Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2906 ggr
Ellenfyrkant
2015-08-23 17:45
2

Torrfoder... Etik?

Då sitter man här och tänker i foderjungeln. :) Vilka delar av djur används i hundfoder? Jag vill gynna god djurhållning. Men gör jag det genom att välja foder därefter eller kan man inte styra efterfrågan på god djurhållning som hundmatskonsument, eftersom de ändå bara använder "rester"? Förstår ni hur jag tänker? Hjälper det slaktdjuren att välja bort "oetiska" foder, eller hade de behövt dö ändå eftersom marknaden för deras filéer, vingar etc ändå var stor nog? Kan man då se det som att "det är lika bra att då använda alla delar" eller kan man faktiskt påverka (och minska!) uppfödningen genom att välja ett hundfoder efter etiskt tänk?

Mvh Ellenfyrkant

Em_
2015-08-23 17:57
0

Jag grubblar också på det där. Ett sätt att påverka kan ju vara att välja foder med svensk köttråvara i. Men annars är det nog som du säger,  att de allra flesta hundmatsdjuren hade blivit slaktade oavsett om "resterna" hamnar i magarna på våra hundar eller inte.

hemul
2015-08-23 18:03
0

Hamnar det inte i hundmaten så hamnar det i korven. Det man kan göra är kanske att köpa ekologiskt, om sådant djurfoder finns.

Ellenfyrkant
2015-08-23 18:25
1

Jag har börjat kolla på foder med vilt som enda proteinkälla. Men då är det inte svenskt längre (finns inga enligt mig, vettiga svenska alternativ). 1. Har en hjort i ett tjeckiskt foder haft det sämre än en svensk hjort har det? 2. Om ja, har en hjort i ett tjeckiskt foder haft det bättre eller sämre än en svensk gris?

Mvh Ellenfyrkant

hemul
2015-08-23 18:32
1

2. Antagligen, för även om den kanske är uppfödd i hägn så har den ivf fått gå ute. De flesta svenska grisar ser aldrig dagsljuset.

Bara för att det är vilt behöver det inte vara vilt, något att tänka på. 😉

Changrila
2015-08-23 18:33
5

Pga sådant barfar jag. Hunden mår så bra som möjligt eftersom jag kan individanpassa kosten och den slipper tillfixad mat och jag kan stödja sund djurhållning. Jag köper slaktrester, enbart svenskt, helst vilt eller ekologiskt och undviker i möjligaste mån kött från de djurslag som generellt sett har det sämst. Det är mycket av djurhållningsskäl som jag är vegetarian också sedan 9 år tillbaka.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
2015-08-23 18:33
0

Och "viltet" kan mycket väl ha fått kraftfoder/spannmål, ifall man vill undvika det.

Ellenfyrkant
2015-08-23 19:29
0

#4 Därför ifrågasätter jag utländsk hjort gentemot svensk hjort förstås… :) Eftersom jag nästan vågar utgå ifrån att all hjort i foder är "hägn-hjort". Fodret skulle nämligen kosta många hundra per kilo om en jägare varit ut och skjutit varenda hjort. ;) Det gör mig inte jättemycket om det är "instängt vilt" sålänge de har en vettig yta att röra sig på och slipper att stå uppstallade.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2015-08-23 19:35
0

Men efter allt… Om vi ser längre bort än till samvetet. Har jag, som hundägare, någon påverkan på djurens välmående utanför Sverige eller dör det inte färre orättvist skötta djur för att jag personligen väljer ett foder med hjort?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2015-08-23 19:42
0

Menar i och för sig inte mig som ynka människa utan har hundägare någon makt överlag just på foderfronten över världens djurhållning? Om "resterna" går till spillo annars kan jag lika gärna utfodra med det. Jag tror nämligen egentligen inte att någon skulle sluta föda upp och slakta för att "resterna" riskerar att gå till spillo. Den risken tar de nog eftersom det knappt är värt något mot de finare köttbitarna, som de faktiskt slaktar för. Om hundägare kan minska oetisk djuruppfödning genom att välja tex vilt-foder börjar jag direkt.

Mvh Ellenfyrkant

LinaLj
2015-08-23 19:43
2

#8 Kanske gör inte just ditt val så enorm skillnad, men om alla gör ett etiskt val så gör det enorm skillnad. Precis som med alla val i livet så kan man inte påverka hur andra gör, bara hur jag själv gör. 

Det handlar ju också om det egna samvetet, vad vill jag ge för foder till mina djur, var vill jag att mina pengar hamnar.

