Ruffwear
Nu tycker jag att jag har dreglat över Ruffwears produkter länge nog. Både jag och Skade borde förtjäna att få skämma bort oss lite. De är så förbaskat dyra men de ser ändå ut att vara värt det.
Jag vill ha en sele, Ruffwear WebMaster, vilken går på ca 650. Jag vill också ha ett koppel till den, Ruffwear Roamer Leach, kostar ca 250. Utöver det behöver vi en ny flytväst till sommaren, Ruffwear Portage Flotcoat skulle räcka eftersom vi vistas i lugna vatten, 560 kr. Egentligen skulle jag vilja ha en klövjeväska från dem också, för att de ser ut att sitta så himla bra, även fast Skade redan har en klövjeväska. Approachpack kostar "bara" ca 850. Palissades pack kostar 1400 men då får man ju med WebMaster-selen (eftersom väskan sitter monterad på den och är avtagbar). Det tråkiga då är att man verkar få en svart sele, och jag skulle egentligen vilja ha en röd.
Så med sele, koppel, flytväst och den mindre väskan går det på 2300, och då får jag en röd sele.
Med koppel, flytväst och den större väskan går det på 2200, alltså egentligen i princip samma pris. Då får jag en större väska men får stå ut med en svart sele istället för röd…. Vilket dilemma! 
Så vad säger ni som har Ruffwear, är det värt pengarna? Berätta gärna vad ni har för produkter och vad ni tycker om dem. Ni får gärna berätta om ni har andra produkter från Ruffwear också, för det säger ju en del om märket som helhet.
Absolut!
Jag har en olivgrön sele, storfavorit! Handtaget på ryggen är väldigt praktiskt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vilken av modellerna har du på selen? Är det bra passform/lätt att ställa in? Och är den hållbar, inte bara funktionsmässigt utan utseendemässigt också, så att den inte blir ruggig och trådig på en gång? Vi har en liten rullare här som gillar att spendera tiden på rygg.
Har en klövjeväska, den "billigare" utav dem
Sitter som ett smäck, så den är väl värd pengarna.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 Vad fin han är i sin väska! Troligtvis skulle den billigare, och mindre, väskan räcka till oss också för Skade ska inte bära allt för mycket ändå. Hon brukar bära tre kylklampar på varje sida, det blir ca 2,4 kilo totalt, och jag tror inte att hon ska bära så mycket mer än så. Kanske att hon skulle kunna bära upp till tre kilo. Kan man fästa kopplet någonstans på väskan eller måste man ha kopplet i halsband?
# 2
Finns det olika modeller?
Det tog ett par timmar innan jag klurade ut hur man fick fram o ställde in banden, den har ju 5 olika fästpunkter som man måste ställa in o passformen blir perfekt.
Åh brukar också sitta och dregla över Ruffwears produkter. Är väldigt sugen på deras klövjeväska Palisades Pack. Men Approach är ju inte heller så dum.
Förstår din beslutsångest
vet inte hur jag skulle ha gjort. Men vill du verkligen ha en röd sele och kan nöja dig med den mindre väskan - kör på det.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#5 De har fyra olika selar - omnijore joring system (dragsele), doubleback harness (för tuffa förhållanden, t.ex. om man ska klättra med hunden), webmaster harness (som verkar vara standardselen) och singletrak pack (som är en sele med två löstagbara vattenblåsor).
Ja, fördelen med många band är väl att man kan få riktigt bra passform på den om man bara tar sig lite tid och ställer in den ordentligt :)
#6 Jag är lite tveksam över palisades pack för att den verkar vara så himla stor, när ska Skade bära 18 liter liksom? Fast man måste ju inte fylla väskan såklart men den kanske är lite onödigt stor ändå. Jag skulle vilja se väskorna på riktigt men jag vet inte om det finns några återföräljare annat än på internet.
Jag skulle ju kunna köpa röd sele och den stora väskan, men det kanske är lite onödigt det också. Jag ska fundera lite på vad vi verkligen behöver och kolla om det finns någon fysisk affär som säljer dem.
#4 Ja han passar riktigt bra i sin väska
Är supernöjd. Tycker att den rymmer mycket, man kan ju inte proppa i allt för mycket packning heller tycker jag. Men fickorna på väskan är rätt stora.
