Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3136 ggr
swapp
0

Fästing-rester sitter kvar!

Min hund har fått ungefär 5 fästingar hittills i sommar, och jag har såklart tagit bort dom men problemet är att jag aldrig lyckas få med hela fästingen. Huvudet har alltid suttit kvar, det spelar ingen roll hur många gånger jag "drar" med fästingplockaren. (Jag använder tick 2 och vet inte om det är den som är dålig?? Ska köpa en annan tror jag.)

Grejen är att nu har det gått kanske 1 månad sedan han fick några av fästingarna och det sitter fortfarande lite svart kvar där. Jag har alltid läst och hört att fästingen ramlar av så småningom men det har dom alltså inte gjort… Eller tar det ännu längre tid? Känns som huvudet har suttit kvar jättelänge och det är såå snuskigt!!

Att gå in och peta med en pincett typ känns inte så roligt, är rädd att jag ska göra så fästing-resten åker längre in eller att det blir infekterat eller nåt.

Fridaaaa
0

Jag använder tic2, extremt sällan huvudet blir kvar, tycker att den är skitbra :)
Har du böjt till den fram som man ska?
Supernöjd med min, får till & med bort minifästingar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
0

Jag använder själv Tick2. Dock har jag en kanin :p Men hur gör du när du drar ut den? Dra lugnt men bestämt så bör du få ut hela. Har du följt bruksanvisningen till punkt o pricka?

R.I.P. Anton 💔

swapp
0

#1 Nej vadå ska man böja till den? Det visste jag inte. Hur gör man det då?
Problemet är också att det ofta är massa hår som sitter ivägen så jag känner inte att jag kommer åt längs ner vid huvudet vid fästingen…… :/

Fridaaaa
0

#3 Man ska böja till den lite framtill, står på beskrivningen också :)
Jag brukar bara ta undan pälsen så gott det går runt om :) Har på både korthårig och långhårig :)

Katniss
0

#3 Du böjer den uppåt :) läs på baksidan av paketet en gång till så förstår du ;)

R.I.P. Anton 💔

swapp
0

Btw tycker ni jag ska böja till fästingplockaren så den blir rätt och sen försöka dra av resterna som är typ 1månad gamla? Eller ska jag bara låta dom ramla av  själv?

Fridaaaa
0

#6 De trillar bort själv, men en månad låter länge, här har det varit max 1 vecka sedan varit borta.

JonnaCecilia
0

Ang resterna så ta lite desivon eller jodopax eller annan desinfektion på en bomullstuss och badda på. Det kan du göra även om ingen rest sitter kvar.

swapp
5

Update: Har nu läst instruktionerna och böjt till fästingplockaren, samt insett att jag använt fel teknik när jag dragit bort fästingarna ☝️.

Med mina nya kunskaper har jag lyckats få bort alla gamla delar av fästingarna! Jippie! ✨😃

Katniss
0

#9 Bra :D

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#9 👍

anettebrostrom
0

Läste just en artikel av en veterinär som menade att det inte var farligt om det blev något kvar av fästingen. Oftast blev det en liten knöl som sedan försvann med tiden. Så länge det inte var infekterat skulle man låta den vara kvar. Man skulle absolut inte pilla och gräva för att få bort resterna. Då fanns risk för infektion