Lapsk vallhund?
Är det någon här med lapsk vallhund?
Jag vill se bilder och höra er uppfattning om rasen.
Vad använder ni er hund till?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har en lapsk vallhund! Hon heter Svea. Hon är brun med vita tecken, och det är en mycket ovanlig färg. Hon är väldigt trög, det tog tillexempel 3 månader för henne att lära sig hur man öppnade en hundlucka. Vi tränade varje dag.
Men om det gäller trix och sånt är hon väldigt smart, hon lärde sig vacker tass på mindre än en timme.
Det är lite svårt att beskriva rasen, då jag bara äger en. Men jag har ju träffat andra också, men jag vet inte hur de är i sättet.
Men rasen tycker jag är väldigt smart (trots att Svea är lite trög hehe) och vill lära sig. Alltså om man tränar så är fokuset helt och hållet på ägaren och de verkligen försöker förstå vad man vill.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 Jäklar vad fin!
"På natten är alla katter svarta"
Sticker in med en fråga jag med :p
Hur mycket aktivering kräver de? Funkar dom som sällskapshund?
#2 Hon tackar väldigt mycket!😃
#3 Ja det gör dem absolut. De kräver inte så jättemycket aktivering, men aktiverar man dem inte så får man räkna med en överhypad hund, som hoppar och studsar överallt. De tycker att det är kul att träna, och mer än gärna aktiveras.
De kan ta det lugnt och bara ligga och mysa och snarka men ska man gå ut så vill de mer än gärna följa.
Nu pratar jag ju från MINA erfarenheter och från min hund, det är ju olika men så här har jag uppfattat det :)
// Linah
Gerbilsidan
#4 Tack för svar! Låter som en underbar hund :D Dom är så otroligt vackra också, och så där lagom i storleken^^
#5 Ja hon är jättesnäll och fin, och jag brukar få många blickar! Hon är proffs på att ge konstiga blickar haha. Som denna min gör hon alltid då jag säger åt henne,
"Vaa, jaag har inte gjort nåt, huur kan du tro det?"
// Linah
Gerbilsidan
#6 haha! Klart hon är oskyldig, syns ju tydligt att hon är en perfekt liten prinsessa😊
#6 Hur är hon med skällandet?
De två jag känner är ganska skälliga.
"På natten är alla katter svarta"
#8 Om det kommer någon så brukar hon skälla en eller två gånger, säger man "svea nu räcker det" då blir hon tyst och "viskar" fram lite bjäff bjäff. Men våran andra hund skäller ganska mycket, så att jag antar att hon har lärt sig av honom. Men direkt man säger åt henne blir hon tyst, så det är ju bra!
// Linah
Gerbilsidan
Tack för svar & vacker hund #1.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund