Vilken/vilka hundägare..
Nej det är inte en hundägarens rättighet att ha hunden lös bland andra och speciellt inte lyssna när man säger att hunden inte får komma nära.
Skriver av mig bara några rader, inte för att jag måste, men var med om en lite obehaglig situation ikväll. Tänkte prova en ny väg på vägen hem från jobbet, och vi gick i ett avskilt område, jag och hunden. Så ser jag kanske 50 meter bort en gammal man och en hund som går lite hur som helst. Till min besvikelse var hunden lös det ser jag när vi kommer närmare, det är en bro och inga andra vägar vi kan ta. Var en ganska stor, min är liten, och jag stannar när jag ser att den andra hunden börjar ensam gå mot oss, för att visa ägaren att vi inte vill att den kommer närmare. Jag vill inte chansa med lösa främmande hundar, och ropar till ägaren att den får inte komma närmare, och ber honom koppla den. Han bryr sig inte om oss och fortsätter gå sakta och hunden springer mot oss. Jag har min hundsprej som hjälpt oss en gång innan i handen och sprayar mot hunden som nu är framme, den ryggar lite tillbaka, försöker stampa och göra mig större och skrämma den. Gubben bryr sig fortfarande inte om att kalla på hunden fast det märks att jag är rädd för situationen. Lyckades skrämma iväg den hunden en liten stund, sedan försökte jag gå vidare med Albin och den idioten, ursäkta ordet ville mucka gräl för han blockera min väg och låter mig inte gå förbi när jag försöker. Här funderade jag på vad jag skulle göra, men är inte den våldsamma typen, han kändes hotfull efter att jag försvarat oss mot hans hund, började gorma tillbaka om att hans hund ju inte attackerade (nä vem vet om den skulle gjort det om den fick gå nära min hund), så för att undvika att han gav sig på mig fysiskt fick jag vända på klacken och faktiskt springa därifrån, varvid han skrek kärring eller nåt sånt.
Jag avskyr får jag säga okopplade okända hundar, och hundägare som beter sig oansvarsfullt och illa. Försöker komma ihåg att alla inte är så jävliga som den där personen. Jag tycker nästan allt bättre och bättre om människor för var dag. (ironi)
Andra får gärna säga vad ni tror ni skulle gjort.
Stackars hund som blev utsatt för ditt försvar, men missförstå mig inte nu, du gjorde nog som jag själv hade gjort; så förbaskat synd att den andra hunden hade gubben till ägare. Vet inte vad du kunnat ha gjort annorlunda, jag hade ochså försvarat min hund.
Vet inte om det hade hjälpt att säga "nä din hund kanske inte attackerade, men min hade gjort det (även om den är mindre) alt. min har löss, "smittsam kosjuka" eller något annat bara för att få gubben att haja till. Men han hade väl ändå inte brytt sig…
Tyvärr är han inte den enda, vissa anser att deras hundar har all rätt att gå fram till vem som helst. Utan en tanke på den mötande eller sin egna hund, för deras hund är ju alltid så förbaskat snäll.
Folk får ha lösa sina hundar (jag är inte så brydd över det), men man ska hålla dem kort om man får möte. Har man inte den kontrollen så ska man inte ens fundera på tanken att ha lös hunden bland andra. De allra flesta respekterar det och oftast är det äldre generationer som inte gör det, de kommer iaf dö ut en dag;)
Nu är jag inte rädd för andra hundar utan handskas med alla sorters hundar dagligen, så jag hade försökt säga till hunden att stanna och hade den inte gjort de så hade jag sagt till min hud att stanna och jag hade tagit fast hunden tills ägaren kom fram och sen sagt till att det inte är okej att ha hunden lös osv..
Ja den arrogansen var slående, när man upprepade gånger ber eller säger till att de får koppla hunden, låt den inte komma nära, och ägaren totalt skiter i en, då förtjänade han faktiskt en smocka. Nu blev det hans envisa hund, (den kanske hade hoppat på honom vad vet jag, och då undvek jag en katastrof) han ska vara glad att man inte sparkade bort hunden som jag gjorde med en annan som kom rusande för inte så länge sedan. Det är som du säger, gubben har nog inte långt kvar. :)
tänkte inte ens tanken att ta tag i den (inte för att jag personligen tänker helt klart i sådana situationer), är själv ganska rädd för större hundar. Enda gången jag försökte hålla fast en hund i halsband var när jag gick utan hund och en hund hade sprungit bort och riskerade bli överkörd.