Ja det finns en hake där man kan ha kopplet, så det blir som en sele och klövjeväska i ett. Jätte bra tycker jag 
Har en likadan väska som #3
Utmärkt passform!
≧◔◡◔≦
Nelly har en Ruffwear väska och jag är jättenöjd med den, sitter bra osv. Har bara använt den några ggr och hon är ingen rullarhund så den ser ut som ny, svårt att säga hur den skulle sett ut med värre slitage men de känns rejäla iaf :) Ja det finns koppelfäste på selen som du kan anväda både med och utan väskor.
Kommer nog att köpa en Ruffwear till Dimma också men då blir det en Approach eftersom hon är för liten för minsta Palisades.
#8 Ja, de ser ut att vara rätt stora, större än de vi har idag. Så de borde räcka till för vårt ändamål också.
Vad bra att man kan fästa kopplet i den för vi har alltid sele på Skade men med väskan hon har nu måste vi ha halsband. Det blir för knöligt att sätta en sele under väskan tycker jag.
#9 Jag antar att du har en större storlek än #3? Hur rymliga är fickorna på din väska (jag antar att de blir större med en större väska).
#10 Skade rullar egentligen bara så länge det finns snö- eller isfläckar kvar ute, så nu slänger hon sig omkull så fort hon råkar hitta minsta fläck. Här om dagen tog hon sönder väskan hon hade på sig, nätfickan på utsidan slets loss. Hon liksom slänger sig runt på rygg och sen kommer hon knappt upp för att väskan är ivägen. Jag brukar bli lite arg på henne när hon gör det för jag vill inte att hon ska rulla med väskan på, men det verkar inte hjälpa så mycket. Hon slänger sig nog omkull utan att tänka på det. Så jag brukar mest bara säga upp med lite bestämd röst. Men sen ligger hon där igen. Vi får väl ta den gamla fula väskan när det är rullväder och den nya fina nu när snön är borta 
Känns väskorna på sidorna bylsiga och stora när du inte har fullt med packning i dem, och står de ut mycket om du har packning? Jag såg en bil på ruffwears hemsida där palisade pack var fullpackad på hunden och hunden såg ut som en packåsna, med stora korgar på sidorna.
Är din sele under svart? Det står ingen information om färgen på selen under väskan så jag antar att man inte kan välja färg. Som jag tolkade det från bilder så verkar den alltid vara svart, den som kommer till väskan.
#10 Vad härligt det såg ut förresten där hon står, Nelly.
Jag har en Ruffwear Approcah pack till min hund, han bär med den regelbundet (ett par ggr/ vecka) och rullar ibland med den. Springer igenom buskage etc i skogen men den ser ändå ut som ny…!! Värd varenda krona.
Funderade på att köpa Pallisades Pack då det verkar så smidigt att kunna häkta av väskorna men valde bort de då jag kände att så mycket är man nog inte ute på hikingtur att man behöver den funktionen…
Sitter själv och tittar på deras grejer regelbundet och skulle gärna skaffa fler saker från dem. Ett bra märke med bra passform och materialtålighet!! Har bara gott att säga om de.
#13 Kul att höra ifrån en med en hund som är lika vild som vår, att den håller för det :) Jag behöver nog egentligen inte funktionen att kunna häkta av väskorna men om jag ändå ska ha en sele också är ju frågan om jag ska köpa palisades bara för att få med selen, men då får jag ju som sagt svart och inte röd.
Jag kommer att köpa mig en ruffwear inom kort med då akillez gav mig en väldigt bra anledning till det här om dagen ;) då hans billiga skräpväska gick sönder och den var bara till att kasta :D
Jag har en Ruffwear Approcah pack till min sheltie och är supernöjd! Ett av mina bästa köp till honom.
Har även dethär elastiska kopplet i strl S men det är alldeles för klumpigt för honom.. Dock använder jag det på min Golden retr. och på henne passar storleken bättre :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag skulle gärna ha en klövjeväska till min hund men finns inte i hennes str…;(
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Hej! Såg på canis denna: http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=RW058_var. Är det ruffwear och vilken storlek skulle en sheltie på 6 kg och 32 cm hög ha? Ni som har ruffwear och klövjeväska? Tack på förhand för svar! Mvh Ulrika
#15 Skade har förbrukat två väskor nu. Den första var inte hennes "fel", tyget var så kasst att det delade sig i vävningen av tyngden i väskorna (1,2 kilo per sida). Den andra väskan är egentligen bara sönder på utsidan, en av de tunna nätfickorna som jag brukar stoppa bajspåsar i, men ändå tråkigt när en relativt ny väska ser så sliten ut av att vara i naturen. Så det är helt klart dags att köpa en hållbar väska, istället för att slösa pengar på flera skräpväskor.
