Gamla bilar
Vi (jag och pappa) har förutom hundarna, bilar som intresse och har två stycken jänkare.
Loke är den som oftast brukar få följa med och han tycker det är skitkul!
I min bil som är lite nyare finns bälten monterade och där sitter Loke självklart fast med bilsele men nu när pappa har köpt ny bil så brukar vi åka mer med den och eftersom den är äldre så finns det inga bälten monterade alls.
Än har Loke bara fått åka en liten sväng till affären och pappa vill egentligen inte ha hund i nya bilen så det kanske inte blir något problem alls men tänkte ändå fråga vad ni tycker.
Är det okej att han sitter obältad bak vid kortare turer eller ska vi börja lämna honom hemma? Han gillar ju verkligen det här så känns lite elakt att lämna honom men det är väl det bästa antar jag?

Går det att montera in bälten i bilen? Har för mig att en del gör det i äldre bilar, för att öka säkerheten, även om bilen inte är i originalskick längre.
Jag vet inte riktigt om det skulle funka i den bilen. Dessutom så tror jag inte att pappa vill "förstöra" bilen på det sättet, han vill ha så original som möjligt .
Kan hunden inte sitta fastspänd eller fastspändbur så ska hunden lämnas hemma både för eran säkerhet och hundens säkerhet !
#3 Absolut, det tycker jag också. Jag skulle inte vilja utsätta mina hundar för onödig fara, funderade bara på om det var något man kunde göra så att han får fortsätta va med och ha kul.
Bälteskravet är nog inte till för hundens säkerhet utan för de humana passagerarnas. Men får inte ha lösa föremål i bilen heller. Men vem har inte det? Vid en krock kommer allt farande med enorm kraft och även en liten hund kan orska skador på den den flyger in i nacken på.
Eftersom jag levt större delen av mitt liv utan såna har krav så skulle jag nog ta med hunden i bilen. Men det är jag det. 🙂
Bäst/säkrast vore väl bur eller bälte, men med det sagt så känner jag ingen hundägare som faktiskt använder det. De flesta har hunden i bakluckan eller vid fötterna i framsätet. Väldigt lätt att hålla moralpredikan på Internet men om du känner att det blir roligare för er och hunden och ni kör försiktigt så varför inte?
Man får väga fördelarna mot nackdelarna helt enkelt 🙂
Lämna'n hemma. Vi har haft en Chevelle '66a (i och för sig modifierad till gatbil, men den rullade på landsväg nån gång ibland) och smäller man med så gamla bilar äre inget kul för varken tvåbent eller fyrbent. Att då dessutom ha en fyrbent katapult med sig känns ju bara onödigt.
Dock kan man få böter, rätt rejäla sådana också, om man har hunden lös. Inte för att det är en hund utan för att lasten ska vara säkrad. TS; det går inte att fästa selen i något annat då? Jag vet inte riktigt hur en äkta jänkare ser ut inuti men NÅGOT borde det väl finnas som man kan sätta ett spännband eller liknande i? Och så en rent nyfiken fråga; får man alltså lov att åka obältad själv i en sådan bil eller viftar Farbror Blå med pekfingret om han ser en?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Om jag kan mina veteranbilar rätt. Finns det bälten i bilen ska de användas. Är bilen typbesiktad utan bälten får man köra den i trafik, även om den inte har bälten. Har man monterat in bälten i bilen i efterhand så får man inte köra omkring utan att använda dem.
#9, tack :-)!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#6 moralpredikan ? Har alltid haft mina hundar i bur . Mim bur som är fastspänd ! Nä du så pass ärlig är jag så jag sitter inte med pekfingret bara gör att det ska låta bra ;)
http://lundstromshundar.blogspot.se/2012/12/hunden-som-flog.html?m=1 Läs detta om hunden som flög ut genom bakrutan i en krock! Huva vill inte ens tänka tanken !
#6 Verkar som du känner många oansvariga människor.
Har alltid haft bur eller bälte. Finns ingen anledning till att inte göra det.
Ja precis min åsikt också. Man bjuder med andra passagerare också och man kör ju lugnare med en sådan bil. 👍🏻👍🏻👍🏻#1:
Finns det huvudstöd i bilen? eller är det bara en soffa som många äldre bilar har?
Om den har nackstöd så finns det ju div olika hundbälten som man fäster runt det istället, har inte testat dessa själv så har inte personliga tankar om dom, men kan ju vara ett tips iaf.
Nu hittade jag detta på amazon när jag bara sökte lite snabbt på google så vet inte vart annars man kan hitta det.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus