Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2271 ggr
[Daniela1983]
2015-08-21 11:58
0

Mask

Imorse såg man 3 vita larver/ maskar på ca 2 cm i hundens vattenskål, och en kröp bredvid. Usch blä usch. Försöker komma underfund med var i helskotta de kom ifrån. Kan hunden ha kräkts upp dem i vattenskålen tänker man bl a.

Fråga, kan det endast komma ut mask ur munnen, tror inte jag sett några när han bajsat..

russin
2015-08-21 14:07
0

Dom kom nog någon annan stans ifrån och knappast något du behöver vara orolig för 🙂

-Aida-
2015-08-21 14:12
0

De finns en mask som hunden hostar upp som larv och sen sväljer igen, de märks på hunden om den hostar mycket, cirka 3 månader tar de att utvecklas till mask och de syns i avföringen, tror inte dom i vatten skålen kom från din hund, du bör nog titta extra noga ifall de kan va nå skadedjur som du fått in.
Senast vi hade maskar hos min pappa så va de pga nattfjärilar som gjort larver i chinchilla fodret och kokongat på väggen i buren.

[Daniela1983]
2015-08-22 09:17
1

Ni har faktiskt rätt, det såg jag nyss. Funderade anars på att avmaska vovven och höll ett avstånd när han låg på min kudde. hehe  De jävlarna kommer från listen i köket. 🤔

hemul
2015-08-22 15:06
0

Hua. Frågan är varför de är under listen. Du kanske borde ringa Anticimex? Jag hade tänkt föreslå vanliga fluglarvar i soppåsen eller liknande, det är ju trots allt rötmånad och ibland kan de komma fort som ögat. Men golvlisten?

hemul
2015-08-22 15:08
1

Hm. Det har inte varit väldigt tyst från grannen på sistone? 🤫

[Daniela1983]
2015-08-22 17:08
0

Ja jag får kontakta kvartersvärden så de ev kontaktar Anticimex. Men undrar hur det blir med sanering när jag har fler djur hemma. En nattfjäril har vi haft här några dagar, en hel del bananflugor också.

russin
2015-08-22 20:17
0

#6 - kolla så det inte bara hamnat lite hundmat på listen. Så här års räcker det att ha en köttbit 3 minuter på diskbänken för att flugor ska hinna lägga ägg - det går enormt fort om den finns en äggläggar-sugen fluga i närheten. Troligtvis räcker det att torka av listen.

[Daniela1983]
2015-08-22 22:03
0

# 6 Ughh jag som är så äckelkänslig för insekter dessutom, det där var mer än jag visste.  Lägger flugor ägg, räcker 3 minuter usch. Det jag gjort idag var 1. spraya med Ajax köksspray, verkade inte hjälpa såg några efter en stund ändå. 2. Spraya med Radar Raid på golvet där. senare dammsuga ordenligt på listen. Sedan dess har jag inte sett någon men är de där under så gjorde nog inte Radar någon nytta. Få se om någon mer syns imorgon, jag drar till mig problem som en magnet. vi har också fått vivlar, som de heter, som käkat riset och ev annat spannmål. Förhoppningsvis försvinner de när jag slängt det sista riset imorgon.

hemul
2015-08-22 22:47
0

Men du, kommer de ut där från listen, finns de därbakom alltså? Eller gillar de bara att hänga där? För om de kommer fram bakom listen, då är det faktiskt lite skumt tycker jag. Jag sa det där om grannen på skoj så klart, men skulle de kunna komma från grannlägenheten? Utgår från att du bor i lägenhet nu, men det låt så med kvartersvärden.

Lon@
2015-08-23 00:02
2

Om inte en död granne så en död mus eller något kanske? *Ääärk*. Om det kommer fler larver så försök att spara en i en liten burk eller så, mycket lättare för Anticimex om de behöver komma så kan de artbestämma direkt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

hemul
2015-08-23 01:55
2

Börjar bli rena deckaren, detta! 😛

Allvarligt, grannen kan ju ha nåt skit på andra sidan där som larverna kommer ifrån.

