När man ska släppa ihop hundar
Det är nämligen så att min 3 månaders valp ska få träffa två andra hundar idag för att få leka. Då undrar jag hur man ska göra innan man släpper ihop dom, ska man låta dom lugna sig innan man släpper dom eller släppa med en gång? Vet att min vovve kommer bli ganska uppspelt, morra och skälla. Vad har ni för tips ?
Gå med dom kopplade tills valpen är lugn och släpp sedan ihop dom, annars belönar du det hetsiga beteendet och då kan det bli svårt att få bort senare.
-
#1 tack för svar! Då får det bli så, vill inte ha en tokig hund när han bli större så fort vi möter på hundar med tanke på att han redan bli lite småt galen :)
Har hört att när vuxna hundar och valpar ska hälsa så ska valpen vara kopplad och den vuxna lös. Vet dock inte om det stämmer.
#3 Varför låta de vuxna tränga valpen? De kan bli provocerade av valpens signaler som "stryps" pga kopplet och ge sig på valpen, bättre att släppa alla lösa eller inte låta dom hälsa alls.
-
#4 Ja jag har faktiskt ingen aning om varför just vapen skulle vara kopplad. Det var därför jag skrev att jag inte vet om det stämmer så någon kan kommentera sanningshalten i påståendet ;) Vet inte om det skulle ha att göra med att valpen känner sig trygg i koppel? Tycker också att det känns mer logiskt att släppa alla.