Sj var jag med om en gubbe så klart som hade en Tax lös på perrongen när vi vänta på tåget men hade ingen koll alls. Då var min hund endast en valp å jag litar inte heller på vad den hunden kommer göra å taxar är ju på topp med att bitas… så där blir jag iaf lite rädd.. men gubben hade ingen koll å vi försökte gå ifrån hunden men nej nej han såg inget. När jag sa till han å ta sin hund så gjorde han det men inget koppel bara "kom här" ingen ursäkt heller.. trött man blir! Vem fan vågar ha sin hund lös vid tågen sådär! Tänk om den ser något kul speciellt tax med jaktinstink! När jag sj går med hunden lös/långlina där det inte brukar finnas folk typ skog/lantbruk, kopplar jag så fort jag ser någon men de brukar oftast skratta å säga till mig att jag är inte rädd di behöver inte koppla din hund. Men det vet ju inte jag! Tycker det är lite störande med för folk borde va glada att man visar respekt . Nu är de inte otrevliga men ändå. :p
#5 vadå taxar är på topp med att bitas? har du någon statistik på det? har inte hört om det förut..tror inte jaktinstinkten spelar så stor roll vid en tågstation däremot om man inte har koll på sin hund ska man väl inte ha den löst.
#4 Tänk på att det aldrig är hundens fel…
Asså de är kända för att ha varit i flest bit olyckor. Är ju iof troligen ägarens fel men jag blir iaf nojig. Kanske skulle nämnt att det ligger skog brevid och kan springa kaniner på spåren för är gott om det hör. Jag hade inte vågat där mena mest så hunden inte av någon anledning går ner på spåret.
#7 Är dem kända för att ha varit i flest bit olyckor? hur vet du det? fortfarande har du någon källa/statistik/bevis på det? eller säger du bara det för att Du tror det?
Jag har hört det från mina hund lärare i skolan så fick vi se det då men kommer inte ihåg från vart.. men när man får höra sånt är det klart att man tänker så när situationen dyker upp..
#9 Jo men det räcker inte att du hört det någonstans. Min upplevelse är inte att taxar i vanliga fall bits eller är hundar som är i "topp med att bitas" som du beskrev det. Är faktiskt till och med lite tråkigt att höra folk skriva sånt när det inte stämmer, det är bara rädslor.
Haku skulle väl ha skrivit från mitt egna perspektiv att det är vad jag har hört men det hade du iaf tjafsat om. Tycker vi kommer ifrån ämnet. Ville beskriva en händelse inte tjafsa om vad du eller jag tycker om en specifik ras!
#11 Nä men du skrev det som om det vore en självklarhet och detta är ett diskussionsforum så då får man ju ofta svar också ;)
Jag brukar koppla Lily så fort jag ser en annan hund, eller iallafall ta in henne till sidan och hålla henne där. Det är både bra träning och så vet jag att hon kan. Oftast kopplar jag oavsett dock.
Vi har haft flera sådana händelser. En gång var på ett scoutspår där Lily var med. Där fanns en stor fluffig schäfer (ja, det är sant ^^ man blev ju dyngkär) och så fanns där en mindre hund av blandras. Söt var den, kände igen ägaren också från tidigare läger, men den bara kom upp till oss och ville hälsa. Jag sade åt Lily att stanna och lyfte upp hunden och gick tillbaka till ägaren med den.
Nu var det ju inte världens jobbigaste händelse kanske. Och till ägarens försvar måste jag få säga: Han var ledare, han hade typ 15 scouter att hålla koll på + hunden, vem som helst kan råka för det :)
En annan händelse var när det var en hund på "vår gata". Jag var ute och gick med Lily och min lillasyster Sally (två år) och hunden som alltid skäller på vår gata (en pumi hanne som heter Muffin…) hade på något vis kommit loss från sitt ställe där han brukar sitta och nästan attackerade oss. Det var grymt läskigt, men jag plockade upp Sally och satte Lily (mitt i gatan) och fick Muffin att backa. Sedan kom ägaren, som är en stackars tant på 70+, och hämtade honom.
Nu är ju inte jag en sån som skäller på andra ägare då jag är extremt folkskygg i vissa tillfällen.
