Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3717 ggr
The_pearl
0

Omplaceringshund

Hej! Jag och min sambo har i ett år pratat om att skaffa hund. Jag har varit uppvuxen med hund sen i tonåren nån gång, har alltid haft hundar runt mig i jobb och dylikt. Jag anser mig ha pondus och har bra hand med hundarna. Vi har kollat på omplacering från hundar utan hem, vi har sett ut 3 favoriter, där vi gått in via den ras vi vill ha och sen läst oss till vad som passar oss i personlighet. De hundar vi satt som favoriter, som vi vill adoptera en av dom, står bra saker om dom. Vårt förstahandsval är en väldigt godhjärtad amstaffkille, vältränad och lyhörd. Tycker om den träning jag tänkt mig med en hund. Hundar utan hem ringer och totalt pratar ner mig. De tror inte att jag aktiverar hunden tillräckligt och allt vad det nu var. Jag blev otroligt arg och ledsen när hon betedde sig så. Hon ansåg mig inte ha erfarenhet iheller. Mina anhöriga förstår ingenting, de menar på att vi om några är såna som ska ha hund. Och vi har inte tagit oss vatten över huvudet. Hur i helsike kan man få någon att lyssna och ändra uppfattning? Hon sa även att vi borde satsa på en mindre hund, lättare hund till att börja med. Och att de hade vissa hundar som var bättre. Bl.a. en rottisblandning. Jag blir förbryllad och tänker "på vilket sätt skulle en rottweilerblandning vara en enklare och bättre hund i jämförelse med en amstaff". Det är i princip samma sorts envishet, egenhet osv. Problematiken som kan uppstå osv. Jag e jäkligt bitter. När man planerat i ett år för hund, man har köpt böcker bara för att läsa på så man inte missat något sen innan. Kollat olika sidor, rasinfo, forum etc, etc. Så blir man totaldissad och dumförklarad. Jag hade aldrig hört av mig om de hundraserna, eller om en hundadoption om jag inte var redo för det! Jag är inne på att skita i det nu, jag vill inte alls. Och eftersom jag och min sambo tittat på denna hunden så länge, så tänkte jag överraska honom med denna hunden. Att vi plötsligt en dag skulle åka ett ärende, alltså för att hämta hem vår nya familjemedlem. Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att berätta för min sambo, då jag var både ledsen och arg. Kränkt. Någon som omplacerat hund från liknande ställen och har liknande eller andra erfarenheter? Vi har valt hundar utan hem då vi vill stötta de för det jobb dom gör. Och att hundarna är kontrollerade osv innan adoption.

Changrila
3

Jag är inte överdrivet förvånad tyvärr då jag har hört negativa saker om flertalet stora omplaceringsorganisationer och liknande (bland annat hundar utan hem). De som haft negativa saker att säga är ofta de mest hundvana av mina vänner som varit i kontakt med dem, de positiva har varit de mer okunniga som gärna är lite för okritiska till annat hundfolk.

Min egna omplacering är en hund som från början kommer från en riktigt seriös och bra uppfödare här i Sverige. Hennes förra ägare visade sig vara… lite speciell och hon kunde inte ta hand om sin hund på ett bra sätt. Den hunden var helt perfekt för mig och skulle jag leta omplacering igen, då skulle jag helt klart kolla efter hundar från seriösa uppfödare som omplaceras pga ändrad familjesituation eller liknande. Då kan jag få en omplacering som verkligen behöver nytt hem, samtidigt som jag är närmare att stödja den seriösa aveln istället för den oseriösa.

Där kan jag ju även kolla upp hunden själv, kolla hälsoundersökningar och mentalitetsbeskrivningar m.m. på internet och är säljaren bara seriös så kan jag ha hunden på prov ett litet tag innan köp för att se så att det verkligen fungerar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
2

Ska jag vara helt ärlig har jag inte hört ett enda bra ord om hundar utan hem. Jag rekommenderar hittehund ist, vet själv folk som omplacerat där (bla min gamla hund) som är jättenöjda. Hundstallet verkar också vara riktigt bra. Lycka till med hundletandet!

