Hämta hem en hund
Ja idag har den stora dagen kommit.
Om ca 40min ska min 3timmars färd börja då jag ska åka och kolla på en dalmatinertik på 1år. Känns allt bra så får hon följa med hem!
Jag börjar bli nervös, varför vet jag inte, men troligtvis för att jag ska utöka min familj från mig och illern, till en hund oxå =)
Har ni några bra tips på vad jag bör tänka på när hon har kommit hem?

att inte börja stoja direkt med familj och vänner när hon har kommit hem. Vänta ett par dagar innan.
Nu är vi hemma och har varit hemma i några timmar.
När vi kom dit, möttes vi av en skällande och morrande väldigt rädd hund. Hon sprang med svansen mellan benen och ville inte alls hälsa, men det är typsikt dalmatinerbeteende om jag har förstått det hela rätt?
Gick ut på promenad för att se hur hon beteende sig utomhus, är stor skillnad på henne när hon är lös och när hon är kopplad, när hon är kopplad är ingenting läskigt och allt och alla ska hälsas på (utan på mig som köpare).. Men men med rätt träning ska det nog bli en vettig hund av henne med =)
Helt renrasig är hon inte, utan hon har några få % bordercollie i sig oxå, men verkar inte vara speciellt "vallig" av sig av det lilla jag har sätt.
Skrev på ett kontrakt och sen var det dax att åka tillbaka till Jönköping med henne.
Hela bilresan gick jättebra, hon låg nere på golvet i baksätet och jag satt där med henne, pratade lugnt och klappade henne lite och lät henne nosa på mig.
Efter 3timmar var vi hemma. Det är läskigt att gå ur bilen, det är läskigt att gå in genom dörren, det är läskigt att åka hiss, höra ljudet av mat som hälls upp.. allt är läskigt.
Men lät henne strosa omkring en massa och lukta in sig, gick ut på en kort promenad. Och nu verkar hon ha börjat slappna av ganska mkt, svansen är inte mellan benen, man får röra henne utan att hon ryggar undan och hon har ätit lite mat =)
Att presentera illern för henne har jag inte gjort än, utan tänker nog vänta med det tills imorn då hon fått anpassa sig lite mer.
Kommer bilder på henne senare :)
Brukar man inte försöka träffa och umgås med hunden några gånger innan man tar hem den, om det är en omplacering?
#3 inte alltid, många jag känner har gjort likadant som trådskaparn

Ha i åtanke att det tar upp till 1 år innan en omplacering i den åldern har bott in sig ordentligt med sin nya familj och speciellt när hunden är i en så känslig ålder som din.
#3 Vadå "brukar man inte…"? Det är väl helt upp till köparen. Jag gjorde på exakt samma sätt som trådskaparen och det kan inte ha gått bätte. Jag och Meja klickade direkt när vi träffades och jag kände i mig att det här skulle gå bra:) Skulle jag ha åkt hem utan hund för att "man brukar träffas några gånger"?
Till fridaas: Hoppas det kommer gå bra för dig och dalmatinern!:)
lycka till med hunden och hopps allt går bra för dig och din dalmatiner! ;)
Lycka till med din nya familjemedlem!
Hoppas att hon blir lite mer säker i sig själv.
Och så vill vi se bilder 
#3 bor man nära tror jag att man gör det det är olika men vi åkte 43 mil enkel resa för våran tös det blev kontakt via telefon någa innan jag o hennes fd matte kom bra överens så vi åkte ner titta på henne o pratade lite sen hemåt igen 43 mil tillbaka :D Det är väl som valpköpare man träffas möjligen en gång innan men bor man en bit bort är det oftast bara en o det är då man köper valpen. Man får lita på att hunden får ett bra hem, jag har varje månad minst kontakt med fd ägaren till Chanel oftast 2 gg i mån med kort på henne med oxå.

Lycka till Frida, med den nya familjemedlemmen :)
Hoppas att Banditen ska uppskatta sin nya kompis ;)
#11 Tack så mkt, tror nog att det kommer gå bra. De två fick hälsa på varanda för en liten stund sen, jag höll i diten eftersom jag inte har något som jag kan skärma av med och det gick jättebra, Celine började viffta på svansen och ville leka, första gången som jag ser henne göra det.
Promenaderna går ganska bra, men hissen och ytterdörren är jätteläskig, speciellt eftersom man måste gå över en metalbit som är ganska stor och låter mkt.
Men det ska nog gå och göra "hund" av henne med skulle jag tro =)
åå vad roligt!!! :D lycka till med den lilla tjejen nu :D! och visa bilder
Väldigt söt var hon!
Hoppas allt går bra för er :)

Nej det är absolut inget typiskt Dalmatiner beteende att springa med svansen mellan benen och inte vilja hälsa.
Det är eg. inget typiskt beteende för en hund oavsett ras, såvida hunden inte är rädd. Vilket din var/är.
Nåväl, nu är hon din och hon är verkligen supersöt! Gillar när det är så mkt svart hos Dallisar (även om det inte är önskvärt, men sen är din ju en blandras). Vill gärna se fler bilder av henne och du får uppdatera om hur det gått.
Kommer säkert bli jätte bra.
Lycka till!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Nu har vårat första bakslag kommit, var ute och gick med henne och det kom en bil ganska snabbt och tutade och hade även avgasrörsknallar som de blåste av 3st.. Så nu är vi tillbaka där vi började, hon är rädd för minsta lilla och reagerar för minsta lilla ljud, men vi kämpar vidare 
Maten rör hon inte längre, men antar att hon äter när hon känner sig trygggare och hungrig. Fick tipset att blanda i burkmat i hennes mat så att hon äter, kan det vara något kanske? Eller ska jag vänta ut henne? Hon åt senast för 24timmar sen och då ungefär 3dl torrfoder..