#16 Det där kopplet borde inte vara för klumpigt till Skade heller. Hon är ju inte lika stor som en golden men bra mycket större än en sheltie i alla fall.
Vilken fin sheltie du har! :)
#17 Jag har sett riktigt små klövjeväskor förut, inte just av Ruffwear om det var just det du menade, men om du vill ha en klövjeväska i huvudtaget kanske det går att hitta.
#18 Klövjeväskan i länken du lade in är inte samma väska som jag (och många andra) i tråden har. Jag har en sheltie på ca 6 kg och han har strl xs i sin "ruffwear approach pack" … Han är en "normalstor" sheltie :) #19 tack! Visst är han, hihi :) Nä det passar säkert alldeles utmärkt till Skade :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#20 Nej, jag förstår inte vad det är för väska i länken, ifall det är en gammal modell av Ruffwears Palisades pack, för den ser ju inte ut som de ni har eller den som visas på Ruffwears hemsida. Det står ju heller inte i länken att den ens är ifrån Ruffwear så det kanske är någon helt annan väska.
#19 har du oxå köpt såna där gröna klövjeväskor som heter typ " dogman" nått i den stilen?
#22 Nej, den första klövjeväskan köpte jag billigt på tradera bara för att testa om klövjeväska var något för oss, så det var något asiatiskt skräp jag köpte. Den vi har nu, som verkar hållbar, men det var lite onödigt med de känsliga nätfickorna på sidorna, är ifrån märket Arrak outdoor.
Få se om jag lyckats få med bilden!
#24 Den ser ju ut att sitta riktigt bra. Brukar du använda selen på alla promenader eller bara när ni ska ut och frilufsa? Är den lika smidig och snabb att ta på och av som en "vanlig" sele så att man gör sig besväret att ta på den också när man ska ut en snabbis?
Ja, det är ju lite dyrt, men jag tycker oftast att det är värt att köpa saker av lite bättre kvalité. :)
Vad jag förstår är det den dyrare modellen som har avtagbara väskor?
Har funderat ett tag på att köpa en klövjeväska, men hittills inte kommit till skott. Ni som har en, hur ofta och hur länge låter ni hundarna gå med den? Hur mkt vikt har ni i förhållande till hundens vikt?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#26 Ja, oftast tjänar man ju på det i längden. Man brukar få grejer som både håller längre och brukar ofta ha bättre funktioner.
Ja, det är den dyrare som har avtagbara väskor. Och den dyrare är också mycket större, väskorna rymmer mycket mer, och har en vattenblåsa med slang på varje sida.
Skade bär sin klövjeväska ungefär en gång i veckan, man kan ha den oftare men vi tränar så mycket annat där emellan. Då går vi ungefär 30-60 minuten med den på, men förhoppningen är att hon ska kunna bära lite packning själv när vi vandrar i sommar så i så fall måste vi nu successivt trappa upp träningen. Hon ska dock inte bära allt för tungt för sina höfters skull.
De flesta verkar rekommendera att man ska börja låta hunden bära 5% av sin kroppsvikt. För en hund som väger 20 kilo blir det alltså 0.05*20 = 1 kilo. Sedan kan man trappa upp det långsamt men aldrig till mer än en tredjedel av hundens vikt, vilket jag tycker är väldigt mycket. En 20 kilos hund skulle alltså bära 6,7 kilo. Skade väger 30 kilo och bär nu 2,4 kilo, så alltså 8% av kroppsvikten. I sommar tänkte vi att hon ska bära ungefär samma vikt, fast under nästan hela dagen då, med pauser såklart. Fast vikten kommer att minska vart efter eftersom Skade kommer att få bära sin egen mat.
# 25
Det är lite olika. Till o från bilen hemma o hos hundvakten är det selen som gäller, eftersom han i dessa situationer drar som en tok. Iaf när han förstår att det är till hundvakten han skall.
Kisserundor på cirkus 30 min så är det helstryp som gäller, inte metall, utan mer som ett runt rep. Längre prommisar är det sele.