Jag tycker dock, hemligt, att Muffin behöver komma till någon som ger honom rätt stimulans. Vad jag har förstått det är pumin väldigt energisk och behöver både fysisk och mental stimuli för att må bra.
Och att skälla på alla som går förbi, gå en halvtimmes promenad och sedan sitta bunden och skälla på alla igen är inte mycket till stimulans…
Men vad är jag att säga det!
Och så vill jag också påpeka, utan att påbörja en diskussion igen, att jag har läst att Tax är en av dom som hugger mest, och det har även mina fyra nuvarande hundlärare sagt vid någon punkt i min skolgång :)
Nu kommer jag inte att hitta den källan igen eftersom det var i ettan de sa det och jag nu går trean :) dvs alla papper från ettan är borta ^^
#6 Hundsport publicerade för ett par år sedan en inofficiell bit statistik som de fått från veterinärer. Där låg bland annat Tax & Golden retriever på topplistan. Min lärare i djursjukvård hade någon liknande lista. Dock finns det vad jag vet ingen officiell bit statistik studie gjord i Sverige. Hade dock varit intressant att läsa 🙂
Min hund är alltid lös utanför bostadsområdet. I berg och skog och även promenadvägar. Men kommer någon roar jag in och kopplar. Så att hata alla som har sin hund lös tycker jag är löjligt. Min hund är 110% vad gäller inkallning.
#14 Jag vill först ha ett bevis jag kan gå in och titta på innan jag tror att någon ras ligger på någon topplista för att bitas
Och igen, man var ute nyss i det fina vädret. Två medelålders kvinnor hade sina två hundar springandes hur de ville. Det fanns andra hundar i närheten, och nu hade deras ena hund sprungit till oss. TVÅ gånger. Kan du ta bort din hund, säger jag, medans den skäller mot oss också.
Ingen respons från dem. Försvinn säger jag till hunden några gånger. Och så säger jag hur trött jag är på alla lösa hundar och att om de inte kan kontrollera dem ska de inte ha dem lösa. Varav den ena sade att jag är sjuk i huvudet.Jasså, okej. För *han ville ju bara hälsa*. Ärligt talat bryr jag mig inte längre om vad deras hundar vill, de har ingen rätt att springa till vilken hund som helst ute.
Sedan sprang den hunden till en lös sk kamphund längre bort, DÅ kallade kärringen in den, var väl rädd att hennes byracka kunde bli skadad. Den enda hunden som får springa lös till oss är grannens cavalier som jag känner, fast även där vet man inte när om den har nåt smittsamt just då liksom.
Jag hade ingen aning innan hundköp att hundägare var såna parasiter. Såna tillfällen tar bort nästan den sista glädjen man har av sina sjuka hund.
#17 Jag förstår att du är arg men du är väldigt otrevlig i hur du skriver om andra människor här i tråden, du kanske ska pröva att bemöta folk trevligt? jag tycker inte heller man ska ha sin hund löst om hunden inte håller sig i närheten och kommer på inkallning men tänk också på att det inte är hundens fel så hunden är ingen byracka.
Och var tror du otrevligheten kommer ifrån? Andras beteenden och andras otrevlighet. Jisses. Du får tycka vad du vill. Jag skulle inte ha mage att vara så respektlös mot omgivningen och låta min hund springa omkring, springa fram, inte be om ursäkt, ignorera när någon ber mig koppla den samt ropa glåpord mot den som ber en koppla hunden.
#19 Jag skrev ju det.. jag tycker man ska ha sin hund kopplad om man inte kan ha koll på den, men nu finns det ju människor som inte har så mycket koll på detta, jag tycker bara att du var lite otrevlig till exempel att du kallade hunden byracka osv…
#17 jag fattar att du blir arg! Handlar bara om respekt! De vet ju inte om du är rädd för andra hundar! Bara för man sj har hund betyder det inte att man klarar alla andras! Ush.. så att hon kopplar den för att det är en kamphund.. Det jag menar med taxen som mina lärare sa. De behöver inte alltid va större hundar som anfaller kan va vilken som helst! Men när man ber folk å koppla så tycker jag de är en självklarhet! Däremot när man mött folk som blir sura fast man kopplat hunden innan man möter de. Och säger att de hoppas att man inte får se att hunden är lös igen.. Då har man kopplat för att visa respekt. Haku tror Daniela 1983 ville skriva av sig för sin irritation hon känner då kommer ord som byracka upp..
