Vintervalp?
Ta emot valp under jullov? Har ni erfarenheter av det? Det känns väldigt tight med rumsrenheten/allmän ensamträning iom skolstart en tre-fyra veckor senare. Det skulle innebära att valpen (då kring 3-4 månader gammal) i vårt fall skulle behöva vara ensam 3 h varje dag (endast i sällskap av min andra hund) mån-fre.
Först var tanken en sommarvalp men då mitt schema blivit lagt med endast förmiddagslektioner så slog tanken mig. Hur har ni löst det med jobb/skola ni som fått vintervalp? Är det en dålig idé? Kan man ordna det på något bra sätt?

Vi skaffade vår valp vid jul. Det passade oss bra eftersom nästan hela familjen var hemma i flera veckor. Jag arbetar ganska lite vintertid och maken jobbar natt så valpen hann bli runt halvåret innan har var tvungen att vara ensam några timmar då och då. Under tiden hann vi vänja honom vid det i lugn och ro. Rumsrenheten gick väldigt lätt. Han lärde sig snabbt att ute är det kallt och där gör man sina behov :) Tror han kissade inne totalt tre gånger innan vi betraktade honom som rumsren. Men så var vi också snabba med att ta ut honom så fort han hade ätit, sovit eller lekt.
Skulle absolut kunna tänka mig en vintervalp igen eftersom det passar våra förhållanden så bra.
Innan 4 månaders ålder kan ni inte lämna valpen så länge sedan får man träna upp efterhand att lämnas längre och längre tid. Hade haft hundvakt för hundens skull.
Min sambon var hemma så han kunde ha henne, fick hem henne i november 8 veckor gammal.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för svar! Det är alltid enklare när man är flera. Jag har jättemånga som kan och vill ställa upp som hundvakt om det skulle behövas, men i min målbild ska det vara mer för specifika tillfällen, inte för att lösa "vardagspusslet" så att säga.
Låter underbart att få så lång tid i början att vara mycket med valpen. Kanske kan det vara att föredra att vänta med valp för mig. Samtidigt känner jag att det vore skönt sedan att liksom redan vara "ingrodd" med två hundar när jag börjar med framtida studier hösten -16. Hm hm.
Ni måste skaffa hundvakt. Dels ska en valp inte lämnas ensam och dels finns det inga garantier för hur lång tid det tar innan hunden klarar av att vara ensam.
#2 Vi har en dagmatte nu. Problemet är att hon kommer för att hämta min hund i princip samtidigt som jag kommer hem från skolan, så hon kan inte "vakta" om morgonkvisten så.
#4 Nej, det är ju också något att väga in och tänka på. Att det kanske tar längre tid än förväntat osv. Just hundvakt de tiderna kan eventuellt vara svårt att få tag i tror jag. Så antagligen klokast att vänta om jag inte hittar på en fantastisk lösning.
Du kan inte ta omplacering? Som är van att vara själv?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skaffade valp, tog ledigt en vecka innan jullovet så hade ca 3 veckor.
Under den tiden bodde han in sig & lärde känna sin blivande dagmatte.
En vecka senare jobbade mamma hemifrån så han inte blev ensam.
Därefter tog dagmatten över.
Obs, att min valp egentligen kunde vara ensam hemma från början, hur länge som helst.
Han var tre mån när han kom till mig.
Ju äldre han blev så kom dagmatten och rastade honom enbart en gång per dag, valpen fick då vara ensam i ca 3 tim per dag, då var han över fyra månader.
När han blev 5 mån följde han med mig till skolan.
Så för mig fungerade det utmärkt, men lite pyssel. Men då var min valp otroligt trygg & självsäker, inget bekom honom särskilt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Jag har funderat på det men jag tror inte att jag vill gå miste om valptiden. Är oerhört valpsjuk! Ev om jag skulle ta emot en lite äldre valp. :)
#8 Tack för ditt inlägg! Verkade som om ni hittade en bra lösning där.
Du har redan en hund? Vet ju inte hur du bor, men jag skulle börja vara trevlig mot äldre tanter i området som ler mot hunden. Sen kan du ju berätta lite i förbigående om ditt problem… Vore väl bra om du kunda lämna valpen hos någon några timmar när du går till skolan och hämnta på hemvägen. Finns säkert massor med äldre och sjukpensionärer som skulle uppskatta några timmars sällskap. Och inte bara damer heller. 😉
Säger som de andra här, det finns inga garantier för att den tiden räcker till för att ensamträna och få valpen rumsren. Och är den inte rumsren så blir det väldigt svårt att lära den att kissa ute när du är hemma om den kan kissa inne när du är i skolan, om du förstår vad jag menar.. Så såvida du inte kan hitta en dagmatte så skulle jag föreslå att vänta till sommaren.
#10 Finns flertalet hundtokiga tanter i området men nog ingen som jag vågar släppa iväg en vild valp till ;)
Tusen tack för alla råd! Jag tror som ni att det är klokast att vänta tills sommaren för att allt ska gå så ultimat som möjligt.
#12 Äsch! Du får säga att det är på eget ansvar! 😛
Fast kan du vara ledig hela sommaren så är det så klart bättre.
#14 Haha jaa. :D
Tror det!