Med bilden ville jag visa hur den sitter, många tror att den är som ett täcke, vilket den inte är.
Sen får ni ursäkta att jag inte är så bra på att redigera bilder, omgivningen på bilden är inte så trevlig.
#28 Men den är i alla fall tillräckligt smidig att ta på för att man ska orka hålla på? Kan man knäppa upp alla band eller måste man trä i något ben?
Mät din hunds bröstkorg på det bredast stället. För Ruffwear Approach Pack gäller måtten:
XXS: 30-48 (2 L kapacitet) XS: 43-61 cm (5 L Kap.) S: 53-76 cm (9 L kap.) M 66-91 cm (12 L kap.) L 81-122 cm (16 L kap.)
Jag har en sheltie av modell större och han har en i storlek S, men skulle likväl kunna ha en i XS, eftersom storlekarna överlappar något. Man får med en lapp med väskan (står dock på engelska) hur man ställer in spännena bäst och hur de rekomenderar att man startar bärandet, hur mycket vikt i % etc.
Nej, hon är ju liten din Iza så det är inte lätt. Får börja med att låta hennes ben läka och sen träna igång henne innan du börjar fundera på att låta henne bära. Men du får väl sy en egen liten väska åt henne, hon kan ju inte bära så mycket ändå med tanke på hennes kroppsvikt!
#27 Tack för ditt svar, då är jag med! :)
Tycker du att det märks stor skillnad på Skade när du går 30 minuter med den på gämfört med utan?
En gång i veckan skulle nog bli lagom här med, då det även står en hel del annat på schemat. :) Ev två ggr.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#30 Åh det där var bra att veta för mig. Lexies bröstkorg är på bredaste stället 41, alltså bör hon ha XXS?
# 29
Ett ben får man tråckla in.
#31 Nej, jag märker egentligen ingen skillnad alls på henne så för henne kan inte träningen vara särskilt ansträngande. Hon springer, busar och rullar sig med väskan på och är pigg när vi kommer hem. Det är därför jag tänker att hon borde klara av att trappa upp träningen. Jag vill som sagt inte lägga på för mycket vikt men däremot skulle jag nog successivt kunna öka tiden nu fram till sommaren. Man kan ju t.ex. sätta på väskan på två promenader samma dag så att det kanske blir 2*60 minuter. Skades sjukgymnast tycker att vi hellre ska träna henne två eller tre halvlånga gånger per dag än en lång gång, så vi försöker göra det. Men vissa dagar passar det ju bättre med en längre träningsrunda och sedan kissrundor, speciellt om vi är iväg på någon dagstur eller utflykt med henne.
Ja, jag skulle välja en xxs till henne om hon mäter 41 cm eftersom att nästa storlek är som minst 43 cm. Hon ska väl knappast växa något mer nu din Lexie?
#36 Så fin hon är! 
#37 Tack! jag håller med 
- Mvh Emma
#36 Så fint den passade på henne :) Lycka till med träningen! Var köpte du din väska?
Och till er andra också, har ni sett några fysiska affärer som säljer Ruffwear eller ha ni beställt era saker?
#39 Tack!
Jag åkte till Naturkompaniet i Stockholm, där var M slut och killen jag frågade kollade och sa att det var slut på M i hela stockholm i deras butiker. Attans tänkte jag, sen kom jag på att XXL i Bromma Blocks säljer ruffwear, kunde dock inte minnas om jag hade sett klövjeväskor men jag chansade och åkte dit.
På naturkompaniet kostade väskan 899:- och på XXL 790:-(!!!), det är det billigaste jag har hittat och tur i oturen att den inte fanns på naturkompaniet :)
- Mvh Emma
#40 Såg du om XXL har de andra produkterna från Ruffwear också eller har de bara väskorna?
#40 Jag kollade in hemsidan nu. Tack för tipset, de har ju jättemycket bra grejer! Det blir nog en liten dagsutflykt dit i veckan 
#42 Härligt! 