#21 Självklart kan mindre hundar attackera om dem känner sig trängda, däremot blir skadan nästan alltid större av en större hund beroende på vart bettet blir osv. Jo förstår att hon vill skriva av sig tycker fortfarande det är aldrig hundens fel.
Själv tycker jag det är synd att så många är så rädda för andras hundar. Lösa hundar beter sig ofta betydligt bättre mot varandra än kopplade, enligt min erfarenhet. Möter jag lösa hundar så släpper jag även min egen, eller vänder och promenerar vidare, och är LUGN. Att signalera fara å färde så fort man ser en lös hund är ju som att be om konflikt.
"På natten är alla katter svarta"
#23 Tror som dig att rädslan ofta är obefogad, men fortfarande ska man ha koll på sina hundar :)

Jag är inte rädd för att andra hundar ska skada min utan att min ska skada någon annans. Jag har henne i koppel av flera orsaker och jag har inga planer på att släppa henne lös bara för att någon annan inte har koll på sin hund. Kommer hunden för nära och skiter i mig eller min hunds signaler så får den sig en spark. Lagen är utformad på ett sådant sätt att min hund inte får skada någon annans trots att det i grunden är den andra hundägarens oansvar som orsakar skadan, därför gör jag det som krävs för att skydda min hund.
#25 Sparkar du oavsett? kan du inte skrämma iväg den på något annat sätt?

Jag skrev klart och tydligt att om hunden inte lyssnar på mig eller på min hunds signaler så åker den på en spark. Det kan verka hårt men jag värderar min hunds liv många gånger högre än en främlings hund och biter hon får så får vi problem, en risk jag inte vill ta. Jag kan göra skillnad på hund och hund. Men min tik gillar inte hundar som rusar i full fart mot henne när hon går i koppel. Det blir jakt/byte för henne där hon triggar sig själv. En spark är betydligt lindrigare för alla.
#25 skulle du sparka min glada nyfikna hund för att den av någon anledning kommit för nära din hade du fått se på fan. Aldrig att jag hade accepterat det. Å andra sidan hade jag inte lagt skulden på dig om din hund skadat min när din var den som var kopplad. Men att ägaren är den som i förebyggande syfte orsakar skada är för mig helt obegripligt och fullständigt fel.
Går du runt och nitar folk på stan som du känner dig otrygg med också?
Ja, lösa hundar är irriterande. Och särskilt när deras hussar och mattar inte fått till en fungerande inkallning. Jag tycker man råkar ut för dem ofta. Jag försöker träna min hund, som älskar allt och alla, att man inte behöver hälsa på alla hundar man möter, eller ens bry sig om dem. Hur tror ni det går när det ofta kommer fram lösa hundar? Min hund blir jätteglad och varje sådan incident fungerar ju som en belöning och motivationsökning för att få träffa andra hundar. Att bli arg och sur på hundägaren fungerar inte heller. Ofta är det ju samma hundägare man träffar på på promenaderna. Och då blir det jobbigt i längden om man får rykte om sig att vara traktens sura och arga j**el… Men jag vet att det är svårt att avhålla sig från att tala ett par sanningens ord med dem. Jag brukar fråga varför de inte kopplat sin hund, om de glömt kopplet etc. Jag försöker mota iväg hunden från min hund, vilket inte alltid är det lättaste. Ofta ser man hur förvånad husse eller matte blir när jag inte vill ha nåt hundmöte.

#25 Jag vet inte ens om det är lönt att besvara men jag gör det ändå. Jag nitar inte folk på stan, varför skulle jag? Tycker liksom inte att det hör hit. Ärligt talat så bryr jag mig ytterst lite om vad den oansvariga hundägaren till den "glada hunden" tycker. Jag är nämligen så fruktansvärt trött på dessa hundägare som anser att bara för att hunden är såå snäll så är det okej att den rusar fram och in i min och mina hundars bubbla. Jag har ett ansvar för mina hundar. Det är möjligt att du tycker det är bättre att slita loss en malle från din hund men det tycker inte jag. Mina hundar ska veta att jag löser situationen och det gör jag. Sen om det räcker att jag höjer rösten, går undan, puttar undan den med händerna eller kickar till den… Jag gör det som krävs. Och vad du menar med "få se på fan" vet jag inte men du kommer inte få in mig i den typen utav diskussion.
