Dåliga knän! Gammal men pigg sheltie.
Min sheltie har fått sämre och sämre framknän, de viker sig lite åt fel håll när hon stödjer på dem. Det är jobbigt att se, jag vet inte vad jag kan göra åt det. Hon rör sig mkt och verkar inte ha ont dock.
Hon har gått på glyco-flex i 1,5-2,5 år (minns inte riktigt) dagligen. (enligt rekommendationen)
Hon är lite över viktig just nu, och det har blivit sämre nu, så det ärju en grej att jobba på som jag vet. :P mera långpromenader, och minska på godis o mat.
Nu är det vinter och då blir det värre. :(
Men vad mer kan jag göra? Har inte råd att gå på "vattengympa" eller massage så ofta, kanske kan spara ihop så hon får gå 2 ggr under vintern.
Massera kan jag ju göra själv, är det en bra idé? :)
hon är så pigg och vill alltid med ut och går och springer (litegrann) ute. utan problem. Men hundar vill ju gärna ta i och göra allt som är kul, även om det gör ont…
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Testa akupunktur kanske. Det hjälpte i alla fall rörligheten för min kompis franska bulldogg som ett tag var så stel så hon inte längre kunde hoppa upp i soffan. Blev som en ny hund efteråt. :) Men om hon inte verkar ha ont eller så, så vet jag inte riktigt om det ens är nödvändigt att göra något alls?
tack för tips :)
Men hon är inte stel, snarare motsatsen, liksom överrörlig. Min kompis gick med oss idag och hon blev också orolig… kan man göra som på höstar och bandagera kanske? Det finns en hundmassör här utanför stan som är duktig, ska nog fråga henne. Risken att det kostar en massa, vill lägga pengar o krut på rätt grej!
Kanske går att bandagera… Vet faktiskt inte. Nä att slänga ut dyra pengar i onödan vill man verkligen inte… >.< Hoppas du finner något som fungerar bra! :)
Hunden har inte något knä på frambenen, är det handloven/handleden du menar ?🙂
Det finns olika typer av skydd att prova, för att ge lindrig och stabilitet.
Back on Track har ett http://backontrackshop.se/product.html/back-on-track-benskydd/st-hund?category_id=7
Vet dom som använt det till just gamla hundar med detta problem.
Ps: Back on Track säljs på många ställen, så googla runt och hitta bästa priserna.
Jag tycker absolut att du skall investera i ett besök hos en duktig sjukgymnast eller hundfysioterapeut som kan ge dig råd för just din hund. Ovärderligt!
Du kan då också få tips på hur du skall förebygga att hon försämras vilket inte bara gäller handlederna utan hela hunden. När de blir äldre så blir de ofrånkomligt sämre i lederna men det finns MYCKET man kan göra för att bromsa det hela.
Och tänk på att även om det inte verkar som om hunden har ont så är det möjligt att hon har det ändå, de visar ofta inte förrän det gör rätt ordentligt ont.
Sen är det, som du själv skriver, absolut inte bra att din hund är överviktig. Ta tag i det ordentligt med en gång, eventuellt med hjälp av ett bantningsfoder.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tack för alla bra tips! Vi har en hundmassör som säljer back on track, ska ringa henna och boka tid!
Vi promenerar mera nu för att få ner vikten. Minst en timme per dag, men ibland 2 timmar. :)
lovis har nu fått benstöd (ortoser) som verkar sitta bra :) jag över på att sätta dem lagom hårt. jag tycker hon mest behöver dem inne, det är då hon hoppar ner från soffan många ggr, och sängen. ute går hon mest. Men såklart balansövningar ibland och springer lite.
