Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3289 ggr
bjorsa
0

tjock eller smal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk vad olika en del hundar är när de gäller figuren jag har en som heter lassie (15 år) och hon har alltid haft något kg extra sedan första kullen medans hennes dotter ronja (13 år) alltid varit benig utom efter första kullen dom får i princip lika mkt mat fast vi försöker att alltid ge ronja mer å fetare mat men har nu hållit på i över 1 år med att göda henne resultat +- 0 kg .

Nu kanske en del reagerar på att göda hunden men hennes bror dog pga magcancer och symptomen var att han slutade äta och ungefär samtidigt så började ronja att äta dåligt så därav gödningen men hon väger lika mkt nu som förr dvs 21 kg och är ca 62 i manke medans hennes mor lassie väger 32 kg och är 60 i manke men hon har mer av grönländar/malmute kropp och ronja mer huskie kropp.

men här ett foto på tjockisen (lassie )från idag

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här ett på foto på benranglet (Ronja) från idag på fotot så stog hon som en gammal ko dvs bakbenen lite kobenta +att dom sjönk ihop hon brukar se ut som en gammal ko när hon blir trött :-)

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Lassie va ingen dålig bit och lilla Ronja lite smäckrare.Det går nästan inte att jämföra dem eftersom han ser lite överviktig ut och hon något för tunn men hanar brukar som regel vara lite tyngre.Jag tycker så mycket om dem eftersom de liknar vargen så mycket.

bjorsa
0

Nu var ju han en hon :-) Lassie är ronjas mamma ,men hon skulle väl väga runt 26-28 kg och ronja runt 24-25 kg om allt vore som de skulle men en del är beniga å en del lite feta precis som vi människor ,Vi bantade ner lassie vi 11 års ålder till 26 kg för hon hade förtätning i levern och då lät de som om hon bara hade en kort tid kvar på vetrinären men nu är hon 15+ och fet å de har hon varit sedan 11,5 :-)

Problemet med polarhundar är att när man försöker banta ner dom så drar dom bara ner på aktiviteten tror dom kan leva på ingenting om dom vill så dom är inte lätta att banta för man måste dra ner på fodret å sen måste man ju röra på sig själv oxå :-) nu får ju bägge 2 motion varje dag precis som vi då dom följer med på den dagliga långpromenaden (1,5 tim) å sedan har dom fri tillgång till inhägnad baksida där dom nu för tiden bara spatserar inga tokdillar längre :-)

Appropå varg när vi fick lassie var valp så hade hon lite konstigheter för sig bla så åt hon ordentligt sen påkallade hon att hon behövde gå ut å då stack hon iväg å grävde en grop som spydde i å sedan täckte över men de beteendet försvannt men kanske en lite kvarleva från vargen att trycka i sig så mkt som möjligt för man vet aldrig när nästa mål kommer.

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Hihihi, har jag gjort bort mej nu igen? Ursäkta fröken Lassie att jag trodde du var en kille. Men du skriver han i inlägget. Fniss. Ja då får de bra med motion. Det är nog som du säger att det har med deras förmåga att lagra näring. De är ju till åldern komna så det spelar nog en roll också. Lustigt med vargbetéendet. Då kanske min vargkänsla inte är så fel.

Faxlin
0

haha, jag läste också att det stod han, men sedan blev jag fundersam när han hade fått sin första kull och han sedan började kallas hon. fniss

Det är så lätt att det blir fel på ett a och ett o. hihi
Annars så måste jag säga att det är en underbar ras och jag får också lite varg känsla av dem. Och det är absolut ingen dum känsla. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bjorsa
0

upps tryckfelsnisse som varit frame Glad men nu står de rätt

mvh/bjorsa

Vattnadal
0

Våra huskytikar väger under 20 kg, de som är mer i siberian-typ. Stora alaskan huskyn Loumi väger 27 kg, med lååånga ben, och inte ett gram för mycket på sig.