# 28 Vad sägs om att respektera din omgivning istället och inte låta din hund springa fram till andras hundar? Vad sägs om det?
Om du nu ska ge den andra ägaren på fan eller vad du säger och du ger dig fysiskt på denne ska du dömas för misshandel alt. olaga hot. Och det är helt onödigt att låta det gå så långt. Respektera andra istället, så händer inget din hund heller och andra slipper vara rädda.
# 3 Om hundägaren ändå blivit arg och blockerat din väg när du försökte gå då?
Det verkar ju finnas typer som vill mucka gräl. Och det är lättare att ge sig på någon som ser liten ut och är ensam just då. Tacka vet jag att jag planerar gå upp i vikt så man inte är så liten längre. Tror inte dessa typer hade muckat gräl med en stor kille eller man.
#32 om man är van att vara bland folk och djur vet man att saker inte sker pga av dålig respekt och ovilja alltid, vilket den här typen av trådar får det att låta som av nån anledning. Jag har inte sagt att jag ska ge mig på någon fysiskt - var läser du det?,
Det är knappast varken socialt accepterat eller lagligt att sparka någon annans hund för att den kommer för nära - och vad är man ens för människa om man ens kommer på tanken?? Men ätligt talat, JA, det skulle ta hus i helvete rent utsagt om någon sparkar på min hund i nån form av förebyggande syfte(!). Nu är jag ingen fysiskt utåtagerande person så det är inte vad det är tal om. Herregud vilka människor det finns alltså..
Hemma hos mig, i mitt kvarter är det standard för folk att ha sina hundar lösa.
Det bekommer knappast mig. Vi känner varandra & hundarna känner även de varandra, det finns inte en enda aggressiv hund i mitt kvarter och de flesta har otroligt bra koll på sina hundar.
Jag kan läsa av hundar otroligt bra, de flesta hundar som lösa springer fram är vänlig & om annat så uppfattar jag det väldigt fort. Min hund är också mycket hundvänlig.
Hade jag haft en aggressiv hund hade jag bett honom stanna och tagit tag i den andra hunden och återlämnat den till ägaren.
Men trots att jag personligen inte störs av lösa hundar och inte har några dåliga erfarenheter av det så säger jag ofta till ägare som har sina hundar lösa på olämpliga ställen och inte håller koll.
Hundar ska vara under kontroll helt enkelt, sen kan olyckor alltid hända då det är djur vi pratar om.
Enda obehagliga upplevelsen jag egentligen varit med om var när jag gick med min hund, som då var valp genom skolgården - när det kommer en kvinna med en lös shitbullmix. En kraftfull terrier som springer i fullfart mot ens valp är inte kul, lyckligtvis var min hund då så liten att jag kunde lyfta honom, nu var denna främmande hund vänligt sinnad men min hund blev väldigt skrämd, och jag vill inte att han ska hälsa på främmande hundar hur som helst, spec. inte i koppel.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#34 Det är varken lagligt eller respektfullt att låta sin hund springa fram hur som helst till andra hundar heller. Jag visar andra människor och hundar respekt genom att hålla hunden kopplad om den inte klarar av att vara lös och jag förväntar mig detsamma utav andra i min omgivning. En hundägare som använder mina hundar som någon typ utav träningsredsksp utan att bry sig om varken mina hundar eller vår träning ger jag inte mycket för. Jag fattar att olyckor kan ske och tro mig, går det att få bort hunden på ett annat vis så gör jag naturligtvis det men jag är absolut inte främmande för att få bort hunden fysiskt om det blir nödvändigt. Jag har haft hand om en bc i många år som var så otroligt rädd för andra hundar och det är inte försvarsbart att jag som hundägare inte skyddar henne. Varje gång en hund kom fram till henne åkte vi bakåt i träningen, är det försvarsbart? Är det ett acceptabelt beteende? Min malinois var 4 månader när hon blev biten i ögat av en lös hund. Detta kunde blivit så mycket värre: https://instagram.com/p/mIZUltL-MJ/ Jag tar inga risker och jag struntar i om hundägaren anser att hunden är liten, söt, snäll. Hos mig och mina hundar har den inte att göra.
Håller helt med Joyous. Springer ens hund fram till främmande hundar (oavsett anledning) så ska man inte ha hunden lös. Det är oerhört respektlöst mot andra.
