Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 786 ggr
Calcifer
0

Upp i vikt med torrfoder?

Frågar för en kompis räkning då jag kan ingenting om hundmat. :P

Hon har en hund som behöver upp lite i hullet, men som inte är undernärd eller så. Äter torrfoder och ska fortsätta med det (lång historia, men det är inte viktigt här jag förmedlar bara själva frågan) men min kompis vet inte vilken sort som är bäst. Pris spelar ingen roll.

Så ja, ni får gärna hjälpa mig så jag kan hjälpa henne. :P

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

labradoodle
0

Min lade på sig ordentligt när jag bytte från Acana till färskfoder. Han får mest VOM Active med lax.

Omöjligt att på förhand veta vilken mängd som är lagom dock. Rekommendationerna är ju ett bra riktmärke, men skulle han få så mycket som de rekommenderar så skulle han bli en riktig tjockis. Man får testa sig fram.

Kanonfoder är det i alla fall! Har fått en riktit pigg och matglad hund med frisk mage.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Joyous
0

Min malinois har ökat från 18 kg till 20 sen jag började ge High-energy professional. Det är framförallt det faktum att hon håller vikten som gör att jag är nöjd. Hon är dessutom fin i mage och päls!

Lon@
0

Vad äter hunden nu?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Calcifer
0

#1 #2 Tack, ska framföra tipsen!

#3 Inte det bästa torrfodret, min vän är inte online just nu så kan inte fråga men kan göra det så fort hon loggar in. ^^

Hiro
0

Ska hunden gå upp i foder så kan man först pröva på att helt enkelt öka mängden eller så kan man byta till ett högenergi foder men då får man vara försiktig med magen då de fodren ofta innehåller mycket fett som kan krascha magar på vinthundar och settrar mfl

Rebornlady
0

Min vuxna hund äter Doggy proffesional valpfoder.

[Forest]
0

Eftersom hon vill ge torrfoder så skulle jag tipsa om acana det är skapligt foder för mycket bra pris. Här äter även kräsna hundarna acana med god aptit :) Taste of the wild är även ett foder som våra har ätit, samt orijen även dessa anser jag skapligt foder. Det beror helt vad hunden gillar att äta, äter den idag mindre bra foder så skulle jag rek att man byter så det är mer kött än spannmål som det är i de billigare fodersorterna. 

6 varför ge valpfoder till vuxen hund?  Det fodret är mycket kolhydrater i vet du vad kolhydrater kommer i från i doggy är det veta och ris? 41 % av det fodret är kolhydrater så antar det är 31% spannmål och 10 % ris 🤔

Calcifer
0

För allt vidare!

Lon@
0

#7, OT men ris är ett spannmål… 😎 (Även om jag antar att du mer syftade på vete/korn/majs som väl är de vanligaste spannmålen förutom ris i hundfoder 🙂)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Rebornlady
0

Det var veterinären som föreslog det.

Allumania
0

Tänker inte tipsa ngra foder. Men jag skulle tänka mig att söka ett foder som har mycket fett och protein. Själv äger jag jakthundar och klöper foder som har Protein 28-35% Fett 20-30%. Det handlar om hundar som jagar 20-50km 3-4gngr i veckan. Plus laxolja… Det är individuellt med alla hundar. Dessutom ger jag fett kött ibland typ lax eller maletkött, vad jag råkar finna i butiken.

[Forest]
0

9 Det var ingen nyhet för mig, men doggy tar upp det som separat står spannmål och ris 10% 😉

10 Skulle byta foder till ett bättre foder, veterinärer har sällan kunskaper i foder men bra på mycket annat ;)

[Endless21]
0

Det finns några bra fodersorter, några exempel är: Orijen Acana James wellbelowed Taste of the wild Standardt Ziwi peak Vill man ha ett foder med högt köttinnheåll så är orijen och Ziwi peak ett bra val, själv föredrar jag foder med lite mindre proteiner i. #10 Doggy är bland de sämre fodren på marknaden, nog finns det bättre foder en veterinär kan föreslå kan man ju tycka. Men som forest skrev så har de ingen stor kunskap när det kommer till foder tyvärr.

Agda
0

Purizon innehåller mycket fett och protein, så det är bra om man vill få hunden att gå upp i vikt. Våra tre hundar äter detta nu, de får ungefär halva mängden som rekommenderas på foderpåsen. Och de håller sig i bra hull av det.

Purizon finns på zooplus.se

JoannaLi
1

#14 Rekommenderar Purizons Lamb and Salmon! Jättefint foder, och mycket fett och protein, så även Arrak äter halva rekommendationen från påsen :D 

(rekommenderar tyvärr inte Black Angus and Turkey, eller så fick vi bara en dålig påse :/ Men tycker mycket om märket!)