Hund genom ringar av eld
Sitter och tittar på "Hundar på jobb" på kanal 5 play, säsong 1 avsnitt 7, 32 min in i avsnittet tvingar dom en vovve att hoppa genom två ringar som de har satt eld på! Seriöst!?! Hunden hade precis fått lära sig att ta sig genom ringarna "vanligt". Överreagerar jag?
Var hunden rädd då? Tvingade de den?
Dom försökte men hunden ville inte. Sen så blockerade dom "flyktvägarna" och då hoppade hunden igenom
Jag gillar inte sådant, det är ju inte etiskt rätt att göra så 😕
jag har hoppat "hästhinder" med hund, alltså ett hinder för hästar på lägre höjd där hunden kan springa runt och under på båda sidor, och då lekt apport så hunden får hoppa om den vill och springa någon annan väg om den vill, men att tvinga ett djur att hoppa tycker jag inte är okej… Jag tycker det är viktigt att alltid lämna andra utvägar till sånt som inte är ett måste ( klippa klorna är ett måste, då finns det bara en utväg, att hoppa är inget måste, då lämnas flera utvägar). Men nej, det är inte okej att tvinga ett djur att göra något sådant, dessa människor borde få prova på samma sak själv och känna hur det känns att bli tvingade till nåt..
Tycker inte alls att du överreagerar. Jag tycker att det är hemskt oavsett om hunden vart tvingad eller inte(självklart 1000 ggr värre om den blev tvingad). Människor är hemska som utsätter ett djur för den faran som eld kan innebära, för att de själva ska tjäna pengar. Och människor är hemska som utsätter hunden för den psykiska "misshandeln" att tvinga dom att hoppa genom en ring av eld trots att de antagligen förstår att eld är något man ska akta sig för. Alla hundar jag har träffat i mitt liv har iallafall förstått att eld är något man ska ha respekt/akta sig för. Har svårt att tro att cirkushundar(och liknande) är totalt orädda och alltid varit det. Jag skäms över hur korkade och själviska (vissa) människor är. Jag har inte sett programmet, utan detta är bara min spontana reaktion på det ts skriver.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kändes inte alls okej. Hunden var en "terapi" hund eller något för barn, så dom gjorde denna övningen för att barnen skulle känna att dom lyckas med någonting. -Grattis! Du lyckades få genom hunden utan att den brann upp!*ironi*