Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3275 ggr
Itasca
0

Höftdysplasi + Försäkring ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skulle behöva lite hjälp och råd i försäkringsdjungeln…

Jag har en Schäfer/BC med höftledsdysplasi, en hyfsat lindrig grad (minns ej bokstav). Jag avslutade min tidigare försäkring vid flytt och behöver förstås en ny, och känner att denna gången vill jag inte gå och oroa mig för vad som händer om hon plötsligt börjar visa symptom och behöver undersökning/röntgen/medicinering/rehab.

Det enda symptomen hon visat (som ledde till diagnostiseringen) var under unghundsperioden. Hon flyttad till mig vid 6 månaders ålder och jag noterade att hon fick ont efter att hon lekt intensivt med vår jakthund. Dock har hon varit symptomfri i minst 2 år utan medicinering. 

Någon som har koll på vad som gäller vid diagnostiserade höftledsproblem? Vilket försäkringsbolag kan man lita mest på utan strul, som accepterar en försäkring en hund med dysplasi?

Tack på förhand!

/Linn och Mollie <3

[Agilitypuffen]
1

Om du tecknar en ny försäkring kommer den inte täcka skador som uppkommit innan tyvärr…

Karmatarerskanise
1

Precis. Vid tecknande av ny försäkring ersätter dom ju inte "skador" som redan finns.

Itasca
0

Så har man inte samma försäkring som dag 1 finns det ingen chans att bli skyddad för symptom längre fram? Det låter konstigt, men så är det ju försäkringsbolag vi pratar om…

Om hunden byter ägare el. liknande måste det finnas något skydd? Vet många hundägare som känt sig "lurade" av försäkringsbolag och sedan bytt. Känns ju konstigt om man är låst till en och samma försäkring hundens liv ut bara för att den har höftledsdysplasi, men ni vet säkert många gånger bättre än jag, jag bara spekulerar!

Karmatarerskanise
0

Du är ju inte låst. Du kan välja vilket du vill. Men om det blir problem som kommer av redan befintlig diagnos får man ingen ersättning för det. Är ju ganska självklart.

[Agilitypuffen]
1

#3 Om det finns belägg för att hunden fick problem innan försäkringen teckandes täcker inte den nya försäkringen.  Det är bra att man inte byter föräkring på hund hur som helst just på grund av detta. Har man en gång tecknat en försäkring blir man ganska fast med det alltså..

Itasca
0

Finns det någon alternativ utväg? En försäkring som kanske erbjuder skydd av annan form? Finns ju t.ex Golden-försäkring som täcker deras problem och har större förståelse för just goldens. Måste finnas fler alternativa sätt att försäkra.

[Agilitypuffen]
1

#6 Det är nog omöjligt att hitta en försäkring som täcker en skada hunden hade sen innan. Du kommer nog alltid få stå för den skadan själv.

Itasca
0

"Du är ju inte låst. Du kan välja vilket du vill. Men om det blir problem som kommer av redan befintlig diagnos får man ingen ersättning för det." hade räckt som svar för övrigt. Känns dumt att bli idiotförklarad av något som kanske är självklart för dig, men inte för andra, jag kan med ganska stor säkerhet säga att det finns fler än jag som inte förstår mig på försäkringar och villkor för dem helt och fullt ut. I övrigt så tack för era ideér och åsikter! :)

Karmatarerskanise
0

#8 Jag har inte dumförklarat dig, det får stå för dig.

Jag tycker det är självklart att man inte kan få ersättning för något som redan finns. Då hade ju försäkring bolagen gått back.

FjantYoda
1

De flesta  försäkringar betalar vad jag vet inte för sånt som är "medfött" t.ex. HD, ED och Patella om inte hunden varit försäkrad oavbrutet sen före 4 månaders ålder.  Vissa har även krav att ifall hunden är av ras som omfattas av ett hälsoprogram avseende leder hos SKK så måste föräldrarna till hunden vara t.ex. röntgade. 

Folksams info. 
"Gällande armbågsledssjukdomar, höftledssjukdomar,osteochondros, patellaluxation, Perthes sjukdom och short ulna skall hunden vara försäkrad före fyra månaders ålder och därefter hållas oavbrutet försäkrad. För hund av ras som omfattas av SKK:s hälsoprogram avseende skelett krävs dessutom att hälsoprogrammet följts. Detta gäller även hund som importerats."

https://www.instagram.com/aros_yoda/

FjantYoda
0

Detsamma verkar gälla för IF. 

"höftledsdysplasi, armbågsledsdysplasi, osteokondros och raser med hälsoprogram Vid höftledsdysplasi (HD), armbågsledsdysplasi (OCD, FCP, UAP och UME) och osteokondros i bogled gäller försäkringen endast för hund som införsäkrats före fyra månaders ålder och sedan varit fortsatt försäkrad utan avbrott. För hund tillhörig ras med något hälsoprogram ska båda föräldrarna vara fria från den åkomma som beskrivs i rasens hälsoprogram och detta ska vara granskat och registrerat hos Svenska Kennelklubben. För blandrashund ska förälder som tillhör sådan ras vara fri eller friröntgad.

FjantYoda
0

Hunden kan ju alltid försäkras, men sen vill ju inte försäkringsbolaget betala ifall det blir problem med en redan känd skada.

Lon@
1

Jag TROR att nya bolaget Svedea kan ha lite "snällare" villkor, dock är jag osäker på om de täcker HD om hunden inte varit försäkrad hos dem sedan innan fyra månaders ålder (det går en magisk gräns där för de flesta bolag). Vid försäljning av hund så kan man överföra befintlig försäkring på den nya ägaren, jag tecknade alltså inte en ny försäkring när jag tog min omplacering utan tog bara över den hon redan hade. Jag vet inte riktigt vad du menar med "goldenförsäkring"? Det finns inte så många alternativa vägar för en hund som redan har skada/defekt (vilket ju HD är) innan försäkringen tecknas. Gäller för övrigt även andra sjukdomar som hunden behandlats för eller som ens kan misstänkas ha funnits vid försäkringstillfället. Har hunden alltså varit hos veterinären tidigare för tonsillit så får du inte ersättning för det i framtiden på den nya försäkringen och får hunden en allvarlig sjukdom så kan de tjafsa om huruvida hunden hade den vid försäkringstillfället eller inte - en del sjukdomar tar ju tid innan de visar sig. Det ÄR lurigt med försäkringar! Mitt absoluta råd är dock att du ändå försäkrar hunden, även om försäkringen inte kommer att gälla HD-relaterade problem så täcker den ju annat. Och ja, det är i många fall väldigt dumt att överhuvudtaget byta försäkringsbolag på sin hund eftersom man väldigt ofta hamnar mellan två stolar (syftar inte på dig utan på en kommentar längre upp). Angående vilket försäkringsbolag som är bäst beror lite på vad man vill ha för villkor och vad man är beredd att betala. If har fast självrisk som alternativ vilket kan vara bra vid dyra behandlingar, å andra sidan höjer de premien rätt saftigt när man använder försäkringen. Agria är enda bolaget som har full veterinärvårdsersättning livet ut, de andra bolagen sänker från att hunden är runt 7-8 år (lite olika beroende på ras och bolag).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

hemul
1

Tack för den genomgången, Lon@. Den har jag också nytta av. En djungel att sätta sig in i det där.