Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1838 ggr
bluebär
1

Söker en stor, enkel hund

Ska eventuellt flytta till ett hus i utkanten av stan och tänker då skaffa hund. Kraven är att hunden ska vara stor, modig och kunna vakta. Jag är väldigt rädd för tjuvar och inbrott (har varit med om det tidigare) så det är främst därför jag ska skaffa hund. Kommer även vara rädd på kvällspromenaderna så vill helst ha en  skräckinjagande hund jag kan känna mig trygg med.

Men, jag är inte någon som vill aktivera hunden supermycket. Kan gå en långpromenad på en timme om dagen, samt kortare rundor. Kommer ej ha intresse av att lägga spår, besöka nån bruksklubb eller hålla på med nån hundsport…

Finns det då några stora hundraser som är som hundarna i rasgrupp 9? Tar tacksamt emot tips och undrar ni något så är det bara att fråga!

swapp
3

Kanske grand danois?

★

VildaVittra
7

Rasen du bör titta på är en vuxen leonberger, låter som ni skulle passa ihop hur bra som helst. 🙂 Annie gjorde inte många knop, förutom när hon vaktade grannens tomt mot grannen. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Raubtier]
3

Leonberger, Sankt bernhard, Landseer, Newfoundland. Kanske inte vakt men vet att de flesta väljer att backa från dessa hundar ändå. Men självklart kommer din hund skydda dig och vakta från inbrottstjuvar osv.

[emvirta]
2

Canaan dog, en ras som inte är avlad för något speciellt ändamål utan är mer en hund bara. Den anpassar sig efter det liv man lever. En riktigt härlig ras! Läs lite om den så får du en bättre uppfattning om rasen :)

JonnaCecilia
4

Newfoundlandshund, de gillar att bara lufsa runt i skogen ;) och är stora och ser farliga ut, kan skälla som den värsta rottweilern, men de är såå snälla!

fridarebecka
2

Bullmastiff, sankt bernard, landseer, leonberger eller grand danios :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Nervöst Skall
2

Vad jag har hört så är Leonberger rätt aktiva hundar som bör få jobba i alla fall nån gång i veckan. Grand Danois har jag fått intrycket av att de är rätt lätta hundar som inte kräver så mycket.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

VildaVittra
1

#7 Aktiva? Jämfört med vad? De som säger det har nog aldrig sett en aktiv hund mer än på bild. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

russin
1

#8 - har bekanta med leonberger och dom är aktiva allihop. Används som både ID-hundar, eftersökshundar och även till vattensporter såsom räddning mm 🙂 Dom används aktivt alltså flera gånger per vecka.

VildaVittra
4

#9 Att man kan vara aktiv med hunden är inte samma sak som att hunden kräver ett aktivt liv. 🙂
Av alla raser och blandningar jag haft under mitt långa hundliv, så hamnar leonbergern längst ner på aktivitetsskalan. Annie hade en mat och sovklocka, ville hon sova ett tag fanns det inget man kunde göra för att få henne att inte göra det.

bluebär
0

Tack för tipsen!!

Nervöst Skall
3

#8 varför behöver man jämföra med andra hundar? De hundar som de har haft har behövt spåra och aktiveras aktivt för att må bra. Beror säkert på linjerna, men man bör vara medveten om att dessa Leonberger också finns så att man inte hamnar med en gigantisk understimulerad hund.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Noa-Nisse
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja :) kör på en GD. Lika nöjd med soffan en hel dag som ute i skogen i 3 timmar bara den får vara med dig. Kräver väldigt lite men ändå (min uppfattning) lättmotiverad. Gillar att komma ut såklart. Hade jag varit dig så hade jag kikat på rasgrupp 2 :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sugar Mist
1

Bullmastiff? Douge de bordeux?

-

[Hästhoven]
0

Leonberger eller Pyrenéerhund?

Kalli
11

Ta inte detta fel nu, men vill du ha hund? Annars finns det ju andra sätt att skydda sig mot ex. inbrott.

Lon@
1

(Engelsk) mastiff? Stor men inte svårhanterligt skarp utan känns trygg eftersom den ser respektingivande ut. Vår hängde visserligen gärna med på långpromenader, träning med mera men nöjde sig även med vanliga promenader, favoritsysslan var att ligga på en kulle på tomten och spana över omgivningarna. Man får dock vara beredd på dregel, fisar, snarkningar och att det blir trångt i soffan eller sängen…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Lizzier_83]
0

#16 Tänkte samma.

bluebär
0

#16 Jaa alltså jag vill ju ha hund också för sällskap och motion och så. Inte enbart för vakt :). Har haft hund i familjen tidigare men detta blir isåfall min första egna

Fridaaaa
1

Sankt bernhard tycker jag kräver mer än det TS beskriver. Utgår från mina egna erfarenheter kring rasen.

Men anser att TS behöver tänka över ang hund. En hund behöver mer än lite promenader, anser jag i alla fall oavsett ras.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hästhoven]
2

Men oavsett promenader, så får man ha i åtanke att varje individ kräver olika mycket utav sin ägare. Vissa hundar nöjer sig med en längre promenad varje dag ,medans en annan hund av samma ras kan vara den andres motsats=ett energiknippe. Så man kan dessvärre inte bara utgå från att hunden endast kräver några promenader för att må bra. 

Så håller med #20 på den biten. 

🙂

Catta-
0

Förlåt om detta blir lite OT från TS fråga men jag undrar lite vad ni alla räknar som en "vakthund"? Jag vet att många hundar är misstänktsamma mot främlingar naturligt och varnar med skall om det kommer någon till ägarens ägor/bostad men att den sedan lugnar ner sig snabbt när ägaren säger att det är ok. Är det meningen att det ska räcka så? Eller är tanken mer att den ska vara mer hotfull än så och tex vägra släppa ut/in folk i trädgården/huset och markera på ett sätt folk tycker är väldigt obehagligt? Iaf så känner jag lite att man bör ha intresse för hundträning om man vill ha vakthund och försäkra sig om att den vaktar på ett önskvärt sätt. Kan inte vara kul att ha en 60-70kg hund som gör lite som den vill. Hoppas ingen tar detta på fel sätt nu men alla hundar kan bli farliga i fel händer.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Novelia
1

Tycker det är underbart att du vill skaffa en hund för dess uppgift :) väljer du rätt ras kommer den att älska sitt liv, att få hålla koll och vara en trygghet för dig. har själv en sån hund som älskar att finnas vid min sida och egentligen inte vill så mycket mer än att hålla koll på familj och hemmet. Älskar såklart långa skogspromenader och joggingturer. Men mental träning, lydnad, spår osv får honom att bli både döv, blind och att somna efter 5 min. Hoppas du hittar rätt individ!

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
0

Och håller med # 22 skaffa en gosig stor hund som är lätt :) den kommer att ge trygghet nog, även om den enligt rastandard inte räknas som "vakthund". tror alla hundar skyddar sin flock När det väl gäller.

I have no sympathy for people without empathy

Fridaaaa
1

Kanske hitta på omplaceringshem?
Men mer aktivering än bara promenader anser jag i alla fall att alla hundar behöver, men man kan träna mentalt under promenader med

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
1

Mycket sällan en hund som inte är tränad för det som "ger sig på" inkräktare osv - bättre skaffa inbrottslarm vad gäller hemmet 🙂 I dagens läger vill jag inte ens utsätta en hund för ev inkräktare, då dagens inbrottstjuvar mm ofta vet hur man ska kollra bort en hund - alternativt gör den illa.