[Daniela1983]
2015-08-23 10:46
0

Grannen bredvid  tror jag är renlig av sig. Är snarare jag som har skit på golvet ofta i och med djur. Men nu är golven rena och städade, mardrömmen fortsätter för jag såg 3 till i köket. Tur att de ändå är i köket, hundens matskål och vattenskål är flyttad.

Tack för tipset men jag kan fasen inte spara någon levande äcklig larv i en burk, måste ladda kameran och ta ett kort istället när nästa kommer. hehe deckare ja.

Det känns som de kommer nerifrån listen, ganska gammalt trähus, lägenhet. Hunden äter torrt så jag har inte haft färskfoder framme eller så. Jo en färskfoder korv som fick tina ute men det var på bordet det.

Men någon som vet lite mer om sanering när man har husdjur?

[Kaoskaos]
2015-08-23 10:50
0

Är det likmaskar ? Ring på hos grannarna !

[Daniela1983]
2015-08-23 10:53
0

# 10 Jaha trodde ni att min granne är död? Usch nej då, jag såg honom för någon dag sedan, men han är gammal ja. hehe

Kunde inte lägga mig igår utan att se dessa äckel framför mig. Börjar bli smått traumatiserad av det här.

hemul
2015-08-23 12:08
1

Jag skojade om grannen till att börja med. Men larver kommer inte från ingenstans. Du har ju torkat rent. Det måste finna något organiskt och ruttnande i eller på andra sidan väggen. Kan du känna nån lukt?

Du sa att grannen är gammal. Kan han vara lite glömsk kanske? Har han djur? Tänker typ öppnad burk kattmat som blivit stående. Eller går det nån ventilationstrumma i väggen där? Nåtot djur som kan ha kommit in utifrån och dött därinne?

Jag skulle faktiskt ringa den där kvartersvärden, om det är så det går till där du bor. Framför allt måste du hålla oss uppdaterade. Det här är ju döspännande! 😛

Lon@
2015-08-23 12:18
1

Hur det går till vid sanering beror på vad man har för ohyra, de kör alltså inte samma metod på allt. Har för mig att Anticimex har bra info på sin hemsida, om du pallar att läsa… Kan tänka mig att de eventuellt bryter upp listen och kollar vad som finns innanför. Jag hade mjölbaggar för några år sedan, de strödde något osynligt pulver i skafferiet och längs listerna i köket varpå man skulle vänta 3 timmar innan man kunde vara i lägenheten. Jag var borta över natten dock. Huruvida du behöver vara borta eller inte går alltså inte att svara på. Det kan ju också vara så att maskarna kommer från någon annan granne och sprids med ventilationen eller liknande. Vad har du förresten i taket över listen? De kan inte komma ovanifrån och trilla ner?

hemul
2015-08-23 14:15
0

Mjölbaggar har ju iofs små vita larver.

Att fånga några i en burk är en väldigt bra idé. Ställ en burk över några stycken bara och vänta tills de kryper upp  på glaset, vänd snabbt på den och sätt på locket.

[Daniela1983]
2015-08-23 18:45
0

Nej jag mår allvarligt illa bara vid tanken att fånga in någon.

jag har en öppen planlösning vid tröskeln aka dörrlisten där jag sett dem komma ifrån. Och den gränsar till vardagsrummet, har inte sett några i vardagsrummet. Taket hoppas jag verkligen inte de ramlar ifrån, det är tvåvåningshus, jag bor på andra och har taket över, möjligtvis att det är ett litet utrymme där. Grannen nedanför har bara klagat nyligen över lite mögel. Ett annat hus här hade vägglöss. Han bredvid lever såg jag nyss, så likmaskar kan uteslutas.  Kom nyss hem och ser inte en enda för tillfället.

Ska kolla mer på Anticimex sida. Man kan få namn på vem det är om man orkar kolla på bilderna. Om Anticimex kommer, kan de lika gärna ta hand om de andra också, tex pälsängrar. Inte kul få hål i sina bommulskläder. De lär få fullt upp här. hehe Känns som man bor i värsta rucklet just nu.