Tycker du ska vänta ut henne med maten.
Hon äter antagligen när hon blir hungrig igen.
Ett tips jag kan ge är att istället för att ge maten i en bunke, gör något kul av det, kasta ut mat på gräsmattan så hon får söka maten, lägg maten i en aktiveringsboll eller sådär. Min systers hundar matvägrade och då testade jag det där och då åt dom maten :)
Ni kanske går förbi en gräsplätt på morgonpromenaden eller runt lunch? Alla vovvar gillar ju inte att äta på morgonen :)
Hon kanske äter för snabbt, för mycket efter att ha matstrejkat eller är stressad =/
åhh så läcker vovve!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lycka till med er nya vackra hund! Kämpa på!

Så gulliga!
Va fiiin Hon är !! :O!!
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Lycka till! Det kommer gå kanon!
Tack så mkt :)
Jodå tror med att det kommer gå bra om hon bara får lite tid på sig.
Idag kom en kompis förbi, samma person som var med och hämtade henne, visst hon sprang och gömde sig, men bakom mina ben denna gången, känns jätteskönt att hon ser mig som en trygghet, eller jag tror att hon gör det iaf. Hon har även legat och sovit med huvuvdet i mitt knä större av tiden idag, då jag inte har orkat göra något pga världens huvuvdvärk..
Tack så mkt :)
Jodå tror med att det kommer gå bra om hon bara får lite tid på sig.
Idag kom en kompis förbi, samma person som var med och hämtade henne, visst hon sprang och gömde sig, men bakom mina ben denna gången, känns jätteskönt att hon ser mig som en trygghet, eller jag tror att hon gör det iaf. Hon har även legat och sovit med huvuvdet i mitt knä större av tiden idag, då jag inte har orkat göra något pga världens huvuvdvärk..
Passar på att lägga in en fråga här oxå, har iofs frågat inne på blandrashundar oxå..
Men jag tänker på det här med godis till henne.. hon är inte speciellt förtjust i de där torra leversnittarna, kanske med all rätt 
Men i vilket fall så fick jag ett paket med "denniskorv" av mormor igår, och jag äter helst inte korv om jag slipper, men det är ju dumt att bara låta det ligga i frysen till ingen nytta.. så kan man ge sån korv till Celine?
Passar på att be om ursäkt för en massa kanske självklara frågor, men hon är min första hund, och alla har varit nybörjare någongång 
#36 korv brukar hundar älska, men ge inte för stora mängder i början då du inte vet hur känslig hon är, låt henne vänja sig. Se till att inte ge korv/köttbullar med för mycket lök och kryddor.
När jag ger korv till min hund så är det träning som gäller, att ge korv på vanliga promenader är "för lyxigt" och även för fett. Vill även att hon verkligen tänder till när det är träning, Så korv används endast här till agility, lydnad och inlärning av nya tricks!
Ett tips på bra godis är annars torkad blodpudding - perfekt för hundpromenaderna till kräsna hundar, smular inte.
Va kul det är när man hittar gamla trådar, fast jag egentligen sökte på något helt annat. Hur som haver så har hon bott här i 6år nu. Och det är så mycket som har hänt och så mycket mer fakta jag har fått om henne. Att hon hade de rädslor hon hade var inte så konstigt, då det kom fram att hon ochalla hennes syskon har bott i hundgård de första 6mån, utan någon som helst miljöträning, sen hade hon bott i 5-6 olika hem med misshandel i sig. Från att ha gått från att vara rädd för i princip allt förutom bilåkning och andra hundar, så är det bara plötsliga ljud gör som skrämmer henne och nya platser gör henne osäker. Det har varit så många bakslag där jag har varit på väg att ge upp flertalet gånger och låta henne somna in, men precis när man tänkt den tanken så kommer ett litet litet framsteg och ett nytt hopp. Idag bor vi tillsammans med min sambo och våra två barn och det har gått över förväntan. Magnus har gjort ett kanonjobb med henne för att hjälpa mig och henne att få upp hennes självförtroende. Idag används hon som stöthund på älg och eftersökshund på vilt och än så länge har hon inte missat något vilt, ett spår har vi fått ta om från början, men det var mitt fel då jag fastnade i granplanteringen. Jag är väldigt glad över att jag hämtade hem henne och inte har gett upp trots alla motgångar och andras fördomar om att man inte kan ta en sån hund som första hund.
Vad roligt att det har gått så bra! Jag fattade att det var en gammal tråd först när jag läste ditt inlägg ovan. Fin hund. Söt bild den med jätterådisen däruppe i början på tråden nånstans. 😉

Otroligt roligt att läsa. Bra jobbat 😊
>>>Malum domesticum<<<