Klippa kor , rena he*vetet. Tips ?
Sina får panik när man ens rör vid hennes klor & hon vet att saxen ska fram , såg på "Mannen som talar med hundar" tror det var förra programmet , om en hund som hade vet. skräck.
Då sa han att man ska hålla kvar dom trots att dom blir panikslagna , för att dom inte ska "vinna".
Vi har lyckats klippa hennes klor EN gång ordentligt. Och en gång en i taget när hon sov , låter hemskt men var enda sättet och hon märkte inte det så , sen när hon badade fick jag ta någon . Men då vi fick ta alla samtidigt fick både jag o min sambo ha henne i soffan och tvinga henne till det, sånt gör ont i hjärtat på mig.
Hon blir inte aggresiv alls , försöker inte hugga eller något sånt utan hon blir helt panikslagen , rycker tillbaka tassarna och det gör det tio gånger svårare att klippa ordentligt .
Vi pratade om vetrinär , att fixa klippkort som dom har , men så såg vi det programmet så tänkte vi testa hans metod .
MEN frågan återstår , hur ska vi göra detta , några tips?
Jag har alltid tränat mina hundar från att de har varit små att de ska ligga ner när jag klipper. Från början var det bara att hålla fast och "tvinga". Men man måste göra det på ett självsäkert sätt, är man själv rädd så blir hunden automatiskt det. Man ska se till att inte göra det till nån stor grej för det är ju faktiskt inte farligt :)
Jag tycker att ni ska sätta er på golvet och hålla fast vovven på det sättet ni vill att hon ska ligga när ni klipper. Ta inte fram klotången de första gångerna utan träna bara på att hålla fast henne, gosa en massa och så. Sen kan ni göra så att en håller och gosar medans den andra lugnt klipper en klo åt gången. Ge mkt belöning och gör det hela till en rolig grej där hon får mysa och äta godis. ;)
Men som sagt, det viktigaste är att ni inte uppför er konstigt och är rädda för då kommer hon att snappa upp det.

Jo vi ger henne massa belöning men det verkar vara rena skräckupplevelsen för henne . Sen är Sina så stark så det är extremt svårt att få henne att vara stilla , men ska testa det , för det hade underlättat om man själv kan klippa hennes klor och inte behöva åka till en vetrinär varje gång !
Tack så mycket :)

Min tik som jag tog som omplaserings hund gjorde lika dant.
och gör faktist fortfarande..
Hon kämpar för livet,å skriker som en stucken gris..
Men jag håller kvar henne,klipper alla klor trots skrik.. å sen får hon godis.. ;)
Hon har hållit på så sen jag fick henne å de är en del år sedan.. å jag ant att hon kommer fortsätta med detta tills hon dör..

Man får nöta och nöta kan jag tänka mig , men hennes ryckande gör det svårare eftersom hon inte är stilla vågar man inte klippa för långt in ifall man tar pulpan och då blir hon säkerligen 100 gånger värre ! men man får ju inte ge sig 

Ge dig inte.. gosa å godis ;) Å håll i henne,släpp henne inte trotts hon kämpar.. Skiva gärna klorna.. då känner dom mindre.. iaf min tik… ;)
Lycka till ;) Å ha gott om tålamod..

Min hund är också superjobbig. Men jag är så envis och bestämd. Ge er inte under kloklippningen. För då vet hunden exakt hur den ska göra för att slippa. Fast min hund testar hela tiden om hon kan slippa undan.. suck. Hoppas hon blir bätttre snart. haha.. =) Lycka till!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hur gör man när man skivar klorna ?
Jo tålamod har vi med henne , varit olika problem vi stött på med Sina men vi har ju ingen info om hennes bakgrund.
Men det mesta löser sig med tiden och med hjälp från andra med tips och så :)
#7 Klipp liiite åt gången menar hon nog :)

Du skivar.. små små skivor som typ med bröd =) Ist för att ta stora bitar.. så skivar du dig frammåt tills du tycker de räcker ;)
Någon som förstog något=)