- Mvh Emma
stod och dreglade över deras grejer (Ruffwear) på XXL igår. I arninge har de selar, klövjeväskor, koppel mm…
Är så sugen på att köpa en till vår fjällresa, men han är ju inte riktigt färdigvuxen än, men om det är så många inställnigspunkter kanske man kan köpa en som håller även när han är färdig (och nej, jag tänker inte lägga något tungt i, kanske få bära sin fleecefilt…)
Såg för övrigt en jakt-vil-påse som verkade superfiffig. Men den fanns bara i small och den var tydligen utgående… synd för den hade varit perfekt. Lite samma feeling som Önskas puff som fanns i en tråd här på Hundar, men i nylon i överdelen och fleece i botten. Man kunde snöra åt kring halsen (om det är snöigt/blött när vi ska vila)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#44 Ja, jag har aldrig ens sätt Ruffwears prylar i verkligheten, bara på bild, och ändå dreglar jag över dem, så jag måste verkligen dit och titta. Fast det blir i Bromma för det är närmast.
Om han snart är färdigvuxen och du har ett hum om hur stor han ska bli kanske det finns någon väska som passar både nu och sen. Vi köpte också en väska till Skade innan hon var färdigvuxen, bara för att hon skulle få öva att ha den på sig, men den gick sönder sen.
Synd att vilpåsen inte fanns i er storlek. Det lät ju väldigt smart annars.
Vet ni förresten ifall man får ta med sig hund in i affären för att prova prylarna?
#45 I Bromma får man tyvärr inte ta med hunden in i affären 
#46 Okej, tack för svaret! Då vet vi att det inte är någon idé att släpa med henne i bilen. Vi får ta noggranna mått på henne hemma innan vi åker dit.
Alternativt får vi ta med henne, köpa grejerna och gå ut till bilen och prova dem. Så kan vi gå in och byta om de inte passar, så slipper vi sitta och åka till Bromma igen. Men det kanske är lite synd om Skade med bilresan…
#47 Jag skulle ha tagit med mig en extra person som kan stå utanför, sen kan man springa fram och tillbaka till man har rätt storlek :)
I den andra JÄTTESTORA hundaffären som ligger i bromma blocks får man ha med hund in, men de har väl inte ruffwear förstås 
När vi skulle prova ut munkorg i den jättebutiken så gick vi in utan hund först (för att kolla läget) och då blev vi utskickade för att hämta honom. Sen fick alla hanar ha kiss-skydd på sig. Fiffig lösning :-)
#48 Vi åker väl både jag och sambon men vi vill nog in i affären båda två. Men Skade kan vänta själv i bilen i så fall, det är hon van vid. Vi kan ju rasta henne först när vi kommer fram.
#49 Ja, just det! Det är väl en Arken Zoo som ligger där? Den måste vi såklart också kolla in om vi åker dit. Ja, jag har sett det där med kisskydd i djuraffärerna här också, skönt för personalen som slippper städa kiss.
Det är en djuraffär som heter Bromma zoo och de säljer inte ruffwear, men mycket annat 
- Mvh Emma
Ja, just det, så heter den. Jag har hört talas om den men aldrig varit där. Men vi ska kolla in den också när vi är i Bromma.
Lite sen uppdatering men jag har inte tagit mig för att ta bilder förrän nu. Vi var på både XXL och Bromma zoo förra veckan.
Från XXL blev den en sele och en flytväst till Skade. Vi väntade med klövjeväska, vi kunde inte riktigt bestämma vilken vi skulle ha och egentligen har hon ju redan en som är ganska ny. Nackdelen med den är bara att den inte har något fäste för koppel men vi ska testa lite om det funkar att hon bär den utanpå en sele, vi använder ju aldrig halsband till Skade.
Från Bromma zoo blev det inte så mycket hundprylar, bara lite glukosamin som de sålde till nedsatt pris. Annars blev det bara några fiskar :)
Här är Skade i nya selen, om hon ser döende ut så är det för att hon hatar att bli fotograferad. Selen tycker hon är helt ok :)
Billiga hundhalsband - kolla in rodskade.blogg.se
Och så Skade i nya flytvästen. De hade både Ruffwear portage float coat och Ruffwear big eddy float coat. Där jag har sett dem i internetbutiker har den enklare kostat runt 600 och den rejälare runt 8-900, men på XXL kostade både konstigt nog 390. Så då fick det bli den rejälare flytvästen, big eddy.
Billiga hundhalsband - kolla in rodskade.blogg.se
Va snygga!!! Ser fina ut!!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#55 Tack! :) Flytvästen kommer inte till användning förrän båten är i sjön men selen använder vi på alla promenader. Jag älskar den! Den verkar sitta skönt på Skade och så sitter den still, håller inte på och glider fram över huvudet om Skade tvärstannar så som den andra gjorde så att vi var tvugna att spänna den hårt. Och perfekt när jag och Skade klättrar i berg, då jag kan hjälpa henne upp när det behövs.