Sedan så tycker jag helt klart att en spark (givetvis som sista utväg om inget annat fungerar) är att föredra mot att den kopplade hunden attackerar när den lösa hunden kommit fram. En spark/hård knuff är ingenting jämfört med betten från den kopplade hunden.

#37 Exakt! Om man föredrar bettskador så har man troligtvis aldrig upplevt hur illa ett hundbett kan göra. Det kan ta otroligt olyckligt. Dessutom är det sista jag vill att mina hundar lär sig att man kan bita sig ur situationen. Om den glada och nyfikna hunden springer fram, stannar någon meter framför, vädrar i luften osv så brukar det gå utmärkt att låta/se lite hotfull ut för att den främmande hunden ska bli osäker på situationen, självklart går jag då inte fram och sparkar till hunden. Alla hundar är dessvärre inte lika försiktiga. Det kan vara morr och skall, cirkulera runt oss och nafsande i bakpartiet på min kopplade hund och det är i såna sitationer som jag kan gå in fysiskt, det betyder ju inte att jag sparkar hunden så att den flyger till Kina. Jag bara påminner den om att den inte är så stor och tuff som den verkar tro. Stora hundar som är ute efter bråk har vi faktiskt sluppit. Min hund fick sig faktiskt en spark i bröstkorgen en gång. Humla var strax under året och kopplad i en plastlina på brukshundklubben. Helt plötsligt dyker det upp en man med två boxrar varav min hund skuttar fram. Plastlina + vått gräs var en dålig kombination för linan bara gled och gled Mannen drog båda sina mullrande bjässar bakom sig och kickade till Humla framifrån. Hon blev helt paff och jag han springa fram och ta henne. Aldrig att jag skulle få för mig att skälla ut honom pga det. Jag fick däremot en ordentlig utskällning… Numera har jag en långlina i gummi.
Vi är olika jag hade aldrig gjort det du gjorde dels för att jag inte vill skapa obehag eller vill visa mina hundar att jag är rädd. Jag hade helt enkelt gått med våra hundar på kort koppel och traskat på. Skulle den andra hunden kommit fram hade jag sagt stanna, vart är husse eller annat. Inte gjort så stort väsen. Våra hundar är ena storasyster som gärna säger hej och är typisk tikig men bra på hundar. Bjuder gärna på bus med andra om dom vill leka. Hund nr 2 osäker mot andra hundar vill inte alls att dom kommer fram men syster brukar säga till okända hundar hur läget är. Hund nr 3 är lite som 2 osäker men vill hälsa och går gärna fram, leker gärna med andra.
Jag förstår dig helt ts det gör jag, jag anser att har man hund oavsett storlek så kopplar man den vid möten. Tycker klart att den andra ägaren gjorde fel och du bad honom koppla hunden men gjorde inget för kalla in den, mycket dåligt av honom.
Alla här i området har sina hundar lösa. Utom jag då. Dem på ena sidan av oss har snälla och trevliga hundar. Ena sticker så fort hon ser oss men det är en annan sak. På andra sidan av oss har vi en riktigt otrevlig hund. Tyvärr måste vi gå förbi där för att kunna gå promenader. Han har attackerat taxen en gång som väl var så haltade han bara lite. Nu förra veckan så försökte han igen att hoppa på oss och när yngsta sonen skulle stoppa hunden så blev han biten. Så dem verkar ha tagit bort hunden.
Så nu är både taxen och tiken osäkra och rädda både när vi går förbi deras hus och även mot större hundar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Här är det också vanligt med hundar utan koppel, vilket jag ÄLSKAR, i de flesta fallen. Tycker som #23 att hundarna beter sig mycket bättre lösa. De känner inte samma spänning och restriktioner och är mycket bättre mot varandra utan koppel. Är också bra på att läsa hundar och ser jag en främmande hund som kommer fram till oss och inte är aggressiv släpper jag bara Simba så de kan hälsa naturligt. Skulle en hund komma fram som verkar aggressiv försvarar jag såklart min hund, men detta har alltså aldrig hänt. De som har aggressiva (osäkra, osv.) hundar har dem aldrig lösa vad jag har märkt.
Har man sin hund lös och låter den springa fram till folk så har man ingen rätt att klaga. Vill man inte att hunden ska bli skadad så håller man ordning på den punkt!