Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5190 ggr
Lexie82
0

Canaan dog?

Fick upp ögonen för en ny hundras som jag gärna vill veta mer om, Canaan dog. Är det någon här som har erfarenhet av dessa? Hur de är mentalt, hur mycket de kräver och hur de funkar som familjehundar?

Planerar att skaffa en till hund om något år, och försöker hitta den perfekta rasen för mig och min familj.

[emvirta]
0

Jag har en canaan dog valp på 12 veckor, har väll ingen stor erfarenhet av rasen ännu men vad det sägs så är den rasen inte avlad för något specifikt ändamål och är snarare bara en hund. Som nu mera används som sällskapshund.En hund som lätt anpassar sig till ens liv, de kan däremot vara försiktiga inför nya miljöer och nya människor inte för att de är rädda utan för att de har en väldigt hög självbevarelsedrift, men de kan nog skilja sig från individ till individ. Rasen kräver inte så jätte mycket som att man behöver tävla och aktivera hunden på det sättet. Däremot är det ju självklart bra för alla hundar att få aktivera sig och de älskar att vara i skog och klättra. Min valp är väldigt nyfiken av sig och vi bor då i stan, i början tyckte han allt var läskigt men nu bryr han sig inte lika mycket och vill hälsa på alla som går förbi. Det är väldigt intelligenta hundar vilket jag själv märkt ;)

Lexie82
0

Jag har en golden retriever, 2,5 år gammal. Vi varvar mellan softa dagar där vi verkligen bara tar korta rastningar, för att nästa dag tillbringa hela dagen med att kuta runt i skogen. I snitt så är vi aktiva 4-5 dagar i veckan, och övriga dagar är vi lata som sjutton =P

Jag vill så småningom (när jag har råd) skaffa en kompis till honom, men det måste vara en hund som klarar lata dagar i soffan också. Och jag har inget intresse av att tävla och såna grejer, jag vill ha hund till sällskap och lek.

emmieswords
0

Hur ser den hunden ut caanan dog?

[emvirta]
0

#2 då tror jag en canaan dog skulle passa då dom lätt anpassar sig efter sin flock/familj, canaan är mer en hund som är till sällskap och leker när det väl gäller.

Lexie82
1

Verkar dock inte vara en så vanlig ras. På SKKs sida hittade jag bara två uppfödare, och det var i Skåne båda två..

[emvirta]
0

#5 nej det är inte en så vanlig ras faktiskt och finns inte så många av rasen i Sverige. Som du säger finns det endast två uppfödare som är registrerade i SKK, min valp är från Chanco's kennel, hon har även en hemsida där det står en hel del om canaan :)

Kitten86
0

Spännande hundras!

Wenniz
0

Jag var inne på Canaan Dog för något år sedan, då fick jag veta att dom används/har används som bl.a. vallhundar och tjänstehundar i sitt ursprungsland. Jag fick även veta från en kennel som jag inte minns namnet på att Canaan Dog är en hundras som behöver arbeta eller få en uppgift att lösa (vet inte hur jag ska förklara) för att må bra men det behöver trots allt nästan alla hundraser. 🙂

• Nederlandse Kooikerhondje -
Vattnadal
1

Inne på spetsar och urhundar finns det lite trådar om rasen, bla denna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BandiitQueen
0

Jag äger en canaan Dog :) hon är ifrån chancos kennel ^^ om du fortfarande är nyfiken kan vi skriva i pm. Va ett tag sen ja var inloggad här :)

^_^ / Martiina