Fasen jag skulle ätit nu, men aptit är helt borta då jag skriver i tråden och tänker på dem.

[Daniela1983]
2015-08-24 07:15
0

Inga fler än så länge. Mjölbaggar, ska de inte finnas i mjölpåsen om det är de?

Lon@
2015-08-24 07:28
1

Mjölbaggarna är små och mörkbruna/svarta kryp, jag såg inte en enda larv hemma trots att hela lägenheten var invaderad. Det lite skumma är att hos mig var de verkligen ÖVERALLT - utom i skafferiet eller i hundarnas mat… Jag slängde förstås ut mina specerier ändå. Usch, nu får jag tillbaks äckelkänslan, trots att jag städade som en idiot efteråt så hittade jag gamla döda mjölbaggar när jag flyttade i våras, två år efter saneringen. Det hände att jag vaknade på natten av att de kröp på mig. Ääärk!!! Men prata med hyresvärden, de brukar ha försäkring/kontrakt med Anticimex eller annan skadedjursbekämpare. En del ohyra sprids dessutom mellan lägenheterna så det kan behövas sanering i hela huset.

hemul
2015-08-24 12:47
0

#18 Att bli av med pälsängrarna kan du glömma om problemet är spritt i huset. De medel Anticiemex får använda är för svaga, inte starkare än Radar som man kan köpa själv. Jag har i mer än 30 år bott i ett gammalt hus som har haft mycket stora problem med pälsängrar. Sprutning har bara gjort att somliga av oss börjat kräkas. Pälsängrarna var kvar. Anticimex själva sägar att de varit med om att spruta ett tiotal gånger utan att bli av med dem.

Nu har de efter alla år flyttat ut. Varför är det ingen som begriper. Jag kanske ser en om året eller så och hål får jag inte längre. Men när jag flyttade in fick jag massor förstört. Ingen hade upplyst mig om problemet och jag slängde smutstvätt på golvet i en klädkammare. Det kröp i den högen när jag skulle tvätta efter ett par veckor. Några flyttkartonger stod kvar travade på varandra ovanpå en äkta matta. När jag kom till botten av traven var det ingen lugg kvar på mattan. En granne berättade att när de tog bort en heltäckningsmatta kryllade det av dem under den. De finns inne i väggarna, i trossbotten, överallt.

Skitäckliga är de, är så glad att jag är av med eländet! Nåja, nästan i alla fall. Men de här åren har varit lärorika. De gillar mörkt och de gillar smutsigt. Har aldrig haft dem i garderoben där jag bara har rena kläder. Men (förut) om en använd strumpa hamnade under sängen t.ex. så kröp det garanterat i den när man hittade den ett par dar senare. Tvättkorgen har jag fortfarande på en pall, så den inte står direkt på golvet. De gillar de avlagringar från vår hud och fett som vi lämnar ifrån oss på kläderna nämligen. Det är det de vill åt snarare än själva tyget i sig, det kommer mest med på köpet.

[Daniela1983]
2015-08-24 20:32
0

Du verkar haft mer besvär med pälsängrarna än mig. Hade en byrå för några år sedan där jag såg resterna efter dem, den trivdes de i. Sedan gjorde jag av mig med byrån pga detta och sedan dess vet jag inte ens om jag sett någon, bara hål i kläderna. Har cederträ och cederträvatten i klädskåpet men det hjälper nog inte. har lite kläder i förslutna påsar men tyvärr är det ju inte praktiskt att plasta in allt och ändå ta ut och använda grejer. Jag tycker det är så opraktiskt att inte kunna lägga tillbaka tröjor man använt en gång för att byta, de är ju rena egentligen. Nu har jag en stor hög med kläder på en stol just för att jag försökt att inte lägga tillbaks i skåpet något använt pga dem och det jag läst samma som du säger, men det är inte hållbart. Lite OT.

[Daniela1983]
2015-08-24 20:34
0

Kom hem ikväll, har inte sett några idag alltså. Var är de, börjar nästan sakna dem. 😂 Eller nej.