Tonsillit? Eller annat?
Sedan igår har Simba hickat, hostat och liksom harklat sig mycket. Han såg igår ut som han försökte spy ett ganska långt tag så jag lät honom komma ut i trädgården. Då började han ösa i sig gräs och kunde sedan kräkas. Hickan och harklingarna har dock inte upphört utan de kommer då och då - och speciellt när han äter. Vi har försökt kolla ner i halsen utifall något satt fast, men kunde inte se något och vi kan tyvärr inte hålla munnen öppen länge nog för att se om halsmandlarna är svullna.
Han är inte lika glad som han brukar utan är snarare trött och hängig. Han ligger mycket och sover och då hör man de där ljuden ibland. Han är inte helt slö och slapp men definitivt mer än vanligt. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker också han känns lite varmare. Har tyvärr inte skaffat termometer än (men det gör vi efter detta). Han har kvar sin aptit men kan inte äta utan att låta som han sätter allt i halsen med alla konstiga ljud. :/
Vi åker in till veterinären vid 13-tiden, så tro inte att jag bara sitter hemma och spekulerar! Tänkte bara om någon känner igen symptomen och vet vad det kan tänkas vara. 🤓
Det är inte kennelhosta då? Om det ev skulle vara det så se till att inte ta in honom i besöksrummet hos vetten så han smittar andra :)
Tänkte också lite på kennelhosta, men kan ju vara tonsillit eller något annat. Får se vad du får för svar hos veterinären. Håller tummarna att det går bra!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Såg era svar först nu!
Veterinären kunde tyvärr inte öppna hans mun (han verkligen hatar det) så hon kände på halsmandlarna utifrån och tyckte inte de verkade svullna. Hon tog tempen på honom som låg på 38,7, vägde honom: 4,2 kg (han har gått ner 100 gram sedan sist men har också fällt mycket). Hon lyssnade på hans lungor som lät fint och gav honom en spruta som ska vara lugnande för irriterade halsar. Hon sa att även om det inte var typiska symptom kunde det vara hjärtat som spökar. Han har nämligen ett medfött hjärtfel.
Sprutan skulle hålla i 5 dagar men har inte symptomen försvunnit fredag skulle vi bara komma in då för undersökning av hjärtat. Kanske är det dags att börja medicinera felet, sa hon… Håller tummarna att det inte är något allvarligt!
Fy, vad jobbigt :-(. Jag, som dock INTE är veterinär, tycker att det låter lite skumt att hjärtbesvären skulle komma så abrupt och med de symtomen. Nu har jag ju inte sett din hund eller hört när den låter/hostar/hickar men rent spontant tänkte jag på att något fastnat i andningsvägarna; nosen, svalget eller halsen? Alternativt just kennelhosta eller tonsillit. Givetvis ska du lyssna på veterinären men nja, jag är tveksam och hoppas förstås för din och hundens skull att det inte är hjärtat
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#4 Han verkar faktiskt mycket bättre redan. Han är piggare, gladare och låter inte alls lika mycket (hör bara lite grann någon gång om dagen istället för 3-4 gånger i timmen). Så sprutan verkar ha funkat i alla fall! 👍 Eller om det var något som satt och irriterade i halsen så är det i princip borta nu.
Det borde inte vara hjärtat då, men om det är det så ska det i alla fall vara ett litet hjärtfel som ska gå att medicinera. Men vi håller tummarna att det går helt över snart. 🙂 Skönt att det inte var tonsillit i alla fall.
Ah, vad bra! Hoppas att han blir helt ok nu då :-)!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Får jag fråga varför inte hunden fick lugnande ? Det brukar vara svårt att se ner på tonsillerna även om hunden öppnar munnen😉 Dom jag tidigare haft med misstänkt tonsillit har sederats.
#7 Vet faktiskt inte, kanske för han har fått det så många gånger de senaste månaderna och han är gammal och har ett medfött hjärtfel så det kanske inte är bra att ge lugnande så mycket…? Bara en gissning dock. Jag tvivlar inte alls på vår veterinär, hon är fantastisk. Litar på att hon kunde känna halsmandlarna utanpå halsen om hon nu sa det. 🙂