english shepherd
Jo det finns en ras som heter english shepherd eller, canis lupus familiaris vilket även är namn för hundar i sej men även ras namn till denna english shepherd…
undrar om det finns någon här som kanske har en. eller vet lite mer?
för finns ingen i svensk som heter så, och hittar inte rasen via utseende heller så… den är ju väldigt populär i usa mm. skulle bara vara kul o veta lite var den ligger i sverige lixom? :)
❤️
Är det inte old english Sheepdog du tänker på?
Det verkar vara en amerikansk ras men den går inte att stambokföra i AKC och där med är den heller inte en godkänd ras i sverige. Vilket i förläggningen innebär att den skulle klassas som blandras här om någon avlade på rasen.
Vad jag har hittat verkar den i princip inte finnas utanför USA.
#1 old english sheepdog är en helt annan. :)
#2 det där har jag koll på, men tänkte mer om någon faktiskt har den här… Är ju en otroligt fin ras av utseende, sedan psyket verkar otroligt bra det med av de som jag tatt reda på… skulle ju va kul om någon hade sån även i sverige :)
❤️
Verkar vara en grövre bc.
-
4# jo, men pälsen är helt annorlunda, även deras sätt att valla är helt skillnad men annars väldigt likt :)
❤️
#5 kan du berätta skillnaden? :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#5 Ja typ aussie/bc
-
#5 mer kropp än eye eller? Vad använder man den till?
"På natten är alla katter svarta"
tycker det är väldigt tvek att rasen skulle kallas Canis lupus familaris då det är arten hund på latin. Källa på det?
#9 jag skrev "vilket även är arten hund i sej" den presenterades som det men jag vet som sagt inte mycket om rasen…
den vallar tydligen mera allt, höns, människor, katter, andra hundar, kossor, hästar ja och sättet den gör det på är tydligen stor skillnad så man ser att det inte är en normal bc, men den är ju nån bland mellan aussie o bc eller släkt? kommer inte ihåg hur det var.den kan aldrig vara merle iaf. Den är tydligen använd för allt på en gård mera som jag fattat det. hjälper till med allt typ.
❤️
#10 jo men jag vill ha källa på att rasen heter det :) tycker det låter väldigt otroligt att någon skulle döpa en ras till samma latinska namn som arten tamhund
Att valla människor, andra hundar, katter och höns (som inte är i flock som tex ankor) låter rätt osunt
Jag tror inte rasen kallas Canis lupus familiaris utan att det helt enkelt är en Canis lupus familiaris, dvs en hund. Det intrycket får jag när jag googlar iaf.
Sen tycker jag att vissa hundar av rasen på google ser ut att ha Collie i sig också.
#12 såg också likheten av collie i vissa individer!
Läste mycket om den hundrasen tidigare. Googla på engelska så finns det mer information, vanligast i USA. Finns tre uppfödare i England och en i tyskland samt en i Frankrike, de är de enda i Europa tror jag. De är mer som aussie än BC. De vallar mer med kroppen och med en "högre form"/utan det fixerande stirrandet som BC har (ursäkta dåliga termer, är ej insatt i vallning …). De brukar beskrivas som hundrasen som faktiskt säger till om Timmy ramlar ner i funnen/den "Sanna" Lassien. I.e. de ska vara VÄLDIGT intelligenta och iniutiva. Gårdshundar som vaktade och flyttade boskap, vaktade gården, var barnvakt åt barnen etc. Läser man folks erfarenheter på nätet så är det berättelser som att hunden upptäckt att det varit hål i staketet intill korna och sedan suttit i hålet och hindrat korna från att gå ut tills en människa upptäckt det och lagat hålet. Eller t.ex. när korna bytt från hage 1 till hage 2 (på människans initiativ) så har hunden själv flyttat tillbaka korna från hage 2 till gamla hage 1 för det är så det "ska vara". Dvs väldigt självständiga/självtänkande hundar som har mycket egna åsikter om hur saker ska vara (och inte alltid på människans sätt, haha) :) hoppas det var till hjälp!