Drag
Hörde på ett avsnitt av podden Vår bästa vän som handlade om drag. Det lät som de flesta hundar gillar det och att det är bra träning och aktivering. Så det hamnade på listan över tänkbara aktiviteter för min kommande hund. Ni ser så ambitiös jag är! 😃
Eftersom jag aldrig har hållt på med sånt har jag en fundering. Min hund kommer att få springa mycket bredvid cykel och ska då så klart helst springa fint i löst koppel. Går det öht att kombinera med att i bland låta hunden dragträna med samma cykel, eller kommer den inte att förstå skillnaden på när den ska dra och springa fint? Eller förstår gör den säkert, men den kanske föredrar att dra och blir jobbig när den inte får det.
Självklart kan en hund förstå skillnaden.
Ha ett start & stopp kommando som du använder konsekvent vid dragträning, köp en dragsele som du enbart använder vid just drag.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
"Självklart" vill väl hunden dra.
Arrak vill också hellre dra och hoppa runt i kopplet när vi går, än att gå fint - det betyder inte att han inte går fint när jag vill :D
Vi använder två selar, och så använder jag två kommandon "hit", för att gå fint vid sidan och "ja!"/"kör vi!" när vi ska dra. Funkar finfint :)

Jag skulle nog börja med att lära hunden att springa bredvid cykeln utan att dra, så det är rejält befäst.
Skaffa sen en dragsele, gärna en kombi så du kan köra lite DW med samma sele oxå. Börja låta hunden dra en trasmatta ed, som stannar när hunden stannar, utan att ge massor av ljud från sig. När den fattar att lägga tyngd i selen och kan vettiga kommandon som starta, stanna, sakta, höger, vänster, rakt fram, passera osv, testar du att spänna den framför cykeln.
Ha en riktig nome/kombisele, fäst en tolklina i styrstången direkt, eller i ett dragfäste. Ha gärna någon som kör före som "hare" att jaga. Kör kort första gången, och förläng efter hunds ålder och kondis.
Ungefär så lägger vi upp det på våra grundkurser i drag. 🙂
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det kan spara en del jobb att lära hunden trava fint bredvid först och sedan lära den dra.
Tack för all information! Jo, det är så klart att han ska vänja sig att springa fint bredvid cykeln i först. Får väl se hur det blir, det lät ivf som något som kan vara roligt att hålla på med.

Jag har halsbandet på när hon inte får dra och selen när hon får. Själv började jag dragträna innan hon kunde springa fint bredvid cykeln, aldrig upplevt några större problem faktiskt!
Skulle säga att det beror på rasen du ska ha. Vi håller på med drag med vår alaskan malamute (polar hund) han har börjar med å dra kättingar å lättare tyngder så ska hunden dra cykeln är det bra att börja med det för att lära hunden att det låter bakom så den inte blir rädd. Hunden ska ju också dra cykeln så man inte behöver jobba sj. Vi körde med att när han har dragspelet ska han få framför oss och belöna då. Lär också in höger å vänster. Visst kan man lära att hunden springer bevid men som sagt är det av en sån ras som typ vår som blir ivrig av att "cykla" och vill dra cykeln skulle jah inte våga ha honom vid sidan. Han har lixom draget i sig. Min uppfödare tipsade oss om att inte lära hunden att springa brevid speciellt om man vill att hunden ska kunna dra sj. Hunden kan lära dig att "utnyttja" en och kanske inte drar lika mycket för den lär sig att matte/husse hjälper ändå mig.
Jag får nog jobba själv också. Inte bestämt ras än, men den blir inte så stor. Ser det mer som något som kan vara kul och nyttigt för hunden och lite mindre kan jag nog trampa.