hehe okej , då fattar jag , jag brukar försöka "skiva" men sen tar jag en liten bit så får det räcka, just för hon har mega långa klor så har jga fått ta en bit , det har fått duga för hon river ju upp alla när hon leker o gosar i sängen eller ska väcka en :P
Haha, förlåt.. tyckte de var så kul bara. Jag fick en småchock när de stod "klippa KOR":P hihi..
Men aa, jag har inte läst vad dem andra skrivit nu.. Men mitt tips är att ha henne på sidan och lugna henne .. Ta fram kloklippen och låt henne lukta på den och kanske bita lite i den för att känna efter.. När hon vet att den faktist inte är farlig i sig så kan du försöka med en klo. När du klippt en klo ger du godis, alltså är att klippa klor någor gott:) Så fortsätter du så.. och tillslut förstår hon nog som sagt att de inte är så farligt som de låter.
Var inte puttignuttig i mot henne, alltså gulla inte.. för då blir hon bara mer nervös och tror att de faktist är nått att vara rädd för. :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
herre min jesus denna "mannen som talar med hundar alltså!!!", jag blir rådlös när jag hör vad han har gjort,du kommer aldrig att kunna klippa klorna i lugn och ro om du tvingar den "håller fast" och det är väl inte det man vill uppnå heller hoppas jag,lägg klotången på ett synligt ställe ett par dagar, och varje gång hunden närmar sig så beröm, och precis som lis var inne på….klipp en klo och ge godis…i ett sådan läge är det helt okey att hunden får godis efter varje klo, för det ger sig med tiden….det handlar inte om vem som bestämmer här utan att hunden är rädd!,i stället för att lägga hunden så sätt den ner eller till och med låt den stå, försök att inte ha ögonkontakt men prata och beröm hela tiden…det kommer ta lite tid nu eftersom ni redan har hållt fast en gång…men skam den som ger sig….lycka till.

:O :O :O KLIPPER DU KOR?! :O :D
Om hunden är livrädd och får panik så ska du absolut inte tvinga henne genom att hålla fast henne. Visst, då kanske det går att klippa henne, men du blir ju inte av med hennes rädsla. Hon kommer fortfarande vara lika rädd, om inte räddare.
Jag skulle köra på samma metod som #13 beskriver. Lugnt och i hundens egen takt låta henne vänja sig vid tången och klippandet.
Har själv en hund som inte haft det så bra och varit rädd för olika saker, jag har aldrig tvingat honom att utsätta sig för det han varit rädd för utan uppmuntrat honom till att utsätta sig för det och försöka förstå att det inte är farligt. Det har funkat utmärkt för oss.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Är Sina rädd om tassarna även då ni inte ska klippa typ om man tränar vackertass eller liknande då man bara håller i tassen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag är ny här. Det första jag läste var att klippa kor. Jag håller faktiskt med. Det är ett elände att klippa KOR. Det gör vi ett par gånger om året. Men klippa klor är också krångligt. Jag förstår dej.
hej maxx och välkommen ;-),klippa klor är alltid krångligt till en början med en valp… men i det här läget handlar det om ren och skär rädsla och den får man lov att ha tålamod med för att övervinna…
haha jag har faktiskt aldrig hört att man klipper kor :-)))
#18 Det är många som skrattar faktiskt. Vi hade några från jordbruks linjen här och hjälpte oss. Kossorna hade alla möjliga mönster sedan. Så där som man klipper ponnisar. Dom blev jätte söta.

Vi har haft problem med Skorpan sedan hon var valp och kom hem till oss hon skrek och rykte bort tassarna, jag har gjort allt klippt och gett godis ja allt ni föreslagit här uppe….nu mer lägger vi uppe henne helt enkelt utan att göra någon affär av det. Säger inte ett ord utan klipper rakt upp och ner utan ett ord förrens vi är klar då får hon berömm och godis…inte ett ljud hon säger och inte ett ryck =)

Vi gör olika med alla våra 7 hundar. Vi har ett litet bord vi alltid har dem på när vi klipepr klor, gör rent öron, tvättar sår od. Tar även upp dem på bordet ibland ändå, och ger godis. När det kommer folk hit hoppar de själva upp på bordet (man ser även bättre ut genom fönstret därifrån) eller ligger på det bara ändå.
Några av dem fungerar det bäst att de får ligga ner, dock utan att vi håller fast. De flesta vill hellre stå, så känner de sig säkrare och inte alls lika tvingade. Nån går det bäst om man håller i famnen. Det fungerar ju bra på små hundar och valpar, men går även på stora. Jag klipper, och Krister håller. Freja klipper vi bak på först, då står hon upp. För framfötterna lufter Krister upp framdelen, och håller henne mot sin kropp. Det blir som en "kram" och hon tycker att det är helt OK.
En gois mellan varje fot till de flesta, och som tidigare nämnt, så skivar jag av bit för bit till jag närmar mig pulpan.
Klipper vi sällan tycker de rädda att det är läskigt. Klipper vi varje vecka går det bättre och bättre.
Försök att kippa nä'r hon är trött och nöjd. Gör någon form av ritaul kring det, utan att gör adte läskigt. Kanske ta fram en filt att hålla till på, klotången, en bur med extra gott godis. Låt henne bara få godis och mys flörst, klipp en klo och ge godis. men beröm inte när ni är klara i övrigt, eller ömka/trösta, för då blir det läskigare för henne.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