(btw så har jag hört skräckexempel om sjuka hundar som anlänt till sverige just från hundar utan hem…)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mysisa
3

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte hört ett gott ord om någon av alla dessa omplacerings organisationer . Eller jo, av den typen av människor som kan para sin tik med icke noga utvald hane för att hon VILL bli mamma. Eller dom här som köper en hund ifrån bakluckan på ICAs parkering och sen blir förvånade när det visar sig vara en smuggelhund dom köpt som måste avlivas då den kan ha alla möjliga sjukdommar. Eller såna personer som kan tänka sig att köpa en fralla i från personer som J.R då det går så mycket snabbare och enklare än att faktiskt leta reda på en uppfödare själv och betala fullpris för hunden. Strunt samma att hunden inte har nån stamtavla och att allt pekar på att den kommer från en puppymill i Tjeckien, där är ju billig och söt. Såna som tror att det går att kastrera bort olika beteenden och sen står handfallna när hunden blir värre efter kastreringen brukar också gilla dessa organisationer. Mao inte den typen av människor jag skulle lyssna på för att göra ett välgrundat hundköp. Är det just amstaff ni är ute efter? Ser jätte många fina trevliga bullhundar på Facebook i olika hundgrupper som behöver nya hem nästan dagligen. De flesta är visserligen blandisar. Mitt tips är att försöka hitta en hund privat istället , lycka till

minavitas.wix.com/kennel

The_pearl
1

Wow, tack för svar. Jag har fått ett litet uppvaknande här känner jag! Jag har alltid tänkt att det är lättare att bli lurad av privatperson. Då kan jag sluta med att lägga ner den tiden på dom här omplaceringssidorna då. Vi kollar på blocket varje vecka efter hundar som vill ha nya hem. Idag hittade jag en amstafftik, med lite problematik osv i olika situationer. Jag känner direkt hur de ägarna som har tiken, har misslyckats i sin roll. Hunden speglar otroligt mycket osäkerhet i de problemen som de beskriver. Ska kolla på fb-grupper också, har ni tips på några bra? Vi är inne på bullhundar då det är något vi velat ha. Jag älskar bullterriern, hela dens personlighet, utseendet är jag också förälskad i! Min sambo vill ha värstinghundar men det får han inte för mig. Hundar som ser direkt elaka ut liksom. Jag vill inte att människor ska bli rädda för mig och min hund. Vi vill ha en hund som man får lite respekt för. Vi flyttar till hus i oktober som ligger litte udda till, alltså lätt för obehöriga att ta sig dit och röja runt. Därför vill vi ha en hund som ser respektingivande ut. Sen att den springer skällande dit av ren lycka och vill pussa ihjäl den som kommer, det är ju en helt annan femma ;)

fridarebecka
0

Skit i hundar utan hem! Jag tycker ofta att det finns amstaffs och amstaffblandningar på blocket, ni kommer nog att hitta en bra hund där :) Ett tips, om du inte redan har appen, är att ladda ner den och skapa en bevakning på hundar i de län du kan tänka dig att hämta hund i :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Mysisa
0

#4 Givetvis kan man bli lurad av en privatperson alla är tyvärr inte ärliga men vet man vad man har för skyldigheter och rättigheter samt lite sunt förnuft så märker man vem som bara vill hitta det bästa hemmet till sin älskade hund. Många av dessa organisationer skriver in i kontraktet att man inte får sälja vidare eller avliva hunden hunden utan den ska ges tillbaka till organisationen så att den kan säljas igen, många hundar som haft hur många hem som helst tack vare det. Hundar som skulle må bäst i hundbilden pga dåligt psyke eller sjukdom behandlas som slit och släng varor. Folk som använt sitt sunda förnuft och avlivat en sjuk hund har fått ett hat drev efter sig och kallas för mördare och diverse andra otrevligheter, hängs ut med namn m.m så att dom aldrig mer ska kunna skaffa en hund. Tyvärr kan jag inte ge tips på vilka grupper jag sett många hundar av den typ ni söker då jag är med i så oerhört många grupper och jag har helt ärligt ingen koll på vilka annonser som är i vilken grupp. Men du verkar ha drivet i dig att vilja göra rätt och söker tills du hittar den perfekta hunden så jag litar på att du kan söka rätt på en bra grupp själv.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2