Man ska känna revbenen tydligt, ryggraden med. Känner man ryggraden men inte revbenen är hunden lite mullig, och behöver gå ner en aning. Känner man inte ryggraden är det dags att banta rejält. Känner man inga ben över bog od heller, är hunden fet, och måste gå ner i vikt. Då kanske det behövs hjälp av veterinär tom.

Man kan ju enkelt ha olka foder till hundarna. Här hemma med 6 hundar har vi en matgalen golden som är foderallergiker och får lagad mat, en kastrarad hane som för tillfället bantas med grönsaker, kyckling och tillskott, en ung hane som ska ner en aning och därför får ett mindre kraftigt foder, och 3 tikar som alla mellan varven äter dåligt och bränner massor. De får högenergifoder. Ju mer de får röra sig, desto bättre äter de dock.

Vi ställer ner skålarna i rätt ordning, och varje hund har sin plats. De får inte byta skålar, och äter de inte upp tas maten undan. Om någon äter för dåligt krånglar vi lite, eller ökar på motionsmängden rejält, för då äter de bättre.

Din äldsta tik ser ut att behöva ett bantningsfoder för att gå ner i vikt. Lite svårt med hundar som jobbar hårt att banta, då för lite fett inte heller är bra, men kortare perioder är det nog nödvändigt.

Ett foderbyta kan räcka till ibland. Bytte recept åt goldentiken i höstas, och från att ha haft 2-4 Kgs övervikt nästan jämt, är hon nu perfekt. 

Tänk på att 5 Kgs övervikt på en hund som ska väga  25 Kg är en hel del. Översätt det till hur mycket extra det skulle bli med samma % fett på dig, så blir det lättare att se hur mycket det är.

Banta hund är tråkigt, slitigt och jobbigt, men eftersom dina hundar rör mycket på sig borde det inte vara svårt. Att få upp den andra tror jag oxå kan gå, men det är svårt. Ge extra fett och mutor, det är nog det enda som funkar, eller byt till ett kraftigare foder. 

Bifogar ett foto på Piro, här 6 mån gammal. Rasren sibbe och rätt bra i hull. Nu har han ett gnutt för mycket, som måste bort till SPHKs utställning den 20/5.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bjorsa
0

#7 Jag har kört och kör med olika foder just nu går ronja den smala på fetare foder med lassie den fetare modern går på normal/mindre energi foder men är man 15 år å på väg mot 16 så kan hon ju få ha lite hull å ta av ,Hon tappade ordentligt ett tag å de var innan hon opererade bort cancer och livmoder men oxå den gången var hon överviktig men hon hade å ta av då .

Om jag skulle sätta henne på ett lägre energi intag än idag (ca 650  kcal) så blir de nog bara att hon sover mer å drar ner på energi åtgången så har hon gjort tidigare ,på lassie den fete känner man ryggraden men lite svårt att nå revbenen :-)

Fin bild på piro påminner om min Ronja

mvh/bjorsa

KerstinP
0

#7Bra inlägg. Kunde inte skrivit bättre själv :)

smurfan-13
0

Med 4 hundar, har det för mig blivit fyra olika foder.

Blir ledsen när jag ser överviktiga hundar! Det är alltid ägarens fel & för mig finns det inga bortförklaringar. :(

Det har blivit accepterat med tjocka hundar i vårt samhälle & få är de som faktiskt vet när ens hund faktiskt är lagom i hull!

När min Zorro var smällfet (1 kg för mycket är MYCKET när man ska väga 4 kg!) fick jag fortfarande höra att han var så smal! Folk tycks i allmänhet vilja ha små runda korvar att gulla med. :(

Alla mina hundar är kastrerade & mina 3 hanar har alla lätt för att gå upp i vikt & har även haft en period i sitt liv då de var tjocka (i samband med att de slutade växa). Alla är dock nedbantade & hålls på strikt diet, där även godis, tilltugg mm räknas in. För ofta är det just den sista lilla biten på mackan, eller en liten kaka etc som leder till för stora vovvar.  

På bilden ser ni Felix när han vägde skrämmande 5,2kg!