haha , såg inte försen nu att det stod KLIPPA KOR , haha aldrig testat det ;) Att torka tassarna eller "vacker tass" är ingen fara, men sitter man i soffan o börjar ta henne i tassarna kan hon rycka tillbaka med dom , men jag försöker ta lite försiktigt i klorna med händerna så hon förstår att det inte är farlig.
Klotången är hon inte rädd för , visar alltid den för henne & hon slickar & nosar på den , men sen när man ska klippa dom blir hon helt galen , vi har ju haft henne sedan i Augusti , då var hon 1½ år . När vi fick henne hade förra ägaren inte klippt klorna på 2 månader, så det är ju ett problem sedan länge men jag försöker vänja henne vid tanken nu .
Min åsikt om "mannen som kan tala med hundar" är att han är bra med det mesta , men visst allt är inte ok , men han är ju den han är för sin kunskap och hundarna blir ju bättre , så helt fel gör han ju inte. Jag tycker inte heller om att försöka tvinga henne men vi har fått göra det och hon lugnade sig ganska rejält för hon fick sitta & slicka mig i huvudet.
Hade en tänke att släppa henne så hon får springa sig matt och försöka efter , då är hon inte lika motarbetande.
Hades är ganska duktig. Pojkvännen sitter på golvet och håller liggandes Hades. Jag klipper.
Ibland försöker han komma loss, men jag klipper så snabbt så det brukar inte vara ngt problem. Sedan får han en godis direkt efter :)
Ja, de är så jag gjort med ecko iaf, sen han var liten fjutt valp..Bara tagit de lungt,låtit honom bekanta sig med allt och fått godis.. Han har vart skit duktig hela tiden.. jag behöver bara säga åt honom att ligga, eller så får han t om stå.. Han står där så fint så:) Och inte tvingar jag honom till något.. då blir han bara ännu mer osäker.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Min syster tränade sin gråhund dagligen när den var valp bara genom att låssas att hon klippde hundens klor. Hunden stod upp, hon lyfte upp en tass och tog klotången, knippsade med den lite i närheten av tassen så att hunden trodde att den blev klippt, sen berömde hon. Därefter varvade hon låssasövning med riktigt kloklippande, och tillslut fattade inte hunden att han faktiskt fick klorna klippta.
Mycket smart metod som inte alls gjorde hunden rädd. Något som var praktiskt när hunden senare gjorde illa tassen, coh behövde daglig vård av tassen, då var det inget problem att i lung och ro pyssla med tassen.

Att klippa klorna på Jack är som att gå en 12 ronders match med mike tyson..

En liten fråga till er andra med draghundar:
Min familj har många dragisar och ett genomgående tema för dessa är att de är väldigt rädda om sina tassar. Antagligen av den anlednignen att hela tassar är jätteviktigt för dragisar när de ska ut på drag i snön. hur som helst har nästan alla våra dragisar alltid hatat att man tar i deras tassar, om så bara för att kolla dem, eller ta i dem med handen. Att klippa klorna är en kamp många gånger som kräver övning för att utföra utan att hunden tror man ska klippa benet av dem.
Ni med polarhundsdragisar, typ husky och malamutar tex, upplever ni samma rädsla hos era dragisar och deras tassar? (förstår att det självklart finns duktiga orädda dragisar åxå)

#26 Du är redo för duschen efteråt då *ASG*

Jo, rädda om tassarna är de. Håller med. Tycker vidare att de som ändå är så signalkänsliga tar det ännu sämre om man tvingar dem att ligga. Får de stå upp på bordet, maken håller i och avleder (med gos, godis, blås i örat ed) så går det bättre. Bäst går det om vi gör det ofta.
Att köra på en sjö vintertid nöter ju annars ner klorna bra ändå…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
När min unghund kom till mig som valp så skrek han som en stucken gris när jag skulle klippa klorna på honom i början. Men jag höll fast hans tass och klippte iallafall, och efteråt fick han godis och beröm. Klippte lite och ofta och efter ett tag insåg han att det ej var farligt. Numera går det hur lätt som helst. Mina andra hundar har det gått lätt att klippa klorna på redan från början.