska göra en anmälan om du misstänker missförhållanden.
Det är svårt att ha koll på sina grannar dygnet runt
Det är bra att ha lite koll pga det finns tyvärr folk som missköter sina djur
men sen kan man också råka anklaga någon som är oskyldig
jag gör små rastningar med min hund varje dag många gånger
Och en kortare promenad under dagen
på sen eftermiddag/kväll promenerar jag en riktigt lång promenad ofta i flera timmar
Men en granne stack ut sitt huvud ur fönstret en gång och skrek åt mig "varför promenerar du aldrig med din hund?"
minns hur arg jag blev då speciellt eftersom jag precis då var på väg på min dagliga långpromenad med hunden!!
Hon kunde inte ha koll hela tiden men av vad hon sett hade hon fått för sig något, det värsta var att hon ville inte ens diskutera med mig
utan ville bara sticka ut sitt huvud och skrika lite.
Jag tänkte också nämna att det inte alls är säkert att aktivitetsbehov måste skilja sig mellan en stor och liten ras det beror på vad för hund vi talar om.
Om du nu verkligen misstänker något så kan du anmäla detta då kan dem kanske göra en koll hos henne om dem tar det på allvar
så är det upp till dem att bedöma om det stämmer då.
Men det bästa enligt mig är att du först diskuterar med din granne, du kanske har missat något?
Det var lite det jag tänkte med om det är nått särskilt med huskys och promenader osv. Jag har själv hundar men jag är ingen expert på hundar och vad vissa hundraser kräver. Min ena hund är en rotweiler och han kräver en hel del aktivering, promenader och stimulation annars blir han väldigt lätt rastlös. Därför tänker jag att en husky som är ungefär i samma storlek som min rottis borde väl också kräva promenader osv!? Jag misstänker ingen vanvård utan undrar mest bara vad andra tycker och tänker helt enkelt.
#19 Självklart alla hundar behöver promenader motion och aktivering men hon kanske promenerar med sina hundar när du inte ser?
Kanske de tar ut hundarna mycket tidigt på morgonen eller mycket sent på kvällarna.
När jag stiger upp kl 6 på morgonen blir jag snopen att se folk ute på promenader med sina hundar, men det finns morgon pigga människor, hehe.
Ja, huskys kräver mycket, hade de inte krävt mycket så hade jag velat ha en =)
Ja Kanske det. Nu har dom dessutom köpt en hundvalp till.
#22 herre gud 😞
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.

alla hundar hålls ju inte på samma vis. just med draghundarna kan det ju vara så enkelt att promenader inte ger något, utan de dragtränas dagligen istället vid senare tillfällen. för en hund som är van att dra, och kanske tävlar i det, ger inte en promenad något i motionssyfte…
sedan är huskeys kända för sitt ylande och pratande. dom rymmer om dom får chansen, dom vaktar och dom är mycket hund. en hund kan få motion på andra vis än via promenader som kanske är mer anpassade för den typen av hund än ett par km promenad.
Jag hade nog inte anmält i det här läget innan jag var säker på att de inte tar ut draghundarna en annan tid på dygnet. Har bekanta med huskys(som iofs inte skäller/ylar/stör grannarna) och man kan tro att de alltid sitter i hundgård, men sanningen är att de är uppe vid 5 på mornarna nästan dagligen och tränar dom, framförallt under sommarhalvåret då det blir för varmt dagtid. Jag har mött dom då jag kommit hem från nattjobb flera gånger.
Jag tror att de har 6 hundar, men ofta sitter det bara 5 i hundgård eftersom de också tar ut dom en och en och tränar annat. Det enda folk ser är dock de 5 stackarna som "alltid sitter i hundgården".
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Har pratat med min granne nu om min oro för hans hundar. Enligt honom så gör det inget om dom inte får komma ut på promenad för att han har en stor rastgård sa han. Blev ju inte direkt lugnare av detta!!
#26 Det låter inte som god hundhållning i mina öron.
Ring länsstyrelsen med denna info.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Våra huskyn får ut mycket mer av att vi släpper ut dem ur hundgårdarna och de får springa i rasthägnet 30-60 min om dagen, än av promenad. Det går inte att gå dem trötta, eller ens lite nöjda med koppelpromenader.
Under sommaren, när det är för varmt för dragträning, har de sin vila. När vi sen drar igång med barmarksträningen (när det är under 12 grader minst 3 kvällar i veckan, augusti om vi har tur, annars september) har de grundkondis bara av att leka i hägnet. 3-4 dagar i veckan kör vi drag, så att de blir riktigt trötta. De får fortfarande springa i hägnet varje dag, så klart. De av dem som inte försöker köra dragträning, utan uppskattar promenad för promenerandets skull, umgänge med andra hundar, strosa och nosa, får så klart promenader då och då. Övriga klarar sig utmärkt på dragträningen.
Vi har tur som kan starta våra hemifrån. De flesta packar in hundar och vagn/cykel/sparkcykel/släde i bilen och kör iväg för att kunna köra drag. Gissar att om de packar in sina hundarna i bilen typ 22-23 på kvällen, eller 5 på morgonen, när det är svalt nog på sensommar/höst, märker inte grannar det.
Visst ska man anmäla om hundar verkligen far illa. men prata med folk innan. Ibland är det inte så illa som det ser ut. Sen rent krasst, hundar som bor i hundgård behöver bara rastas utanför den dagligen, för att det ska vara lagligt. Det finns ingen lag som säger att en hund måste få promenader, så LS kan inte alltid göra något. Tyvärr är det alldeles för många okynnesanmälningar, som tar upp tiden så att de som verkligen vanvårdar sina hundar inte får några besök.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#29 håller med.
Okej. Men kände ändå att det var min plikt att kolla upp saken.. :)

Misstänker man att djur far illa ska man självklart kolla upp det. Bästa sättet är att först prata med ägaren, visar det sig att det inte står rätt till och ägaren vägrar lyssna, anmäler man.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Håller med om att om man har misstankar om att ett djur far illa och ägaren bryter mot lagen ska man anmäla. Min uppfattning är dock att man bör prata med ägaren först.
Det jag tänker på i just detta fallet är ju att lagen är ju skriven så att man bara behöver rasta hunden på annan plats 1 gång om dagen. Och annan plats behöver ju inte vara promenad. Sen kan man ju tycka vad man vill om det själv tycker jag halva grejen med hund är promenaderna.
Att anmäla när man vet att ägaren inte bryter mot en lag tycker jag däremot helt onödigt. Det kommer inte leda till något annat än slöseri av skattepengar.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Oavsett så tycker i alla fall jag grymt synd om hundarna som får sitta i inhängnaden dag som natt, regn eller inte.

Jag har själv fått en anmälan på mig när jag bodde i min förra lägenhet. Det var grannen under som ansåg att jag aldrig var ute med mina hundar (anledningen var att jag enbart sov i lägenheten så varken jag eller hundar var där på dagarna). Hon hade också fått för sig att min ena hund gick med munkorg inomhus, ett påstående som helt saknade grunder. Ärendet avskrevs och jag plingade på dörren till grannen, meddelade att nästa gång anmäler jag henne för förtal och sen hörde jag aldrig ifrån henne igen. Hur som helst, anmäl om du misstänker att hundarna far illa. Om de sköter sina hundar väl så kommer ingenting hända, möjligen får du lite irriterade grannar.