Leksaker
Har ni några tips på bra, hållbara leksaker som är producerade någorlunda etiskt vettigt? Inga billiga plastleksaker från Kina med andra ord.
Jag har hittat några som heter Zogoflex som ska vara giftfria och producerade i USA som jag funderar lite på att köpa och testa. Har någon testat dem? Fler förslag?
Vet ni om det finns leksaker av naturgarvat skinn/läder att få tag på någonstans? Eller har ni några supertips på hur man kan göra egna roliga leksaker? 🙂
Becothings är väl de jag hört om. Kolla tex ecodog.se Vet dock inte 100% hur tillverkningssituationen är men hör med dem på ecodog, de verkar ju vara rätt medvetna!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack så mycket! Den sidan hade jag helt missat! 👍
Vet att dogmania har en del, men annars, spara gamla toarullar och äggkartonger, köp gosedjur på loppis, spara gamla trasiga jeans eller andra byxor och gör dragkampsleksaker av dem.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tog en PET-flaska, hällde i lite ris och trädde en gammal strumpa över flaskan. Min hund älskar att tugga på den.
Köp kaninskinn av någon uppfödare som nyligen slaktat så får du garva det själv och sy själv.
Annars är badrumsmattor hållbara och om man klipper sönder och syr ihop med en fleecefläta blir det en populär leksak.
-
Tack för tipsen! Jag skulle gärna vilja få tag på pipleksaker, men förstår att det kanske inte finns några sådana som jag vill ha. Jag ska titta om jag kan hitta begagnade leksaker/mjukdjur. Problemet är väl bara att mjukdjur hux flux helt utan anledning brukar bli förintade inom loppet av en halvminut här. Men det gör ju kanske inget om man kan köpa dem billigt begagnade! Fast lite sorgligt känns det när hunden slaktar gosedjur… 😃
Kaninskinn har jag försökt mig på förut men fick dem inte så mjuka som jag önskat. De blev pappriga och sköra och jag har inte orken att ge mig på ett sådant projekt nu. Jag har dock en gammal minkpäls, den kanske man kan göra något av!
Ska se om jag kan få ihop något roligt. 🙂
Jag köpte den här http://www.rusta.com/se/badrumsmatta-ella-p455012930101.aspx och klippte och sydde ihop. Håller bra, och är sådär luddig och gosig som päls och vovvarna älskar den, och eftersom den har gummibotten blir den hållbar i mitt tycke :)
-
Jag hade inte tänkt på att man kunde använda badrumsmattor innan du skrev det, det låter smart! 👍 Det borde ju finnas många bra saker man kan göra hundleksaker av bara man börjar tänka lite på det. Jag tror jag ska hämta hem mina sytillbehör och sätta saxen i minkpälsen till att börja med. Det känns som det borde bli poppis. 🙂
Jag vet att jamihundsport brukar ha naturgarvat läder, så kolla där! Riktig kvalité på grejerna! :)
Tack så mycket för tipset! :D

Jag kom över bitar av en brandslang, tåligare kampleksak får man leta efter! Att den dessutom är platt och går att vika ihop för att sen placeras i byxfickan gör den inte direkt sämre! :)
Vilken bra idé! Borde inte sadelgjord funka också?
Vad man ska tänka på med brandslang (som är suveränt tåligt) är att det ofta är behandlat med någon form av antiflamskydd. Nog inte så jättebra att tugga på egentligen… (vilket retar mig eftersom jag fick tag på en hel rulle en gång). Då är nog sadelgjord bättre, har dock ingen aning på var man får tag på det, dagens häst-sadelgjordar är i helt annat material.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Ja, och så Sol på Syredog! Hon gör bra hundgrejer, ofta av återanvänt material. Tror det är shop.syredog.se, googla annars :-).
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!