hon har hosta så hon får inte gå till massören nu. :(
Har du lyckats få henne i bättre kondis och hull? Om inte skulle jag lägga fokus på det om jag var du. Skulle också se till att lyfta henne ner från soffan och sängen i den mån det går. Bra med bandaget och det där. :)
"På natten är alla katter svarta"
Ja, helst skall hon inte hoppa upp och ner själv. Använder hon en trappa/pall om du sätter dit en? Min hund som har fått en skada i fronten har en trapp-pall "Molger" från Ikea som hon går upp och ner från sängen med. Om inte, spärra av soffa, säng och liknande (kompostgaller till exempel) så att hon inte hoppar upp och ner. Massera försiktigt men stretcha INTE såvida inte en mycket kunnig person visat dig, överrörliga hundar skall man se upp med, de behöver snarare bygga rätt sorts muskler som stabiliserar.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Hur gammal är hon? Jag tycker du gör helt rätt i lägg energin i att minska ner godis och få ner henne för det är inte bra för benen med extravikt. Försök att ha något som hon kan ha som trappsteg som redan nämns i tråden så hon inte belastar benen i onödan. Tycker benskydden ser mycket bra ut :) Märker du själv att dom gör skillnad?
Sen tycker jag inte hon ser så överviktig ut, fin liten hund har du :)
Ja, benstöden är bra inomhus / kort stund. Men hade de på en längre promenad på ca 45 min/ 1 timme, och då hade hon gått konstigt så hon nött upp sina klor på ovan sidan så de började blöda lite ( pulpan kom fram) så nu har vi sjå att hålla rent + vänta att det läker. = korta promenader. :/
Så det blir att ha benstöd bara när vi tränar styrka osv, Men på promenader belastas ju inte benen lika hårt, då får hon vara utan dem tänker jag.
Jag köper skinka som är 3% fett i som godis, men ibland har jag itne råd, och får överbliven ost och kött av släktingar, då är det oftast fetare. :( Men jag får ju försöka ge mindre då. :/ längtar verkligen efter att ha en egen inkomst (jobb)!
tack så mycket! :)
Testa simma i badkaret för avlastning, stärkning och viktminskning! Det är mitt bästa tips. :)
Vad gäller hundgodis - köp kött och skär i små bitar och torka i ugn! Finns recept online att göra "jerkey" hemma. Magert och poppis! Torkad i ugn så försvinner ju mest fett. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Och ge omega 3 som smörjning för lederna. Laxolja eller krillolja till exempel, eller punktera en omega 3 kapsel och häll över maten. Gör underverk på min med dålig höft tillsammans med glukosamin. Har även annat tillskott gjort för små hundars äldre leder men omega 3 gör underverk. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#13 OK, men går det bra med linfröolja då? :) det tar jag till mig själv. :)
LInfröolja funkar nog inte så bra på människor ivf. Det är felt sorts omega-3 som vi inte kan tillgodogöra oss i någon högre grad (samma med all vegetabilisk omega 3 utom från vissa alger). Tror det är samma med hundar, men vet inte säkert.
#14 - nej tyvärr. Ska du ha inflammationshämmande till hunden i form av omega 3, så är det fiskolja eller sälolja som gäller.
Tror inte du ska vara så rädd för fett i allmänhet. Hon behöver nog sitt fett med ledproblem och allt. Dra heller ner på mängden mat bara. Vet inte vad hon får nu, men kanske byte skulle hjälpa?
Många människor upplever hjälp av gelatin och riktig buljong som bl.a. innehåller svavel och glukosamin. Så varför skulle det inte kunna hjälpa en hund? Prova att koka buljong på ben och lägg i några rejäla fläsksvålar (gelatin bl.a.). Släng inte svålarna utan ge henne dem i maten. Koka ihop buljongen så den inte tar så stor plats i frysen. Har du haft svål i kommer den då att bli så hård gelé att du kan tärna den med kniv när det är nedkyld. Lätt att hälla i en fryspåse och ta så mycket man vill ha.
Bara ett delvis oprövat tips. Men jag har egen erfarenhet av att riktig mat kan göra en frisk, så det är nog det första jag skulla pröva på en hund också. Vore det jag skulle jag alltså ge henne färskt kött och lite frukt och grönt och koka buljong åt vovven. Eller åtminstone dela min buljong med hunden.😉