Ellenfyrkant
2015-08-23 19:50
0

#10 MEN jag tänker att efterfrågan på tysk skinka och fläskfilé minskar kanske inte. Då lär de tyska grisarna få sätta sina liv till ändå, även om ingen vill ha "resterna". Om vi leker med tanken att alla hundägare ratar tysk gris. Vad händer med resterna av grisen? Tack för tanken! Väljer trots allt svenskt kött när jag handlar belöningsgodis åt hundarna så varför skulle man göra skillnad… :)

Mvh Ellenfyrkant

LinaLj
2015-08-23 20:06
1

#11 Ja grisarna skulle förmodligen slaktas och man skulle förmodligen hitta något nytt att göra med slaktavfallet men du kan ha rent samvete för dina pengar bidrar inte till den industrin. Det är lite i tankegångarna att gör man inget åt saken så kan man inte heller klaga. Man kan inte sitta och säga att det är så hemskt hur de tyska grisarna har det samtidigt som man ger sina pengar till de tyska grisuppfödarna.

Changrila
2015-08-23 21:12
0

#6, därför är det trevligt att ha kontakt med jägare och små gårdar som ger "spillet" till hundmat ;) Då vet jag så mycket som möjligt om det som mina hundar äter.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ellenfyrkant
2015-08-23 22:14
0

Någon som vet hur lammindustrin ser ut över världen? Slaktsvinsupfödningen är förvisso inte svårslagen men har lamm det BRA? Skiljer det mycket i den svenska lammproduktionen mot övrig?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2015-08-23 23:32
0

Kikar lite på tre olika alternativ. Vart tror ni att djurhållningen är bäst?

Svenskt lammfoder (finns flera alternativ)

Tjeckiskt Hjortfoder (tex. Brit Care Vension)

Holländskt ekologiskt kyckling/ MSC fisk foder (Yarrah)

Mvh Ellenfyrkant

VildaVittra
2015-08-24 01:35
1

#15 Helt klart svenskt. I de två andra länderna får man slakta utan bedövning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Milkshake
2015-08-24 03:03
1
Hildgrim
2015-08-24 05:58
0

Lamm och hjort i Stsndardt är ej svenskt. Övriga köttsorter verkar dock vara det.

Ellenfyrkant
2015-08-24 08:40
0

#16 Stort tack för upplysningen! Men gäller det även på EKO/KRAV uppfödda djur i Holland?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2015-08-24 08:44
0

Har hört mycket gott om Acana/ Orijen ur djurhållningsperspektiv. Varianten jag kollat på där är ranchlands (kanadensisk bison, nöt & lamm). Det ska vara så idylliskt. Är det?

Mvh Ellenfyrkant

VildaVittra
2015-08-24 08:48
0

#19 Det finns ekologiskt religiöst slaktat kött, så det skulle inte förvåna mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellenfyrkant
2015-08-24 09:43
0

En till fundering… Är det mest etiskt att välja lamm behövt stå på slaktbil eller trålad fisk? Tar för eget intag avstånd från båda delar.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2015-08-24 10:00
0

#21 Bedövas ens kyckling i Sverige? Nackas de inte bara?

Mvh Ellenfyrkant

Wellcraft
2015-08-24 11:14
1

#23 De bedövas i ett elbad och sedan skärs halsen av.
På mindre slakterier så bedövas fågel med slag i huvudet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JonnaCecilia
2015-08-24 14:50
0

Just kyckling/fågelköttindustrin är ju för j-vlig redan innan de kommer till slakteriet. Visst, de bedövas i elbad innan de dör men innan man kommit så långt har de lidit otroligt mycket. Då räknar jag inte ens själva uppfödningen utan ihopsamling, transport och uppsättande på band upponer för att bedövas. Många får brutna ben, vingar och trampas ihjäl. Själv valde jag Magnussons, eftersom det är kravmärkt och svenskt, men efter en påse så ska jag nu testa Orijen istället. Då missar jag det närproducerade men får å andra sidan helt spannmålsfritt. De säger sig ha vettig djurhållning och är ett familjeföretag men har inte kollat detaljer om jag ska vara helt ärlig. Gissar att den kanadensiska slakten av fågel inte är suverän heller. Tror det är svårt att hitta något som uppfyller alla krav jag vill ha, så jag kompromissar och blundar med ena ögat. Jag äter själv inte kött från annat än hållbart fiske. Var helvegetarian första året, nu har jag å andra sidan minskat på mjölkprodukter. Bara ekoägg etc. Är också inne på det här "hur mycket skillnad kan jag som enskild individ göra" samtidigt som jag tänker "många bäckar små" och så där. Bättre att göra lite än inget! Vet inte om mina, aningens förvirrade, tankegångar hjälper dig något?

hemul
2015-08-25 01:39
0

Jag har i princip slutat äta kyckling bl.a. av den anledning du nämner, men jag har också svårt att tro att det absolut sämst uppfödda köttet skulle vara särkilt nyttigt att äta.