Skulle inte ta hem en hund från ett annat land OM det inte rör sig om extremt bra stam och möjligen att utöka med nytt blod. Det svenska hundar som söker nya hem antingen via privata ägare eller uppfödare. Det finns även hundstallet och flera till som har hundar i behov av nya hem.  Jag skulle helt klart fundera på vad man är ute efter, vill ni ha en renrasig så brukar det finnas antingen via rasidan eller fb-rasidor som annonserar ut hundar som letar nya hem. 

Har annars inte hört mycket bra om hundar utan hem heller därav hade jag inte skaffat en hund via dom.

hemul
0

Ja, jag har ju suttit och kollat uppfödare ett bra tag nu iom att jag ska skaffa valp och söker rätt ras för mig. Det är inte helt ovanligt att uppfödare hjälper till att omplacera hundar som köparna inte vill/kan ha kvar, sett flera notiser om det. Så mitt tipps är kolla amstaffkennlar och kontakta rasklubben också.

Changrila
1

#4, har du kollat på hundstallet? De får ofta in hundar av den typ du beskriver och verkar i mina ögon vara en av de mest seriösa omplaceringsorganisationerna. Här ser du en del av de hundar de har för omplacering just nu http://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering/

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

The_pearl
0

Tack för fantastiska svar! #9 Ska absolut kolla hundstallet, har för mig att jag kollat de innan, men gör det gärna igen! 😊 #6 usch! Hemska dom är som håller på så. Människor med hjärta borde inte bete sig på det viset. Vad som är bäst för hunden går först! Ändå tänker man att de som håller på med hundar som verksamhet, att de borde veta, vara ärliga och göra det som är bäst. Men det är lätt att vara stora företag och köra sina egna race verkar det som. En privatperson som går emot blir genast väldigt liten. #5 ja klart man kan, det har helt fallit ur skallen verkar det som, jag ska genast göra det! 😊 Spca sweden har också omplacering, från polisen och andra myndigheter som behöver nya hem. Ska kontakta de också. Hoppas allt landar där det ska i varje fall! 👍

Ravynsfair
0

Usch så tråkigt, jag känner ingen som tagit sig an hund från just hundar utan hem så jag har ingen "erfarenhet" från dem. 

Min egna hund är en omplaceringshund från Second chanse omplaceringshem (hemsida har du HÄR men rekommenderar att kolla på fb istället) här i Sverige, närmare bestämt Markaryd men de har hundar i jourhem lite överallt i landet. 

Fick göra intresseanmälan på deras sajt och fylla i ett rejält tilltagen blankett om mig själv, tidigare erfarenheter, framtidsplaner osv, mesta som kan komma upp i livet med hund. 
Fick även ange tre referenser som helst inte ska vara vän/familj. 
Gjorde ett par intervjuer och sedan vänta på svar. 
Uppfattade dem som riktigt seriösa och trevliga, jag är inte rädd för att fråga om saker. 

De har olika former av hundar med olika form av bakgrunder. 
Har själv idag kontakt med både tidigare jourhem och själva omplaceringshemmet där jag hämtade honom 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

The_pearl
0

#12 Ja, fast det som är med hundar utan hem, är att de tar hundar från irland, och de säger i varje fall att de vaccinerar och gör allt som behövs för att få hit friska hundar. Det tror man ju givetvis på. Jag tror inte på dom nu mer, men ändå.