Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2361 ggr
tvättäkta bybo
2

perro de pastor garafiano?

Jag är väldigt sugen på att skaffa en valp av den hundrasen, den är inte godkänd som ras i Sverige, men tänker fråga om ni skulle kunna ge mig tips på om det är möjligt att få tag på någon som föder upp dessa hundar i Sverige, Norge, Finland eller så? I Spanien finns det ju såklart uppfödare, men tänker mig att jag börjar söka närmast :) jag har försökt söka på nätet men utan resultat tyvärr…

lollynonna
1

Jag vet inget om just den rasen, men är det inte värt att importera från spanien? Min mormor har åkt ner till tjeckien 3 ggr för att importera chodsky pes. 
Och då har du ju massor av uppfödare att välja av!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

tvättäkta bybo
0

Massor vet jag inte, då rasen inte är speciellt stor där heller, men skulle kännas bäst så, då jag gärna vill ha en ren garafiano, tydligen förekommer det att man korsat vissa med collie och ända kallat dem för renrasig garafiano.

Changrila
2

Inte hört om rasen innan, blir därför nyfiken på vad det är som den rasen har som du inte kan hitta i någon av de svenska raserna? Här kan du ju så lätt kolla upp föräldradjur och uppfödare. Själv skulle jag alltså inte våga importera något från en mer okänd ras som är svår att kolla upp, jag vill veta vad jag får hem :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tvättäkta bybo
0

Jag skulle påstå att det är lättare att veta vad man får hem om man väljer en mindre och ovanligare ras, en hund som är avlad i liten skala och som har en frisk, stark kropp och ett stabilt psyke. Sedan gillar jag spanska raser, jag har varit på Kanarieöarna för många är sedan och gjort besök på gårdar där som avlar dessa raser, då tillsammans med mina föräldrar. Vid det besöket för att se rasen dogo canario, men fick även möta urhunden vars tex dogo canario härstammar ifrån. För mig är en bra hund en sådan som är intelligent, självsäker och sund, som fortfarande är mer "urhund" än dessa moderna vanliga raser idag. En sådan hund passa kanske inte alla, men den passar mig. Idag är det tyvärr svårt att få tag på en sådan hund jag vill ha.

Lon@
4

Saken är väl också den att utan rätt kontakter kan det vara svårt att få tag på en BRA hund om man importerar. Om man inte vet väldigt väl vad man ska titta efter och se upp med så blir man relativt lätt lurad, vet många som introducerat nya raser och fått med sig "skräp" hem

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

tvättäkta bybo
0

Väldigt sant, men det är även väldigt lätt att få med sig "skräp" hem om man är oaktsam inom Sverige, med tanke på hur mycket sjukdomar och skit hundar har idag.

Isvind
1

Ptja, det är ju en vallhund så ska du hålla på med det så varför inte… Annars så nä…

Wellcraft
0

Jag älskar rasen, dock har jag bara träffat två individer.
Spaniens motsvarighet till vår collie ungefär, fast utan rädslorna. 
Lycka till i ditt letande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lon@
0

De var verkligen jättefina! Tycker att det är kul med ovanliga raser även om jag numera har labbe…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!