Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1082 ggr
KP_
2015-08-20 19:59
0

Problem

Hej! Jag har ett litet problem, eller kanske ett ganska stort. Jag har två JRT's och en schäfer, ena JRT'n och schäfern är 6 år och den andra JRT'n är 3 år och det är med henne som jag har problem. Alla tre ( alla tikar ) har fungerat jättebra tillsammans till för ett par månader sen, då började den lilla JRT'n helt plötsligt att börja "mopsa" mot schäfern, i början bara lite små tjafs men eftersom min schäfer inte säger i från utan istället bara blir rädd så fick jag gå i mellan och ta sära på dom. Men det blev värre med tiden, hon verkligen flyger på och biter, och eftersom schäfern inte själv säger i från så får jag gå i mellan varje gång. Det här problemet är just inomhus, ute när vi går koppel promenader så är det inte några problem men inne funkar det inte. Nu den senaste tiden har jag haft dom separerade inne för det mesta då jag bor stort så det fungerar och är lugnast. Men det är ju dock inte det ideella och jag skulle verkligen vilja få tillbaka den harmonin som vi hade förut när alla fungerade tillsammans utan några problem. Men jag har fastnat lite och vet inte riktigt hur jag ska få bort det här problemet, så jag skulle verkligen uppskatta lite tips och råd!:)

Changrila
2015-08-20 20:42
0

Om det är något hunden plötlsigt börjat med, kolla hos veterinär och/eller fysioterapeut att hunden inte har ont. Många gånger blir hundar grinigare när de har ont eller inte mår bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

russin
2015-08-20 20:57
0

Finns inga fel, så är det tyvärr så att vissa hundar fungerar inte ihop - även om dom gjort det som yngre. Har haft tikar som gått jättebra ihop, tills den yngsta blev ordentligt könsmogen (2 år) - då gick det inte alls länge och den dagen jag fick bända isär henne från den andra hunden och det var blod långt upp i taket sa jag stopp. Hon fick flytta.

Kan man leva med delad flock, så absolut - men det är svårt för det blir aldrig helt harmoni då flocken splittras och det kan gör att det blir värre även under promenader.

KP_
2015-08-20 21:00
0

#1 Jag har varit hos veterinären med henne och han kollade igenom henne samtidigt som hon fick en vaccination, och det var inget. Och sen så håller hon inte på så här mot min andra hund, hon är dock också mycket duktigare på att säga i från, utan det är bara mot min schäfer som inte säger ifrån.