Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1386 ggr
Rafflan
0

Närbesläktad avel olagligt?

Jag hade fattat det som att man avlade ibland närbesläktade hundar för att få fram en ny ras. Men som jag förstår denna artikel är närbesläktad avel olagligt?

Jag vet att det är olämpligt, men trodde inte det var olagligt…

http://magazin24.se/nyheter/koping/2015/08/20/lansstyrelsens-krav-se-till-att-hundarna-inte-parar-sig-med-varandra

Nervöst Skall
1

Det stämmer att man många gånger använt inavel för att få "önskvärt" utseende och beteende. Vad jag har läst så är det oftast en förälder och valp som används. Vad reglerna kring detta är vet jag inte men du får inte registrera en valp hos SKK med för hög inavelsgrad.

Sen vet jag att hos Svensk Lapphund  så är avelsbasen extremt liten så där har de problem med just inavel.

Det jag funderar över är hur pass vanligt det är med inavel, det måste vara svårt att hålla koll på.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

[Wilbur]
0

Det är vanligast med inavel i raser med ett lågt antal individer. Tyvärr är det även så att vissa "överanvänder" sina hanar och då brukar det balla ur rätt kvickt. Det är inte olagligt i den mån att du blir arresterad men SKK skriver tydligt att all avel mellan hundar som är närmre släkt än kusiner är oförsvarbart. Dock händer det ändå! Jag har en hund med polska linjer där gammelfarmor är parad med sin son. Risken är dock betydligt mycket större att hunden får en nedärvd sjukdom när det är den sortens parning tyvärr.

Rafflan
0

#1 & #2 då det inte bryter emot någon lag utan bara emot en rekommendation från SKK och man inte får regga valparna är ju frågan varför hon i artikeln blev straffad för att avla närbesläktade hundar? låter konstigt :/

Cixx
0

Tycker det är vidrigt med närbesläktad avel.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Lon@
1

#3, Bara en spekulation; Kan det vara så att tidningen fått det om bakfoten, att hundarna visserligen är nära släkt men att tiken till exempel är för ung, har fått kullar för tätt eller liknande? DET är ju olagligt…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

russin
1

Nu är detta bara en kort notis - skriver av en journalist. Det kan ligga mycket mer saker bakom, som inte står i artikeln.

Det står inget om vad för hundar det är, om dom bär på genetiska fel, vilka kan förvärras enormt vid far/dotter - mor/son - helsyskonparning. Det kan helt enkelt vara så att det är helt okontrollerat och att dessa hundar ofta förökat sig och att det nu är stopp.

[Wilbur]
1

Antagligen är det för att någon rapporterat att det var bror och syster som parat sig och då har väl länsstyrelsen velat agera och helt enkelt bara gett henne en tillsägelse. När en av valparna från kullen dessutom parar sin mamma igen så blir det en lite annan grej, det är ju inte "ett litet misstag" längre. Chansen att valparna efter en sådan parning blir 100% ok är troligtvis inte jättestor.. Kanske fått tillsägelsen pga bristande tillsyn? Eftersom båda parningarna påståtts ha skett när hon inte varit hemma..