Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 931 ggr
Iwantafantasylife
2015-08-22 09:03
0

Byte av foder

Hej! Skulle behöva eran hjälp! Det är så att jag för ungefär 10 dagar sedan testade ett annat foder till min hund. Dom tre första dagarna blandade jag ut det gamla fodret med det nya fodret och när jag såg att hon inte reagerade på det så slutade jag med det gamla. Hon har nu bara ätit det nya fodret dom senaste 7 dagarna. Igår kväll var hon lite dålig imagen men idag på morgon promenade var hon lös i magen. Alla andra dagar på det nya fodret har hon varit jätte bra i magen. Det jag funderar på är om det är det nya fodret som gör det eller om hon bara har fått i sig något som jag inte har sett? Tycker att det är lite konstigt att hon skulle reagera efter att ha ätit fodret i en vecka! Eller? Det är antageligen bara jag som oroar mig i onödan men skulle vilja höra vad ni tror! Fodret hon åt innan var Royal Canin Maxi Sensitive och det nya är Acana Grassland.

russin
2015-08-22 12:34
0

Det är inte konstigt als, för det kan ta några dagar/någon vecka innan magen inser att den kanske inte gillar nya maten. Det är även stor skillnad mellan RC och Acana.

JonnaCecilia
2015-08-22 15:28
0

Jag hade nog blandat ut lite längre period, minst en vecka 50/50 med så olika foder och sen större andel nytt med lite gammalt en vecka till. Nu har du ju redan bytt över, men jag hade nog bytt tillbaks till 50/50 en vecka, sen ha större andel acana. Tex 25% rc och 75% acana i en vecka, alternativt 25/75 3 dagar och 10/90 3 dagar innan du kör acana fullt ut. Lycka till! I längden kommer nog din hund må bättre av detta! :)