åh vad fin hon är!!!!
Snygga 
#57 & 58 Tack så mycket! :D
Vad fin hon blev i sin sele och flytväst
Vad kostade den selen? Den var supersnygg.
#60 Tack tack! Selen kostade 600. Det är rätt mycket pengar för en sele men jag tror att den är värd pengarna. Jag har bara hört positivt om ruffwears produkter och den verkar rejäl och tålig. Tiden får utvisa om den håller så bra som jag tror :) Den finns i svart och rött.
Stor varning till alla som är sugna på att köpa Ruffwear! En riktig besvikelse, idag upptäckte jag att en tråd har gått upp och håller på och repar upp sig vid koppelfästet. Riktigt tråkigt för vi har ju bara haft selen i ett par veckor.
Visst, Skade väger 30 kilo och drar en del, men om selen passar på hunden så väger väl inte hunden för mycket för den? Och så har vi haft flexikoppel i den men det är ju en friluftssele, den ska ju tåla tuffa tag.
Drygt att åka tillbaka med selen till affären, det tog ju ändå en halvtimme att köra dit med bil. Men samtidigt vill man ju inte strunta i det när selen kostade 600.
#62 Vad dåligt 
#63 Ja, jag tyckte att det var riktigt dåligt. Selen som vi har haft till Skade i över ett år har ju tålt samma behandling. Den selen vi har sen tidigare är inte ens något känt märke. Enda anledningen till att vi köpte en ny var för att passformen såg så bra ut, annars kunde vi ha fortsatt att använda den gamla för den är fortfarande i helt och fint skick.
Trist, men sånt kan ju hända alla märken… Hoppas du får byta utan knot, för det är där som butikerna sållas ut för min del. Vi har några ruffweargrejer och de har hållit kanon. Ring butiken och säkerställ att de har rätt storlek hemma innan ni åker. Surt att behöva åka hem tomhänt (om ni vill pröva den igen vill säga)! Lycka till
#65 Kul att höra att grejerna har hållit för er i alla fall. Din boxer måste väl väga ungefär samma som vår tjej? Det vore ju kul att prova en ny, det kan ju bara ha varit något fel på just den där selen, men samtidigt jobbigt om vi måste åka dit ännu en gång och byta sen. Fast om de inte har vår storlek måste vi ju åka dit i alla fall, då får vi ta pengarna tillbaka, annars får vi ju ingenting för den trasiga selen.
Åk dit! Tror att det går bättre nästa gång :-) Vår hund väger ~35 kg och är rätt "på" när vi är ute, och våra grejer har som sagt hållt. Men vi har ingen sele iofs
Verkligen tråkigt!! Men precis som #65 skriver så kan ju detta hända för alla tillverkare med någon av deras produkter. Hoppas ni får byta den utan problem och att er storlek finns inne.
Har själv klövjeväska som fått utså både en och två hårda omgångar under ca 2 års tid och har bara hört bra om märket innan.
Vi ska åka dit så fort vi har en dag att avvara och se om vi kan byta den. Om de inte har rätt storlek inne får vi väl ta pengarna tillbaka och antingen köpa en annan sele eller beställa en från internet istället.
Riktigt trist! Hoppas att ni får en ny (större?) elr pengarna tillbaka..! Riktigt surt när man lagt ut så mycker pengar på grejerna.. Men som sagt detta kan ju hända alla märken..! 
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#70 Större kan vi inte ha för då blir den för stor på Skade. Som man ser på bilden så går selen över så stor del av ryggen som den ska gå, och banden är ganska ordentligt nerkortade. Det finns mycket plats kvar i selen hon har för större hundar.
Jaha okej! Då får vi hoppas att ni får pengarna tillbaka!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag har just köpt en omnijore joring system (dragsele) från Ruffwear
som jag ska ha till kickbike när (om ) våren kommer.
Har sen tidigare en sele webmaster harness o är väldigt nöjd med kvaliteten på den.
#73 Hoppas att du blir nöjd med den! :)
Söker klövjeväska till min blandis, storlek jackrussel. Var har du köpt din och vad kostade den?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor